2020-02-29, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Hmm om viruset muterats frågan är om det gör de mer dödligt eller mindre.

Ser man på siffrorna från t.ex. Italien och framförallt Iran (där läget verkar vara mycket värre än vad som rapporteras), så ser man att det har dött fler folk sett till antalet smittade än vad det gjorde i Kina. Kan tyda på att den mutation vi har från Iran/Italien är dödligare tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Vilket forum är bilden från?

4chan.org/pol/

Internets slaskhink.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
viruset italien har bekräftat muterats. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qJaz6/ny-forskning-genetisk-forandring-i-italienskt-coronavirus
Till det bättre?
Citera
2020-02-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Ser man på siffrorna från t.ex. Italien och framförallt Iran (där läget verkar vara mycket värre än vad som rapporteras), så ser man att det har dött fler folk sett till antalet smittade än vad det gjorde i Kina. Kan tyda på att den mutation vi har från Iran/Italien är dödligare tyvärr.

Alldeles för tidigt i förloppet för att försöka dra såna här slutsatser...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Till det bättre?

Siffror från Italien och Iran verkar tyvärr inte tyda på det.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Som vanligt? 60-70% kapacitet vad jag läst på de fabriker som kunnat öppna. De har ju lite restorders att ta igen med.

Det många inte riktigt tänker på är att kina är väldigt stort.
Jag jobbar mycket med kina och vi har en stor fabrik i kina. Efter nyåret startade dom med 30% beläggning och tjänstemän jobbade hemma om dom inte ville vara på plats. Sen varje vecka började mer o mer folk nu är det nästan 100% beläggning.
I varje provins gör regeringen en bedömning om dom får öppna anläggningar, detta drabbar hårt mindre företag då dom (såklart) hamnar långt ner på prio listan. Större företag har kunnat hålla verksamheter igång rätt så bra. Självklart tappar dom mycket då dom vanligtvis jobbar 150% och nu i samband med nyåret fick starta väldigt långsamt.
Citera
2020-02-29, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Alldeles för tidigt i förloppet för att försöka dra såna här slutsatser...

Absolut. Var ingen slutsats utan en möjlig tanke. Självklart vet man inte än.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
En krönika på SvD tar upp något jag funderat på.

https://www.svd.se/myndigheterna-mumlar-om-corona

Betalartikel så jag vet inte hur texten utvecklas. Men likväl en intressant frågeställning. Jag har jobbat en del med kontinuitetsplanering i privata sektorn, större svenska företag är överlag mycket bra på krishantering och framförallt är de proaktiva och drar sig inte för att aktivera en krishanteringsplan. Vilket är A och O i en kris.

Kris- och beredskapsplaner finns såklart också inom det offentliga, men ser inte ut som någon vill aktivera dem på allvar. Eller så är planerna helt enkelt dåliga. Med för lågt ställda risk- och/eller sannolikhetsnivåer.

Samtidigt vill man inte skapa panik och orsaka ytterligare påverkan på börsen. Men det är en riskfylld gamble att hoppas att det blåser över utan att t ex stänga skolor och andra inrättningar.

Detta.

Man kan inte lita på det offentliga, staten och myndigheter. Lyssna på privata aktörer/börsen, dessa höjdare har alltid mer insyn än vanliga människor. Kolla även på andra länders agerande.

Lyssna definitivt inte på vår gammelmedia. De vill inte sprida panik så därför underdriver de faktiskt en sak för en gångs skull.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
En krönika på SvD tar upp något jag funderat på.

https://www.svd.se/myndigheterna-mumlar-om-corona

Betalartikel så jag vet inte hur texten utvecklas. Men likväl en intressant frågeställning. Jag har jobbat en del med kontinuitetsplanering i privata sektorn, större svenska företag är överlag mycket bra på krishantering och framförallt är de proaktiva och drar sig inte för att aktivera en krishanteringsplan. Vilket är A och O i en kris.

Kris- och beredskapsplaner finns såklart också inom det offentliga, men ser inte ut som någon vill aktivera dem på allvar. Eller så är planerna helt enkelt dåliga. Med för lågt ställda risk- och/eller sannolikhetsnivåer.

Samtidigt vill man inte skapa panik och orsaka ytterligare påverkan på börsen. Men det är en riskfylld gamble att hoppas att det blåser över utan att t ex stänga skolor och andra inrättningar.

I det offentliga finns ingen kultur av att tänka själva, där gör man ingenting utan direktiv från ovan. När sådana inte kommer gör man heller ingenting. Varför skulle de? De får lika mycket pengar oavsett.

Jag fick precis en hallucination av att det offentliga i Sverige kommer kollapsa totalt under det kommande året och att Sverige kommer frigöra sig ur askan och skapa en mer effektiv och välfungerande stat. Hoppas 🤓
Citera
2020-02-29, 12:36
Medlem
Hamsterbolls avatar
Mohammad Ali Ramazani Dectek, nyvald parlamentariker från staden Rasat i provinsen Gilan i nordvästra Iran har avlidit, rapporterar lokala medier. Han smittades för några dagar sedan av coronaviruset.

Var han gammal eller? Dog så snabbt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Att du skulle bli smittad under en promenad är nog nästan uteslutet. Vill också påpeka att det är bra för hälsan att ta den i dagsljus.
har bunkrat alla vitaminer också,ink mycket d-vitamin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fast du fattar fortfarande inte, jag hänvisar till matematik för de mest misstänkta fallen. Hade det varit många fler positiva av de nu testade så hade det varit en underdiagnostik.

Underdiagnosticering = för få som får rätt diagnos oavsett orsak. Jag vet inte varifrån du fått din definition, men i det fallet blir det ju omöjligt att veta huruvida de som testats testats korrekt och därmed faller din argumentation ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in