Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Får man fråga vem förvaltaren är? Hur fick du förtroende för honom? Hur fungerar det i praktiken för att få honom att förtå och leva upp till din investeringsprofil, dvs din syn på risk kontra avkastning? Sker dialogen runt det fortlöpande? Har du sagt nej till någon typ av instument eller har han totalt fria händer att handla med vad som helst?
Det är ett mindre företag i Stockholm mer ca 10 anställda. Jag valde dem dels pga goda referenser från förmögna bekanta i arbetslivet, dels pga att jag gillar det faktum att de är små, sitter i vanliga lokaler (= deras vinster går i alla fall inte till att ha imponerande kontor) och inte har massa extra lull såsom middagsbjudningar, biljetter till evenemang mm som private banking ofta lockar med (vem i slutändan betalar?). Inget tjafs, en ISK och så är det klart.
De har flera upplägg, jag har den profil med lägst risk då jag ser min ISK som en förlängning till sparkonto. Vi träffas ca 4 ggr per år och stämmer av allt. Jag har godkänt vilka marknader de ska handla inom och de håller sig sedan där. Har tackat nej till andra upplägg med högre risk. I praktiken fungerar det sedan så att de ca 1 gång i veckan handlar/köper.
Deras huvudsakliga kundgrupp är personer som bokstavligen lever på avkastningen och därmed är väldigt måna om att kunna ta ut en stabil avkastning med låg risk (säg 3,6% per år) utan att minska på kapitalet. Det är det de är bra på. Men nej, jag lever inte på avkastning, sådana pengar har jag ej.
Som svar på tidigare fråga, osäker på avgift. Runt 0,8%, men min inställning är lite att det inte har någon betydelse. Det enda som räknas är netto efter avgifter. Plus att de extra tjänster som erbjuds är något som lockar. Har ex flera gånger fått bra juridisk hjälp kring företagande, samt skatterådgivning. Önskar bara att de kunde erbjuda bostadslån så kunde jag nästan kunna vara bankfri

När jag hoppade på var minimum 500k, tror de höjt till 1m nu. Annars inga andra motkrav förutom att de vill att man ska ha 2-3 års horisont (= va inte en person som lägger in varenda öre du har som får panik när det sjunker 1% under en vecka). Fria uttag etc eftersom det i slutändan bara är din ISK, men hellre då att man gör ett upplägg där de varje vecka/månad sätter in en viss summa på vanligt bankkonto.