2020-02-29, 17:25
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
FAST DET ÄR JU INTE RIKTIGT SANT.
Vad?

Chevamannen såg med stor sannolikhet bmw-föraren istf SE. AH sade ngt om ngn vaktmästare från skandia, men det var långt senare. Ingen av dessa nämnde ngt om SE i första förhören. Har jag missat ngn?
Citera
2020-02-29, 17:29
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ditt resonemang håller inte eftersom SE tjatade sig till exponering flera veckor efter mordet, när det som han själv säger "inte fanns något intresse från polisen överhuvudtaget".

Han gillar att synas, finns många mördare som testar hur nära stupet de kan gå. Dessutom - ju mer han syns, desto mer cementerad blir hans story, och svårare att vittna mot honom.

Fråga jag har: var SE verkligen så smart att han tänkte så redan då? Fan vet.
Citera
2020-02-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
SE:s ganska noggranna redogörelse för hur han går fram till skyltfönstrena för att få ljus så han kan sitt armbandsur med mörk urtavla känns krystat. Vad för slags klocka hade SE? Inte självlysande visare iallafall. Varför kolla klockan när han har så kort gångavstånd. Det fanns väl en klocka vid utpasseringen. Ingen skulle väl småsnacka med nån ointressant väktare några minuter när man ska med sista tunnelbanan till Täby. Det finns uppgifter om att GM har setts vänta vid något skyltfönster. Han kände ett behov av att förklara sitt beteende förstås.
Jag finner inte något av detta speciellt anmärkningsvärt.

1. Bara för att man ska passa sista tåget betyder det inte att man har brådis. Man kan stanna och prata med folk.
2. Om man pratat med någon och sen går vidare mot tunnelbanan är det ganska naturligt att man dubbelkollar klockan - detta oavsett om man har brådis eller inte. Man vill bara se om det kanske råkat gå mer tid än man trodde under samtalet.
3. Går man på Sveavägen sent på kvällen och ska avläsa en urtavla är det såpass nära till hands att använda ljuset från ett skyltfönster. Det spelar alltså ingen roll om man har självlysande visare eller ej - det blir lättare att läsa siffrorna på tavlan med lite ljus.

Om SE hade gått omvägar för att hitta ett skyltfönster - då hade det kunnat vara suspekt.
Men under nuvarande förhållande låter allt ganska normalt.

Jag har själv gjort ungefär samma grej väldigt nyligen att jag varit på väg mot sista avgången, ändå snicksnackat med någon, och sen gått och kollat klockan flera gånger på vägen till tuben trots kort avstånd.
Citat:
Ditt resonemang håller inte eftersom SE tjatade sig till exponering flera veckor efter mordet, när det som han själv säger "inte fanns något intresse från polisen överhuvudtaget".
Bara för att polisen va ointresserade av att höra hans egen berättelse i mer detalj så betyder inte det att de inte utredde honom.
Polisen pratade ju med vakter i Skandiahuset i nära anslutning till mordet - och sen återkom de för fler förhör i juni 1986.
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-02-29 kl. 17:40.
Citera
2020-02-29, 17:32
Medlem
silferfiskens avatar
Teoretiskt skulle det väl iofs kunna ha att göra med att SE var rädd att de utredde honom eller var på väg att börja göra det. Då är det ju bättre att presentera sig som vittne i media.

Citat:
Citera
2020-02-29, 17:34
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Han gillar att synas, finns många mördare som testar hur nära stupet de kan gå. Dessutom - ju mer han syns, desto mer cementerad blir hans story, och svårare att vittna mot honom.

Fråga jag har: var SE verkligen så smart att han tänkte så redan då? Fan vet.
Den frågan är väsentlig. Allt spånande kring vad som kunde vara till för- och nackdel för honom är irrelevant. Mats Alm är ett bra exempel på detta tema. Hans logik får jag ihop, trots att han är rubbad. Den hypotetiska SE-logiken får jag däremot inte ihop.
Citera
2020-02-29, 17:37
Medlem
p.norths avatar
K. P har ju sagt att det var flera inblandade
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Ja, det är gåtan när det gäller SE. Om KP kan förklara det blir jag imponerad.

Han kan ha sett makarna OLP vid Grand när han var ute kring 21 (men den tidpunkten är svajig).

En annan möjlighet är att han först (kl 23:19) gick norrut mot Odenplan för att ta bussen, mötte makarna och improviserat bestämde sig att följa efter och skjuta. Det ger iaf. ett par minuters 'planering'.

Men den stora frågan är ju isf. varför han skulle ha traskat runt med en Magnumrevolver.
Citera
2020-02-29, 17:37
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silferfisken
Teoretiskt skulle det väl iofs kunna ha att göra med att SE var rädd att de utredde honom eller var på väg att börja göra det. Då är det ju bättre att presentera sig som vittne i media.
Jag har försökt med den tanken också. Men för att få ett sådant beteende att bli logiskt måste man skala bort all psykologi och se SE som en maskin. Var fanns hans oro?
Citera
2020-02-29, 17:38
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Jag finner inte något av detta speciellt anmärkningsvärt.
Om SE hade haft sjukt dåligt med tid eller gått omvägar för att hitta ett skyltfönster - då hade det kunnat vara suspekt.
I nuläget tycker jag att allt låter helt normalt.

Jag har själv gjort ungefär samma grej väldigt nyligen.

1. Bara för att man ska passa sista tåget betyder det inte att man har brådis. Man kan stanna och prata med folk.
2. Om man pratat med någon och sen går vidare mot tunnelbanan är det ganska naturligt att man dubbelkollar klockan - detta oavsett om man har brådis eller inte. Man vill bara se om det kanske råkat gå mer tid än man trodde under samtalet.
3. Går man på Sveavägen sent på kvällen och ska avläsa en urtavla är det såpass nära till hands att använda ljuset från ett skyltfönster. Det spelar alltså ingen roll om man har självlysande visare eller ej - det blir lättare att läsa siffrorna på tavlan med lite ljus.

Köper allt detta, inte alls orimligt. Men varför såg inte ngn honom mitt framför ett upplyst skyltfönster?
Citera
2020-02-29, 17:53
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Men risk för att jag inte riktigt hänger med på vad du syftar på här men SE hade reportrar hemma hos sig i villan i Täby från SvD på lördagsmorgonen. Mindre än 12 timmar efter mordet och ställde upp på bild.
Citera
2020-02-29, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ponera att det var CA. Då finns egentligen bara tre alternativ för vapnet.
1. Dumpat i vattenmassa
2. Destruerat
3. Behölls som minne
Om CA skjuter den svenske statsministern? Ja i så fall är det dessa 3 alternativ de mest rimliga, eller de alternativ som spontant dyker upp i tankarna.

Sedan finns det fler alternativ för vapnet förstås, om vi vill komplicera det hela och utgår från att människor inte alltid agerar logiskt eller människor är ibland dåliga på att ljuga o.s.v.:

4. CA skjuter statsministern, och säljer senare vapnet till någon precis som han påstått, ca 1992. T.ex till någon kriminell med kontakter utomlands. Tanken med en sådan affär skulle kunna vara att CA både tjänar en slant vid försäljning och vapnet "försvinner" då det hamnar i händerna på någon liga i mellanöstern eller annan region där polisen troligen inte hittar vapnet i första taget. Lite märkligt att göra en sådan chansning dock för att tjäna den lilla slanten, osannolikt alternativ.

5. CA säljer vapnet till någon kriminell tidigare, strax innan statsministermordet, för att tjäna snabba pengar om han befinner sig i ekonomisk knipa etc. Köparen använder sedan vapnet för det smutsiga ändamålet att skjuta statsministern. Då uppstår en komplicerad situation för CA: han har tidigare utryckt negativa åsikter om statsministern och CA:s tidigare vapen är på drift bland kriminella under mordnatten. Nu riskerar han att hamna i en knipa och bli anklagad för nåt han inte gjort. Detta gör att han efter statsministermordet kanske undviker kontakt med polis och ljuger om vapenförsäljningen och liknande. Han säger att han sålt vapnet under 1990-talet men vapnet såldes i verkligheten långt tidigare.
Citera
2020-02-29, 17:55
Medlem
silferfiskens avatar
Håller helt med dig. Obeskrivligt kallt eller desperat. Svårt att veta. Sen kan han ju haft en personlighetsstörning som spelat in i beslutsfattandet. Men återigen; det är rent hypotetiskt.

Citat:
Jag har försökt med den tanken också. Men för att få ett sådant beteende att bli logiskt måste man skala bort all psykologi och se SE som en maskin. Var fanns hans oro?
Citera
2020-02-29, 17:56
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Men risk för att jag inte riktigt hänger med på vad du syftar på här men SE hade reportrar hemma hos sig i villan i Täby från SvD på lördagsmorgonen. Mindre än 12 timmar efter mordet och ställde upp på bild.
Han fortsatte med det även när polisen nonchalerade honom. Han var med i Rapport flera veckor efter mordet. Då hade han ju som du påpekar redan synts i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in