2020-02-29, 15:04
Bannlyst
Konstigt att vissa människor är så rädda att dom isolerar sig.

Medan andra människor inte bryr sig om dom får det "då det är som vanlig influensa /förkylning" som media blåser upp
Citera
2020-02-29, 15:04
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Wuhan är ett dåligt exempel då smittspridningen avtar där.

Sedan är det alltid så att viruset kan spridas, men om folk vistas mer utomhus än inomhus, och vädret är varmare så att viruspartiklarna går sönder snabbare, så bromsar det smittan, helt klart.

Wuhan är ett bra exempel för dessa har fått ytterligare en månads karantän.

Det sprids alltså fortfarande på ett ställe där man knappt får vistas ute. Borde säga allt om hur smittsamt detta virus är.
Citera
2020-02-29, 15:05
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Hur man än gör orsakar det enorma kostnader för staten. Att förebygga riskerar panik och enorma ekonomiska konsekvenser vi inte kan föreställa oss.
Jag är väldigt nöjd med att man inte gör mer än absolut nödvändigt. Precis som man gör nu.

Ja för vartenda fall som ska vårdas kanske lika länge som Jönköpingskvinnan så ökar vården kostnader rejält. Man verkar inte ha någon tanke att begränsa smittspridningen heller. Det här kommer att kosta fett med skattepengar. Vad kommer att få stå tillbaka? Äldrevård? Skola? Polis?
Citera
2020-02-29, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Snälla prata inte om att vara naiv, inte du

Kan vi förresten höras av om en månad?
Är det nu jag lägga in en face slap?
Citera
2020-02-29, 15:07
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Konstigt att vissa människor är så rädda att dom isolerar sig.

Medan andra människor inte bryr sig om dom får det "då det är som vanlig influensa /förkylning" som media blåser upp

Vissa människor tror på allting media säger med undantag att de överdriver.

Jag anser att media underrapporterar och felrapporterar.

Tänk efter själv. Kina sätter in åtgärder som är helt unika i världshistorien och får ändå inte bukt med viruset utan vården fallerar trots man bygger nya sjukhus på 10 dagar.

Tror du man gör det för en influensa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Screena alla från Italien och Iran eller stoppa flygen därifrån...Men Pandoras ask är redan öppen. Så det är för sent nu. Man borde ha agerat snabbare. Nu är det katten på råttan och råtta på repet. Smittspårningen hinner knappast ikapp om det blir 50-100 fall inom ett par veckor.
Ska man gå efter Sydkoreas siffror så pyrde det fram till 100. Sen exploderade det.Sen tappade de kollen!
Citera
Medlem
Citat:
Dock för att befolkningen fortfarande sitter inlåsta och inom karantän, inte pga vädret.

Om man nu för det första väljer att lita på Kinas nya siffror. Vilket jag tycker är dumdristigt.
Det är de här två typerna av idioti som förpestar den här tråden.

1. Du, inte jag, tog upp temperaturen i Wuhan som ett exempel på att corona sprids bra i värme.

2. Du litar bara på siffror som du kan runka din domedagsballe till.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Verkar som om det vid varje flygplan från Iran till Sverige sitter en smittad jävel; hur många är då egentligen smittade i Iran? 82 000 000 invånare delat med 400 på ett flygplan = 205 000 smittade i Iran?

Jag vet att detta är en helt idiotisk uträkning, men de 593 officiellt rapporterade fallen av smittade från Iran känns onekligen inte helt sannolikt. Om 593 stämmer, så har de iranier som kommit till Sverige smittade haft EXTREMT otur. Det måste väl även de som förnekar hela den här pandemin hålla med om, eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Dock kostar det ganska mycket pengar för icke-EU att få vård i Sverige om man bara är här på besök, så de skulle iallafall få betala för sig.

Att de betalar är ju helt säkert 😂
De som har flytt från så farliga länder att de bara kan vara där på semester betalar inte för tjänster, det gör staten.
Citera
2020-02-29, 15:09
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
EU borde gemensamt stänga gränserna nu.

Det gäller BÅDE återvändande iranier och asylströmmen via Turkiet.

Iran har för närvarande ingen kontroll över corona-viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Dock för att befolkningen fortfarande sitter inlåsta och inom karantän, inte pga vädret.

Om man nu för det första väljer att lita på Kinas nya siffror. Vilket jag tycker är dumdristigt.

Märkligt, Toyota t.ex. kör på som vanligt i Kina, men antar att du innehar information som naiva människor inte förstår?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jo, det går att extrapolera ganska väl. Att det droppar in några ytterligare fall kommer inte påverka särskilt mycket. De behöver nå upp till ca 15 avlidna för att nå 2 % som varit siffran från den stora studien i Kina.
De bekräftat smittade i Sverige har ju hittills uppgetts ”må efter omständigheterna väl”, så nån sjukvårdskris är vi inte i närheten av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in