2020-02-29, 09:31
Medlem
wodelars avatar
Pandemin visar på en av de katastrofala konsekvenserna av den globalistiska ekonomin. Om det inte varit för flygresorna, så hade inte spridningen utanför Kina varit så stor. Kommer att tänka på postapokalyptiska filmen I am legend.
Senast redigerad av wodelar 2020-02-29 kl. 09:48.
Citera
2020-02-29, 09:32
Medlem
Lite positivt i vart fall med de misstänkta fallen i Skellefteå. Ev. låst artikel:

"Två pedagoger samt fem elever från Morö Backe skola testades på fredagen för coronaviruset. Nu har provresultaten kommit – ingen av personerna bär på coronaviruset.
.
.
Anledningen till att pedagogerna och eleverna testades var att de för några veckor sedan besökte norra Italien och att några därefter blivit sjuka och uppvisat milda symptom. "

https://www.norran.se/nyheter/vard-omsorg/provsvaren-negativa-inget-coronafall-i-skelleftea/
Citera
2020-02-29, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Tydligt att du har mycket låg intelligens. Försök ta dig samman och kontakta motsvarigheten till 1177 i landet på telefon. Överdriv symptomen. Får du ingen hjälp så åk till ett annat land. Kom inte hit.

Vad menar du? Vad ska man annars göra? Människor som är sjuka och är medvetna om att det cirkulerar ett virus borde väl kanske ringa en läkare för säkerhetsskull.
Citera
2020-02-29, 09:33
Medlem
11 konstaterat smittade i Sverige vad jag läst.

När ”drar det till”? När ser vi 100 smittade och landets sjukvård börjar bli ansträngd?
Inte för att jag vill det, men domedsgsprofeterna i denna tråd talar ju sitt tydliga språk.

Känslan är att det hålls väldigt kontrollerat i Sverige just nu.
Även våra grannländer har högst begränsat med konstaterat smittade.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad beror säsongsvariationen på? Är det för att folk vintertid tränger ihop sig i trånga utrymmen vilket ökar smittspridningen?

Enligt vad man sa efter SARS så ”levde” viruset sämre i varmare temperaturer, varför spridningen avtog.

Sedan finns det säkert mängder med andra bidragande förklaringsvariabler som bättre beteenden om man kände sig sjuk, att folk tidigare uppsökte vård, var noggrannare med hygien o s v.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilate
Detta kanske har tagits upp(har inte kollat upp alla sidor i denna tråd) och jag ber om ursäkt.
Men är inte då Folkhälsomyndighetens och framförallt Anders Tegnell uppmaning felaktig?
Skiter björnen i skogen? Använd hjärnan.
Citera
2020-02-29, 09:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ser på tv4, 399 smittade och 210 döda i Iran. Har viruset muterat?
Yooo....

På BNO är det fortfarande endast 34 döda i iran. (Ja de är lite långsamma på att uppdatera). 176 nya döda rapporterade på en dag och 210 totalt!? Jag tvivlar på den siffran. Jag hittar inget stöd för den någon annan stans. Snackar TV4 skit??
Senast redigerad av Madagascar 2020-02-29 kl. 09:48.
Citera
Medlem
Med tanke på FHM/1177’s hantering så måste man nog utgå ifrån en kraftig underdiagnosticering även i Sverige:

https://www.dn.se/sthlm/barn-kom-hem-fran-italien-med-feber-och-hosta-nekades-coronatest/

Jag kan inte kommentera det här fallet, men det har fungerat hittills, säger Elda Sparrelid. Hur sjutton vet du att det fungerat hittills?!
Citera
Medlem
I UK har dom t.ex sagt att i värsta fall om det händer att många människor är smittade så kommer de äldre inte få någon hjälp alls och man prioriterar endast de unga som kanske har en större risk att överleva för att inte slösa bort massa resurser.

Kan detta hända i Sverige eller ska alla behandlas lika?
Citera
2020-02-29, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilate
Aftonbladet nämner följande:
"Timmarna efter det nya fallet i Kalifornien kom rapporter om ännu en smittad person i USA där källan är okänd. Nu handlar det om skolanställd i Oregon och patienten misstänks alltså ha fått viruset utan att ha rest i något riskområde eller haft kontakt med någon annan smittad, rapporterar flera medier i USA."

Detta kanske har tagits upp(har inte kollat upp alla sidor i denna tråd) och jag ber om ursäkt.
Men är inte då Folkhälsomyndighetens och framförallt Anders Tegnell uppmaning felaktig?

Dem säger ju att man bara kan få smittan ifall man varit i ett riskområde.

Ja det Anders Tegnell säger är felaktigt.
Citera
2020-02-29, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
11 konstaterat smittade i Sverige vad jag läst.

När ”drar det till”? När ser vi 100 smittade och landets sjukvård börjar bli ansträngd?
Inte för att jag vill det, men domedsgsprofeterna i denna tråd talar ju sitt tydliga språk.

Känslan är att det hålls väldigt kontrollerat i Sverige just nu.
Även våra grannländer har högst begränsat med konstaterat smittade.

Även om jag inte riktigt håller med Stefan Löfven så måste jag säga att han hanterar detta mycket bra. Han syns och försäkrar befolkningen om att man försöker ha detta under kontroll. Här i UK så har premiärministern inte ens uttalar sig en enda gång.
Citera
2020-02-29, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
I UK har dom t.ex sagt att i värsta fall om det händer att många människor är smittade så kommer de äldre inte få någon hjälp alls och man prioriterar endast de unga som kanske har en större risk att överleva för att inte slösa bort massa resurser.

Kan detta hända i Sverige eller ska alla behandlas lika?

Alltså om man snackar total katastrofmedicin så prioriteras väl de som har störst chanser, skulle jag tro. Men detta är väl knappast en nyhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in