2020-02-29, 14:55
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo det var min tanke också, går det inte att göra någon tusenlapp i det korta perspektivet får dom behållas över utdelningen (tillsammans med tidigare innehav)

Aktien låg ju i en ganska possitiv trend före detta så jag inbillar mig att dom tillhör dom som har mest kraft att återhämta sig snabbast om/när vändningen kommer.
Håller med, inte fan kommer bankens resultat bli sämre av hickan från detta virus, så fort detta lagt sig så kommer aktien ses som undervärderad och vips uppe i över 160 kr inom kort, väntar man ett tag till tills penningtvätt mm glömts bort så har du nog kursen uppe på 200 kr igen.
Citera
2020-02-29, 15:01
Medlem
Vansterpartiets avatar
Nästa gång blir om en månad när lönen kommer, som vanligt.
Citera
2020-02-29, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Att det var just Nordnet har nog ingen betydelse, men just min förvaltare krävde det. Inte mer avancerat än att jag där har en ISK och de har en fullmakt att förvalta. Kan när som helst gå in och se precis hur allting är fördelat, som om jag gjort det själv.

Många säger att man aldrig ska ha en förvaltare, de kostar i regel runt 0,5-1% årligen, men har haft min i ca 10 år och netto efter deras avgifter har jag gått rejält plus jämfört med index. Plus att jag tycker det är otroligt skönt att inte tänka på toppar och dalar.

Vet inte om lyx är rätt ord. Det är mer en fråga om man är villig att ta ”risken” att betala en viss % i avgifter. De flesta kräver dock en insats på i alla fall 500k som måste investeras, och en halv miljon är mycket pengar, men fortfarande så pass ”lit e” att det är ett belopp man kan spara ihop.

Ja efter många goda år borde dina innehav ligga på plus även om du förvaltat själv.

Jag ty mer inte man behöver en förvaltare, är en onödig kostnad. För å slippa tänka på toppar å dalar köp månadsvis och det klarar du själv.
Citera
2020-02-29, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Får man fråga vem förvaltaren är? Hur fick du förtroende för honom? Hur fungerar det i praktiken för att få honom att förtå och leva upp till din investeringsprofil, dvs din syn på risk kontra avkastning? Sker dialogen runt det fortlöpande? Har du sagt nej till någon typ av instument eller har han totalt fria händer att handla med vad som helst?

Det är ett mindre företag i Stockholm mer ca 10 anställda. Jag valde dem dels pga goda referenser från förmögna bekanta i arbetslivet, dels pga att jag gillar det faktum att de är små, sitter i vanliga lokaler (= deras vinster går i alla fall inte till att ha imponerande kontor) och inte har massa extra lull såsom middagsbjudningar, biljetter till evenemang mm som private banking ofta lockar med (vem i slutändan betalar?). Inget tjafs, en ISK och så är det klart.

De har flera upplägg, jag har den profil med lägst risk då jag ser min ISK som en förlängning till sparkonto. Vi träffas ca 4 ggr per år och stämmer av allt. Jag har godkänt vilka marknader de ska handla inom och de håller sig sedan där. Har tackat nej till andra upplägg med högre risk. I praktiken fungerar det sedan så att de ca 1 gång i veckan handlar/köper.

Deras huvudsakliga kundgrupp är personer som bokstavligen lever på avkastningen och därmed är väldigt måna om att kunna ta ut en stabil avkastning med låg risk (säg 3,6% per år) utan att minska på kapitalet. Det är det de är bra på. Men nej, jag lever inte på avkastning, sådana pengar har jag ej.

Som svar på tidigare fråga, osäker på avgift. Runt 0,8%, men min inställning är lite att det inte har någon betydelse. Det enda som räknas är netto efter avgifter. Plus att de extra tjänster som erbjuds är något som lockar. Har ex flera gånger fått bra juridisk hjälp kring företagande, samt skatterådgivning. Önskar bara att de kunde erbjuda bostadslån så kunde jag nästan kunna vara bankfri När jag hoppade på var minimum 500k, tror de höjt till 1m nu. Annars inga andra motkrav förutom att de vill att man ska ha 2-3 års horisont (= va inte en person som lägger in varenda öre du har som får panik när det sjunker 1% under en vecka). Fria uttag etc eftersom det i slutändan bara är din ISK, men hellre då att man gör ett upplägg där de varje vecka/månad sätter in en viss summa på vanligt bankkonto.
Citera
2020-02-29, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja efter många goda år borde dina innehav ligga på plus även om du förvaltat själv.

Jag ty mer inte man behöver en förvaltare, är en onödig kostnad. För å slippa tänka på toppar å dalar köp månadsvis och det klarar du själv.

Vet att det råder delade åsikter. För många stämmer det säkert, men jag har personligen inget intresse av att sätta mig in i någonting utan älskar att vara 100% passiv och lägga noll tanke på vad som ska köpas och hur likvid man ska vara. Utgår från att många andra är smartare än mig. Det enda jag skulle klara av att förstå är att månatligen köpa indexfonder. Och utifrån det har mitt nuvarande upplägg varit betydligt mer framgångsrikt. Men vi behöver inte övertala varandra, alla får hitta sin väg med lämplig risk/insats/kunskap
Citera
2020-02-29, 16:50
Medlem
Citat:
Vet att det råder delade åsikter. För många stämmer det säkert, men jag har personligen inget intresse av att sätta mig in i någonting utan älskar att vara 100% passiv och lägga noll tanke på vad som ska köpas och hur likvid man ska vara. Utgår från att många andra är smartare än mig. Det enda jag skulle klara av att förstå är att månatligen köpa indexfonder. Och utifrån det har mitt nuvarande upplägg varit betydligt mer framgångsrikt. Men vi behöver inte övertala varandra, alla får hitta sin väg med lämplig risk/insats/kunskap

Jo hitta ett sätt som passar dig bäst är upp till var och en. Bäst att inte överskatta sitt kunnande, kan bli dyrt å göra ont.
Citera
2020-02-29, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jo hitta ett sätt som passar dig bäst är upp till var och en. Bäst att inte överskatta sitt kunnande, kan bli dyrt å göra ont.

En stor anledning till att jag letade mig till en förvaltare var för att jag som ung och dum spelade bort nästan en årslön på börsen. Trodde jag var smartare än alla andra, hade algoritmer som skulle vara så optimala etc
Citera
2020-02-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
40 bolag ska testa sina vaccin inom kort https://finance.yahoo.com/video/biotech-outlook-amid-race-develop-190238653.html

Det här är ren gamling med andra ord.

Ska man köpa något, så är det aktier som alltid varit dyra, där har du klippen just nu.

Aktier har alltid varit gambling. Det är bara vissa som inte vill inse det.
Citera
2020-02-29, 17:05
Medlem
Citat:
Det är ett mindre företag i Stockholm mer ca 10 anställda. Jag valde dem dels pga goda referenser från förmögna bekanta i arbetslivet, dels pga att jag gillar det faktum att de är små, sitter i vanliga lokaler (= deras vinster går i alla fall inte till att ha imponerande kontor) och inte har massa extra lull såsom middagsbjudningar, biljetter till evenemang mm som private banking ofta lockar med (vem i slutändan betalar?). Inget tjafs, en ISK och så är det klart.

De har flera upplägg, jag har den profil med lägst risk då jag ser min ISK som en förlängning till sparkonto. Vi träffas ca 4 ggr per år och stämmer av allt. Jag har godkänt vilka marknader de ska handla inom och de håller sig sedan där. Har tackat nej till andra upplägg med högre risk. I praktiken fungerar det sedan så att de ca 1 gång i veckan handlar/köper.

Deras huvudsakliga kundgrupp är personer som bokstavligen lever på avkastningen och därmed är väldigt måna om att kunna ta ut en stabil avkastning med låg risk (säg 3,6% per år) utan att minska på kapitalet. Det är det de är bra på. Men nej, jag lever inte på avkastning, sådana pengar har jag ej.

Som svar på tidigare fråga, osäker på avgift. Runt 0,8%, men min inställning är lite att det inte har någon betydelse. Det enda som räknas är netto efter avgifter. Plus att de extra tjänster som erbjuds är något som lockar. Har ex flera gånger fått bra juridisk hjälp kring företagande, samt skatterådgivning. Önskar bara att de kunde erbjuda bostadslån så kunde jag nästan kunna vara bankfri När jag hoppade på var minimum 500k, tror de höjt till 1m nu. Annars inga andra motkrav förutom att de vill att man ska ha 2-3 års horisont (= va inte en person som lägger in varenda öre du har som får panik när det sjunker 1% under en vecka). Fria uttag etc eftersom det i slutändan bara är din ISK, men hellre då att man gör ett upplägg där de varje vecka/månad sätter in en viss summa på vanligt bankkonto.
Ja, alla gör ju som man vill, men har du hört talas om fondrobotar? Dom gör i princip samma jobb, men för halva KOSTNADEN.
Citera
2020-02-29, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ja, alla gör ju som man vill, men har du hört talas om fondrobotar? Dom gör i princip samma jobb, men för halva KOSTNADEN.

Absolut, jag har faktiskt funderat på att kika på det. Tjänster som lysa fanns inte när jag valde förvaltare. Mest orolig för att igen hamna i en sits där tankar och oro riktas dit jag inte vill, eller att jag ska få övermod pga kortsiktiga vinster.
Citera
2020-02-29, 17:46
Medlem
TheAlamos avatar
Köper lite aktier allt eftersom. Bland annat Zyne, läkemedelsföretaget som tar fram unika läkemedel och cannabisrelaterat. Är väldigt litet så ganska hög risk men kan bli extremt bra om deras trials går som det ska.

Tänkte möjligtvis köpa ett oljebolag också eftersom de kraschat nåt fruktansvärt på senaste med tanke på både den här dippen men också extremt lågt gaspris och relativt lågt oljepris.

Sist ska jag köpa nåt av de stora techbolagen i USA, Amazon, Microsoft, Facebook eller nån av dessa.
Citera
2020-02-29, 18:19
Medlem
Lyckades med att sälja av ungefär hälften veckan innan raset, helt orelaterat till corona utbrottet utan för att aktien gick upp 30% efter rapport och brukar då gå ner efter någon vecka så passade på att sälja.

Planen är att köpa tillbaka 1/4 på första eller andra uppgångsdagen om det blir nästa vecka, och resterande någon dag senare.

Blir det rött hela nästa vecka så får jag planera om lite, då kommer jag gå in försiktigare.
Senast redigerad av -Kompis 2020-02-29 kl. 18:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in