2020-02-28, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jesus H Christ! 200 meter!
Jag ska se till att min arbetsgivares VD nämner det i sitt nästa infomail om smittohantering. "-Knip, gossar, knip!" För fina flickor fisa icke. Inte 200 meter i alla fall.

Att gå in på en delad toalett är att klä sig i whatever virioner som finns där, eller hur? Det där med att tvätta händerna handlar ju bara om att rör vid allt möjligt och sprider virus mer, men per ytenhet blir hela kroppen/kläderna lika ockuperade av virus som pekfingertopparna. Om jag förstår det jag läser rätt om vanlig influensavirus så produceras tusen miljarder partiklar i en infekterad individ under de första några dygnen. That's enough for everyone. Resistance is futile.

Varför citerar du mig o fyller i något jag inte sagt? Idiot
Citera
Medlem
Fris avatar
Är inte ett sjukhus som en akutmottagning, vårdcentral eller en mottagning för lunginflammation, den sista plats man vill vistas på för det fall att man inte är smittad av detta virus? Är det inte där smittrisken är som allra störst av alla platser i hela samhället?

Man vill väl inte gå till sjukvården under en epidemi med mindre än att man redan är hyfsat säker på att man redan har viruset. Annars lär man ju få det där i väntrummet eller av vårdpersonalen.
Citera
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
1)....

3) Förstår inte riktigt frågan, Menar du i dödlighet eller vad gäller smittspridning eller bådadera?
.

Jag undrar om Covid-19 har samma "virus-egenskaper" som VKS när det gäller att smitta ner folk och överleva på döda föremål, även om nu VKS och Covid-19 angriper helt olika organ i kroppen.
Då VKS är överjävlig i att smitta, undrar jag alltså om det var lika illa med Covid-19.
Läste tidigare här att en brakskit skulle kunna smitta runt 200m, gissa hur många som lägger brakskitar på flyget när man är uppe på 10.000m höjd med lägre lufttryck där då magen och tarmarna expanderar lite, då är det nog skit samma hur bra AC med har i planet med dess virusdödare...
Citera
2020-02-28, 17:59
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Varför citerar du mig o fyller i något jag inte sagt? Idiot
Du sade att man fiser virus 200 meter. Sen kommenterade jag det. Idiot!
Citera
Medlem
Corona farligare vid diabetes har det sagts MEN egentligen handlar det om att personer med diabetes har fel blodgrupp för coronaöverlevnad, samma blodgrupp som är vanligare hos diabetiker ger även större smitta vid corona.

https://www.google.com/amp/s/www.medicalnewstoday.com/amp/articles/287309
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Här kan du se vad Löfven säger om corona:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lofven-om-risken-for-en-pandemi-vi-foljer-det-minut-for-minut/

Han kan ju få info nu från annan statsmakt så han tänker om saker kan ju ändras fort. Tänker hans beslut att plötsligt stänga gränsen...
Citera
2020-02-28, 18:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
professor Björn Olsen säger något helt annat.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/coronaviruset-g%C3%A5r-inte-att-j%C3%A4mf%C3%B6ra-med-en-vanlig-influensa-12528563

Nej, han säger samma som jag och han säger dessutom »jag vet inte«. Han tangerar också begreppet hysteri och han säger att det är äldre och sjuka.

Honkonginfluensan 1968 var också en pandemi. Den som är skräckslagen för detta utan att vara riktigt gammal eller allvarligt sjuk har antingen panikångest eller oförmåga att tänka själv.
Citera
2020-02-28, 18:00
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
2017/2018 smittades 20 000 svenskar, hela 1000 av dessa avled inom 30 dagar = 5 %.
.
Var hittar du uppgiften om 1000 döda pga influensan?
Citera
2020-02-28, 18:02
Medlem
Ken Drydens avatar
Dagens Eko alldeles nyss: ett av skälen till att så få personer identifierats med corona i Afrika kan bero på att det bara finns två laboratorier på hela kontinenten som har förmåga att göra analyser som identifierar viruset i fråga. Det ena ligger i Senegal och det andra i Sydafrika. Jag undrar hur mannen i Nigeria upptäcktes?
Citera
2020-02-28, 18:03
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Detta låter väl lovande? Ett vaccin tillgängligt i man sommaren!

Vaccinet är framtaget i Israel.

Hur kommer ni som ständigt skriker om bojkott mot Israel agera? Ska ni vänta på att ett
annat vaccin utvecklas i något arabland?

https://m.jpost.com/HEALTH-SCIENCE/Israeli-scientists-In-three-weeks-we-will-have-coronavirus-vaccine-619101

Den som skapar ett virus (en stat) för att "jävlas" med de resurser som krävs kommer naturligtvis ha resurser att skapa ett antivirus. Detta med med tanke på att det kan vara politik/ krigföring är inte omöjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Jag undrar om Covid-19 har samma "virus-egenskaper" som VKS när det gäller att smitta ner folk och överleva på döda föremål, även om nu VKS och Covid-19 angriper helt olika organ i kroppen.
Då VKS är överjävlig i att smitta, undrar jag alltså om det var lika illa med Covid-19.
Läste tidigare här att en brakskit skulle kunna smitta runt 200m, gissa hur många som lägger brakskitar på flyget när man är uppe på 10.000m höjd med lägre lufttryck där då magen och tarmarna expanderar lite, då är det nog skit samma hur bra AC med har i planet med dess virusdödare...
OK. Då förståra jag. Vi vet nog tyvärr för litet om det där för att vara helt säkra ännu.

Däremot så kan man ju begrunda att i Wuhan som är större än Sverige har bara en liten procent av den totala befolkningen smittat, trots att smittan tros ha börjat i november 2019.

Så nej, jag tror inte att det här viruset är så smittsamt som calici.

Det här smittar max på en radie av två-tre meter. Det där med fisarna kan du nog glömma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BKKBaby
Hans siffror låter rimliga säger jag.

Som svar på din fråga så går det inte att lita på thailändska myndigheter. De är lika delar korrupta och inkompetenta. Dock finns det vissa indikationer på att viruset sprider sig sämre i värmen. Den uppfattning jag har fått är att man inte testar misstänkta fall i Thailand i någon betydelsefull utsträckning. Såg förresten någon grafik i början av utbrottet som informerade om att 30% av alla resenärer som lämnade Wuhan hade Thailand som destination. Personligen skulle jag undvika att resa dit just nu.

Thailand är ganska lugnt. Det kommer mycket kineser och en del är smittade så klart. Men det sprids inte till lokalbefolkningen då temperaturen ligger konstant över 30 grader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in