2020-02-29, 10:51
Medlem
Sjuntorparns avatar
Förstår inte hur folk tänker som tror att detta är botten, och passar på att "fynda"? Hör ni inte snacket bland arbetskamrater osv?
Vanliga folk har knappt ens upptäckt än att börserna rasar. När så är fallet, så ska alla ur.

Folk har slutat resa. inte alla, men tillräckligt många för att sabba ekonomin för turistländer, med alla ringar på vattnet som bildas. Ekonomin kommer bromsas.

Effekterna kommer bli stora under lång tid. Tror inte nästa börsvecka blir bättre än veckan som varit.
Med denna mediala uppmärksamhet så kommer företag tvingas att agera för att inte få dålig publicitet. "Säkerheten kommer alltid först." Företag kommer stänga och skicka hem personal.

Börsen är snordyr fortfarande. Tappet hittills syns inte ens på grafen. En global kris.

-40% från toppen låter blygsamt. Kan bli värre.

Men om det visar sej att botten är nådd idag och vi trippar upp mot nya ALL TIME HIGH-nivåer, så ska jag aldrig i mitt liv köpa en enda aktie igen.

Man ska inte ha bråttom på börsen. De stora pengarna tjänar den tålmodiga. Mina pengar sitter på skitränta. 0.65% sen i måndags. Får se om dom kommer in på börsen under 2020. Tveksamt.
Detta blir utdraget.
Media äger makten. och all världens media verkar vara överens att börserna ska kraschas. Pengar för småfolket ska gå upp i rök.
Dagens industri har ju försökt lura in folk med "fyndläge-artiklar" hela veckan.
Tur man inte går på sånt längre.
Citera
2020-02-29, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Börsen är snordyr fortfarande. Tappet hittills syns inte ens på grafen.

Exakt, börsen är snordyr fortfarande och tappet syns knappt och ändå skall pöbeln in och ”fynda” 😂

-40% är i minsta laget men nöjer mig med det för det är då jag går in igen 🙂
Citera
2020-02-29, 11:36
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad menas med "sålt alla rallys"?

Alla rekyler uppåt.
Citera
2020-02-29, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Vet inte riktigt vad du menar med snitta, men jag har startat en investeringsprocess och börjat kika på lite tilltänkta aktier och fylla på vartefter i mitt befintliga innehav, tyvär tror jag att jag varit för het i en del projekt men det rättar till sig över tiden tror jag!

Med att snitta menar jag att jag sprider ut mina köp över en period så man får medelvärldet för priset över perioden.
Citera
2020-02-29, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Är bra att vara metodisk och bara mata in stålar oavsett läge.

Har dom såna förvaltare på Nordnet? Eller privat. Vilken lyx☺️

Att det var just Nordnet har nog ingen betydelse, men just min förvaltare krävde det. Inte mer avancerat än att jag där har en ISK och de har en fullmakt att förvalta. Kan när som helst gå in och se precis hur allting är fördelat, som om jag gjort det själv.

Många säger att man aldrig ska ha en förvaltare, de kostar i regel runt 0,5-1% årligen, men har haft min i ca 10 år och netto efter deras avgifter har jag gått rejält plus jämfört med index. Plus att jag tycker det är otroligt skönt att inte tänka på toppar och dalar.

Vet inte om lyx är rätt ord. Det är mer en fråga om man är villig att ta ”risken” att betala en viss % i avgifter. De flesta kräver dock en insats på i alla fall 500k som måste investeras, och en halv miljon är mycket pengar, men fortfarande så pass ”lit e” att det är ett belopp man kan spara ihop.
Citera
2020-02-29, 13:51
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Dagens industri har ju försökt lura in folk med "fyndläge-artiklar" hela veckan.

artiklarna är närmast helt värdelösa, samma med veckans affärer, företag som går knackigt och snart ska ha nyemission får 'lägligt' en artikel. Sedan när det gick ännu sämre kommer en 'kritisk' artikel för att visa att de minsann är riktiga skjutjärnsjournalister.

Man bör göra som Buffet och läsa allt hela dagarna och sedan dra egna slutsatser.
Citera
2020-02-29, 14:24
Medlem
cacas avatar
Citat:
Det blev några swedbank för 144,20

Kommer säljas på måndag alt tisdag för 147
Också stirrat lite på Swedbank igen, lite över 8 kr i utdelning inom en månad locka köpa kanske 2000st.
Tror dock att de kommer rasa mer i nästa vecka, måndag händer inget tills usa öppnar då de stängde straxt över 0 i fredags. Så mycket hänger på det.
Orosmoment 1 Corona.
Orosmoment 2 nästa vecka, kommer Grekland börja släppa igenom flyktingar, anar att gör de det kommer börsen backa ännu mer under veckan.

Mycket ? På börsen nu...
Citera
2020-02-29, 14:32
Medlem
Citat:
Den här tråden vill jag specefikt ska handla om när ni tycker att börsen generellt eller enskillda bolag blivit så billiga att det är läge att gå in:

A för längre sikt +6 månader
B swingtrade

Kort och gott är frågan;

När ni köper vad och med vilken horisont?

Jag vet att det finns andra trådar om corona och börsen men jag inbillar mig att många ser den uppkommna situationen som ett bra läge och att det är motiverat att ha en tråd helt vigd till att diskutera tidpunkt.

För kortsiktigt bottenfiskande kan man ligga likvid och hålla koll på RSI. När man går från översåld och passerar 30 gränsen. Kombinerat med ett kortsiktigt macd kan man hyfsat pricka ingång och edit från en rekyl. Den stora osäkerheten ligger ju i nyhetsflödet som kan sabba traden helt.
Citera
2020-02-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Exakt, börsen är snordyr fortfarande och tappet syns knappt och ändå skall pöbeln in och ”fynda” 😂

-40% är i minsta laget men nöjer mig med det för det är då jag går in igen 🙂

Det var ju roligt att en av flashbacks största finans-gurus ödmjukt sprider sin klokskap även i denna tråd.

Syftar du på rubrik och ts så utesluter inte ens ditt eget svar och din inställning till börsen att även du omfattas av frågeställningen,, så jag förstår inte riktigt vad du gastar om.

Sen finns det väl dom som, mer eller mindre framgångsrikt, ser en tjusning med att försöka tjäna ett par tusenlappar på rörelser även i det kortare perspektivet och det är väl inte så mycket att skratta åt!?

Hur man än vänder och vrider på det var det i alla fall bättre att köpa aktier i går än förra fredagen.
Citera
2020-02-29, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Att det var just Nordnet har nog ingen betydelse, men just min förvaltare krävde det. Inte mer avancerat än att jag där har en ISK och de har en fullmakt att förvalta. Kan när som helst gå in och se precis hur allting är fördelat, som om jag gjort det själv.

Många säger att man aldrig ska ha en förvaltare, de kostar i regel runt 0,5-1% årligen, men har haft min i ca 10 år och netto efter deras avgifter har jag gått rejält plus jämfört med index. Plus att jag tycker det är otroligt skönt att inte tänka på toppar och dalar.

Vet inte om lyx är rätt ord. Det är mer en fråga om man är villig att ta ”risken” att betala en viss % i avgifter. De flesta kräver dock en insats på i alla fall 500k som måste investeras, och en halv miljon är mycket pengar, men fortfarande så pass ”lit e” att det är ett belopp man kan spara ihop.

Får man fråga vem förvaltaren är? Hur fick du förtroende för honom? Hur fungerar det i praktiken för att få honom att förtå och leva upp till din investeringsprofil, dvs din syn på risk kontra avkastning? Sker dialogen runt det fortlöpande? Har du sagt nej till någon typ av instument eller har han totalt fria händer att handla med vad som helst?
Citera
2020-02-29, 14:43
Medlem
Conams avatar
Citat:
Förstår inte hur folk tänker som tror att detta är botten, och passar på att "fynda"? Hör ni inte snacket bland arbetskamrater osv?
Vanliga folk har knappt ens upptäckt än att börserna rasar. När så är fallet, så ska alla ur.

Folk har slutat resa. inte alla, men tillräckligt många för att sabba ekonomin för turistländer, med alla ringar på vattnet som bildas. Ekonomin kommer bromsas.

Effekterna kommer bli stora under lång tid. Tror inte nästa börsvecka blir bättre än veckan som varit.
Med denna mediala uppmärksamhet så kommer företag tvingas att agera för att inte få dålig publicitet. "Säkerheten kommer alltid först." Företag kommer stänga och skicka hem personal.

Börsen är snordyr fortfarande. Tappet hittills syns inte ens på grafen. En global kris.

Men om det visar sej att botten är nådd idag och vi trippar upp mot nya ALL TIME HIGH-nivåer, så ska jag aldrig i mitt liv köpa en enda aktie igen.

Man ska inte ha bråttom på börsen. De stora pengarna tjänar den tålmodiga. Mina pengar sitter på skitränta. 0.65% sen i måndags. Får se om dom kommer in på börsen under 2020. Tveksamt.
Detta blir utdraget.
Media äger makten. och all världens media verkar vara överens att börserna ska kraschas. Pengar för småfolket ska gå upp i rök.
Du har ju naturligtvis rätt! Men att sätta igång och titta över vad som kan tänkas göras är ju aldrig för tidigt.
Citera
2020-02-29, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Också stirrat lite på Swedbank igen, lite över 8 kr i utdelning inom en månad locka köpa kanske 2000st.
Tror dock att de kommer rasa mer i nästa vecka, måndag händer inget tills usa öppnar då de stängde straxt över 0 i fredags. Så mycket hänger på det.
Orosmoment 1 Corona.
Orosmoment 2 nästa vecka, kommer Grekland börja släppa igenom flyktingar, anar att gör de det kommer börsen backa ännu mer under veckan.

Mycket ? På börsen nu...

Jo det var min tanke också, går det inte att göra någon tusenlapp i det korta perspektivet får dom behållas över utdelningen (tillsammans med tidigare innehav)

Aktien låg ju i en ganska possitiv trend före detta så jag inbillar mig att dom tillhör dom som har mest kraft att återhämta sig snabbast om/när vändningen kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in