2020-02-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Det läcks en annan typ av filmer från Kina nu än tidigare. Vad i helvete är det här? Någon som vet något om vad som händer? Jag brukade följa Chen Qiushis reportage innan han försvann, men det är här någon helt annorlunda next level shit:

https://www.youtube.com/watch?v=fCNASps5cOk
Du hör väl att det är från någon konflikt/krig , det skjuts ju hejvilt i bakgrunden har inget med coronaviruset att göra, eller tror du Kina har börjat med artillerield mot coronasmittade!
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Ja, men folk som är ute på kollektivtrafik och liknande kan smitta andra.

eftersom den smittar på 10 meters avstånd så är även cyklister och gångare i värsta farozonen !
bil med bra filter är enda skyddet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dödligheten ligger lite väl högt i Italien så det indikerar en kraftig underrapportering. Nästan Hubei siffror på dödlighet där ju

Jo fast om jag inte minns fel så spred det väl sig initialt inne på ett sjukhus där folk som redan var inlagda och i skruttigt tillstånd sen dog rätt snabbt av det? Visst det kan även bidra att man inte hittat alla fall än. Men sen lär ju tyvärr en del till av de som nu bekräftade att dö.
Citera
2020-02-29, 22:09
Medlem
Citat:
Det läcks en annan typ av filmer från Kina nu än tidigare. Vad i helvete är det här? Någon som vet något om vad som händer? Jag brukade följa Chen Qiushis reportage innan han försvann, men det är här någon helt annorlunda next level shit:

Fake news, mycket av det där har sirkulerat på Twitter og blivit bevisarattetinte har med det här att gøra
Citera
2020-02-29, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Du hör väl att det är från någon konflikt/krig , det skjuts ju hejvilt i bakgrunden har inget med coronaviruset att göra, eller tror du Kona har börjat med artillerield mot coronasmittade!

Jag tror ingenting, men jag vill gärna veta vad det är jag ser. Därför frågar jag.
Citera
2020-02-29, 22:10
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ett ord:

Världsekonomin (eller den inhemska)

Om folk börjar få panik och sluta resa, konsumera, sjukskriver sig, beter sig irrationellt, länsar mataffärer så kommer det bli riktigt illa.

Dock tycker jag att man definitivt kan ta till med åtgärder såsom stoppa flyg från riskzoner och liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Bland annat för att vi styrs av karriärist-politiker. För dem är det knappast viktigast att ge allmänheten korrekt information, som skulle kunna orsaka panik och oreda i samhället samt få dem att förlora politiska poäng.

Dessutom vet de förmodligen att vi inget kan göra då vi är otroligt dåligt rustade för det här. Därför kör de med mörkning och försök att förminska allvaret så mycket som möjligt. För att köpa tid och få folk att fortsätta som vanligt. De stoppar huvudet i sanden och låtsas som det regnar, ingen vågar ta ansvar.
Ok, jag förstår.

Men hur går mörkläggningen till rent praktiskt? Jag menar med tanke på hur många läkare, professorer, experter och forskare som är inblandade. Hur lyckas man sätta munkavle på så många människor? Hur förhindrar man att en vetenskapsman tar bladet från munnen och skriver av sig i en kvällstidning, Twitter eller Facebook?

Det borde vara omöjligt att mörka detta. Eller?
Citera
Medlem
Citat:
Har inte sett det. Vet du något om det eller kan hänvisa mig till plats i tråd eller plats för mer information om sådan finns?
Nånstans i tråden, har för mig att det var poliser inför en övning..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Stängde tex Kina ned hela städer i och med svininfluensan? Låg dödligheten på ca 2% av de smittade? Var svininfluensan lika smittsam? Om detta sprider sig i Sverige - vilket det verkar göra - hur kommer företagen reagera? Varför är det redan slut på munskydd och handsprit, vad är nästa grej som tar slut? Föll börsen på samma sätt under svininfluensan som nu? Detta skapar helt andra faktiska konsekvenser - sedan får du länka till Aftonblaskan bäst du vill.

Det var precis samma scenario 2009 allting var slut, jag hoppas innerligen att dumstruten håller sig intakt. 2030 kommer nästa mördarvirus....
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
South Korea 3,150 17
Italy 1,128 29

Syd Korea testar mest av alla tror jag så man kan anta de hittar flest smittade. Borde inte förhållandet mellan smittade/döda vara hyffsat lika i Italien o Syd Korea? Kan det vara så att Italien har 5-6 tusen smittade men testar för lite för att hitta dem?

Det kan ligga något i dina misstankar. För tre dagar sedan (26 februari) redovisades antalet tester för de två länderna sedan epidemin bröt ut:

Italien: 9 462
Sydkorea: 66 652

Utbrottet började ju på allvar ett par veckor tidigare i Korea så de har haft mer tid på sig, men de har ändå haft en fem gånger högre testfrekvens än italienarna. Italien är också ett något större land med sina 60 miljoner invånare. I Sydkorea bor det 51 miljoner, vilket gör att ännu fler har testats procentuellt i det senare landet.
Citera
2020-02-29, 22:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Irland äntrar skeppet. En Italienresenär har landat.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Besättningen på Air Lingus flight är nu i 14 dagars frivillig karantän.

Intressant om det är en policy som fler flygbolag tillämpar, kan bli brist på besättningar vad det lider.
Citera
2020-02-29, 22:11
Medlem
Citat:

Hmm, det där såg skumt ut men äkta. Undra vad som händer där inne...
Citera
2020-02-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Tror du helt seriöst att nått plan kommer flyga i sverige i april....
Hahahahaha Å herregud vilka tomtar det finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in