Citat:
Ursprungligen postat av
shkval
En kort stund kom jag att tänka på att låna pengar och investera tråkigt i aktiefonder i USA men jag vill inte skuldsätta mig. Och beloppet är en bit under 100k. Strategin fungerade bra tills jag insåg att hävstången är alldeles för hög. Varje månad köpte jag i nedgångar (när det väl kom en nedgång, tidigare gick det upp varje vecka) och man fick avkastning direkt. För varje 1000-lapp belånade jag den till tre eller ibland upp till åtta gånger men lade mig oftast vid fyra.
Problemet har delvis varit okunnighet om hävstångens effekter samt att grunden till beteendet är dåligt tålamod. Hade jag undvikit hävstång så skulle fallet stanna vid omkring 25%.
Vet att det är löjligt att prata om sånt här och jag skäms och allt det där, det är ju ett lyxproblem. Men man kan väl prata om det utan att förlöjliga andra, hoppas jag. Och jag skriver för att jag vill ha råd och faktiskt är villig att förändra situationen.
Min mening var inte förlöjliga, ber om ursäkt om det upplevts så.
Ta smällen, blir troligen värre om du ska prova vända det nu med en börs som kan gå upp 5% på måndag eller ner 20%.
Sen när skiten lagt sig, börja om med ny strategi men lär dig först mer om aktiehandel, visst härligt med hävstång när det går bra, men jävligt otrevligt när det går åt andra hållet.
Satsa långsiktigt istället för kortsiktigt, därmed ha is i magen och kunna vänta ut när marken skakar lite. Samt satsa inte mer än du har råd förlora allt.
Kolla nyss själv fonder/aktier ner 200 000 senaste tiden, tja en bil i princip men inte bryr jag mig om det, utdelning kommer om en månad, fonder ska säljas inför pension och då jag köper hela tiden så jämnas pris ut och vinst blir större vid återhämtning. Aktier - om jag skulle sälja idag mot inköpspris, + om jag lägger på senaste års utdelningar. Fonder mycket bra + fast nedgång men dessa mer långsiktiga då jag sparat i en del månadsvis sen 90-talet. Min strategi.