2020-02-28, 15:26
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Reagerade på samma som du. Känns tveksamt och olyckligt att SD har sina tentakler även inne i polishuset. Utifrån vad vi tagit del av om SD så skulle det ju inte vara förvånande om han försökt manipulera även denne.

Den här polisen har ju fått redogöra för sina kontakter med SD och var själv den som anförde jäv vid husisen.
Citera
2020-02-28, 15:26
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad jag inte förstår är hur Hiding kan avskriva HD för anstiftan? När hon har ett starkt motiv till att vilja bli av med LW genom att utnyttja sin otrogna karl som vapen.

Hon måste kunna bevisa det
Citera
2020-02-28, 15:27
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte hon var med vid mordet eller ens visste om att det skulle ske. Däremot tror jag att SD hintat om det. Och detta med blodet har han också sagt till HD. Antingen genom att ljuga för HD och berätta om sexet och blodet. Eller säga att hon skall upprepa det för polisen, eftersom det finns lite risk att Ls blod finns hemma hos dom och då kan polisen tro att det är han som är förövaren.

Alternativ två är att han helt enkelt sagt till henne att han dödat LW. Men det tror jag inte, jag tror inte raketforskaren HD klarat att hålla den vetskapen för sig själv - hon är för skör. Men inom sig vet hon. SD har hintat.

Jag säger inte emot dig men påminner bara om att det postats uppgifter i tråden om en annan sida av HD också. En inte så skör utan mer kall, manipulativ och hård sida gentemot bl a kollegor. Jag är dock ej rätt person att bedöma sanningshalten i de inläggen men minns att det ska ha kommit från olika håll. Någon annan kanske minns mer om detta? Utöver TinnaNinna och JM så tror jag även att något fler konto ska ha
skrivit om detta i höstas.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
NA Live:
Läs nerifrån och upp

"Förhandlingen bakom stängda dörrar varade bara i några minuter. Nu har samtliga fått lämna lokalen. Förhandlingen är klar för dagen.

– Vi ska föredra lite saker nu bakom stängda dörrar. Jag får be publiken att lämna lokalen, säger domaren Björn Lindén.

Åklagaren säger nu att hon är klar för dagen. De ligger bra till enligt tidsplanen. På tisdag, då nästa förhandling sker, ska åklagarna gå igenom vad 45-åringen hade för sig dagen efter mordet.

Flera olika färdvägar har undersökts.

Två poliser har både gått, cyklat och kört bil i området vid brottsplatsen, för att se hur lång tid det tar att ta sig därifrån till den misstänktes bostad.

Polisen har sett att det skett händelser kring 45-åringens webbhistorik runt tidpunkten för mordet klockan 23.34.

– Det sker en rad olika okända kommunikationer på den misstänktes google-drive. Nationellt forensiskt center (NFC) har fått frågan om vad detta är för något, säger Therese Johansson.

NFC ska inte ha velat utreda vad kommunikationerna bestått av. Den lokala IT-avdelningen på polisen ska istället ha fått undersöka vad de kan betyda.

"Jag menar att osäkerheten i alla möjliga scenarion gör att det inte går att säga
att det som avsätter webbhistorik i datorn vid tiden 23 .34 sker på grund av en
aktiv handling av någon som sitter vid datorn, eller om det uppstår på grund av
en synkronisering till eller från Google Drive", skriver IT-forensikern i ett PM.

Nu vänder han sig mot sin andra advokat Christoffer Olsson och viskar något även till honom.

45-åringen viskar återigen till sin advokat, och avslutar samtalet med ett tyst skratt.

Klockan 22 tog 45-åringen den här bilden på Södra vattentornet. – Det var på väg från Gustavsvik som han tog bilden, säger Therese Johansson.

– Han skriver till Lena att han ska till Viken och Lena svarar att det är sent, säger Therese Johansson.

Efter det ska 45-åringen ha cyklat till Gustavsvik för att gymma.

Han skriver på kvällen till en vän att han ska packa och förbereda sig för en USA-resa som han ska göra med sin ex-fru 16 maj.

Han lämnade jobbet vid 20.30-tiden på kvällen.

Den misstänkte var framme på sitt jobb vid sjutiden på morgonen. Strax efter 14 handlade han mat på Krämaren och fångades av övervakningskamera. – Han köper risgrynsgröt. Någon sorts lunch kanske, säger Therese Johansson.

Nu går åklagaren igenom tidslinjen för vad den misstänkte gjorde under morddagen.

Det ligger på promenadavstånd från brottsplatsen. Det tar kanske tio minuter att gå mellan platserna.

Var ligger Baronbackarna i förhållande till mordplatsen?
-Justice

En IT-forensiker ska förhöras senare och berätta om varför man inte kunnat se detta.

Är det bara jag som är "blåögd" som tror att man borde kunna se varifrån någon loggat in? IP-nummer tex? Förklaras det?
Justice

Nu har vi fått komma in i rättssalen igen. 45-åringen tittar intresserat på vilka som finns på åhörarplats när han sätter sig ned vid bordet.

Då ska en tidslinje för 45-åringen presenteras av åklagaren.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-vill-just-nu-hellre-se-dig-dod-an-levande-folj-rapporteringen-fran-rattegangen-om-hjarstamor det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad jag inte förstår är hur Hiding kan avskriva HD för anstiftan? När hon har ett starkt motiv till att vilja bli av med LW genom att utnyttja sin otrogna karl som vapen.
Hon hade inte tillräckligt för att hålla henne häktad. Men tro mig - Hiding har inte avslutat det. Hon har all tid i världen att utreda henne om hon har lust. Får hon reda på något så är det bara att öppna en ny utredning även om just denna har gått i mål.
Citera
2020-02-28, 15:29
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Klart han har försökt med sånt skit. Han försökte ju krama kvinnan som förhörde honom. Men jag tror att polisen är ganska vana att bli manipulerade, och de har för stor erfarenhet för att falla för sånt. Den här it-teknikern skrev ju ett PM om hela alltihop, så där är det ju grönt.

Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Den här polisen har ju fått redogöra för sina kontakter med SD och var själv den som anförde jäv vid husisen.

Tack båda. Får hoppas ni har rätt. Blir bara så snurrig av den här soppan att man börjar tänka att allt är möjligt snart.
Citera
2020-02-28, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Aj, aj. Inte bra.
Har inte heller läst allt, som sagt omöjligt, men om det är som du nu beskriver det (blisterkartor utan förpackning/utan förskrivarens namn), så börjar jag luta åt att LW kan ha fått kartor av välmenande vänner/väninnor. I så fall: Inte bra!

Vill inte riskera OffT, men kan kort säga att just Mirtazapinet överraskade mig lite. Det borde inte ha varit 'the drug of choice' för en patient med LW:s bild.
Nu frågade du om hur de tre nämnda preparaten (Mirtazapin, Imovane och Oxycodone) kunde tänkas samverka och då skrev jag att det kunde varit en fungerande kombo för att "ta ner" henne en smula, kunna få sova bättre t ex.

Är det nån som på egen hand gett LW av sitt Imovane, så skulle det kunna ursäktas med att man ville hjälpa henne att få sova.
Däremot att utan medicinsk kompetens lämna över Mirtazapin till en person med LW: s bild, är faktiskt oförsvarligt!
Gissar som annan skrev (kanske du?) att var förskrivet när hon hade smärtor av benskadan.

Hoppas att LW:s läkarkontakter blir granskade även om vi kan räkna med att TR vill sekretessa så mycket som möjligt av det materialet.

Kort inhopp (läser FUP). Om jag ev är på "resande fot"/rörlig som Lena barnfria veckor och kanske bestämmer mig för att sova över hos någon kompis en helg INTE släpar jag med mig originalförpackningarna!

Mirtazapin och Imovane är inget helt ovanligt att finna hos en och samma person. Oxycodone var mest troligt för benet, ja.
Citera
2020-02-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag säger inte emot dig men påminner bara om att det postats uppgifter i tråden om en annan sida av HD också. En inte så skör utan mer kall, manipulativ och hård sida gentemot bl a kollegor. Jag är dock ej rätt person att bedöma sanningshalten i de inläggen men minns att det ska ha kommit från olika håll. Någon annan kanske minns mer om detta? Utöver TinnaNinna och JM så tror jag även att något fler konto ska ha
skrivit om detta i höstas.
Jag tänker inte skör som person - tror säkert hon kan vara både kall och hård. Hur skulle hon annars stått ut med SD? Kaka söker maka? Nej, jag tänker mer på hennes psykiska sjukdom som hon tydligen medicinerar mot. Vi har alla flera ansikten, flera masker. Men hur många av oss vanliga orkar bära en sån hemlighet?
Citera
2020-02-28, 15:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det framgår inte vad exakt det är för biologiskt cell material de testat. Det kan lika bra vara blod som något annat.

Det har inte och göra med hur rent ett biologiskt material är utan hur stort det är med avseende på celler.

Hade de haft en större mängd DNA i materialet hade svaret blivit med högre sannolikhet.

Men 1 på 12 miljoner...det är mycket talande.

Absolut, nu gäller det bara för Hiding att bevisa att DNA kom dit vid mordtillfället och inte vid något annat möte mellan BO och MGM.

Om BO hade för vana att ta av sig sina smycken innan handtvätt eller dusch så kan ju gojset kommit dit tidigare än mordkvällen vilket kommer att vara den linje som Backman går på antar jag.
Citera
2020-02-28, 15:34
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Jag tänker inte skör som person - tror säkert hon kan vara både kall och hård. Hur skulle hon annars stått ut med SD? Kaka söker maka? Nej, jag tänker mer på hennes psykiska sjukdom som hon tydligen medicinerar mot. Vi har alla flera ansikten, flera masker. Men hur många av oss vanliga orkar bära en sån hemlighet?

Okej, då tänker vi nog samma här. Tack för förtydligandet då jag missförstod.

Undrat om en del medicinering fått henne att bli avtrubbad nog att hålla masken. Vet att det varit uppe i tråden någon gång.
Citera
2020-02-28, 15:35
Medlem
Netherworlds avatar
I deras konversationer får man en god insikt i några av de vapen SD använder sig för att bryta ner henne och ha kontroll över henne. Ett av SD:s vapen mot LW är det som rör avbrutna träffar.

Det är ovanligt att LW avbryter en planerad träff, det är vanligare att SD gör det. SD gör det av två anledningar:

1. För att något hastig och oväntat dykt upp som kan riskera att en träff blir avslöjad.
2. För att bestraffa LW när han inte tycker hon lyder hans direktiv.

De få gånger LW avbryter beror det främst på detta:

1. Hon missat något som varit tidigare inplanerat
2. Hon tolkat SD som att han kan inte ses/har svårt för att ses

När SD avbrutit träff så är LW intresserad av att få till en träff vid ett annat tillfälle.
När LW avbrutit träff så passar SD på att bli dryg, känslokall och bestraffande.

Ett exempel på nyss nämnda följer nedan (Aktbilaga 164 - del 26, sid 33-34), här ser man också igen hur lättkränkt SD är:

LW bjuder in till att ses, och SD tackar ja. Men sen kan inte LW ses på grund av annat hon planerat in. Då reagerar SD såhär:

SD: "När kan du då?"

Lite senare:

SD: "Och du kan nog nu"
SD: "Du väljer bort"
LW: "Mycket senare. När hon kanske är hemma"
SD: "Kul du väljer mys med riktiga vänner"
LW: "Ville träffa dig"
SD: " Eftersom jag ska vara fiende"
LW: "Verkade osannolikt"
SD: "Valde bort"
SD: "Inte alls. Du ljuger"
SD: "Men det är väntat"
SD: "Jag gör inga fler ansträngningar nu på ett tag. Du får anstränga dig"

Något som dessutom också är tydligt genom alla deras långa konversationer under åren är att allt möjligt kan vara ett uttalat hot. De har helt urvattnat begreppet. Ett exempel från samma sidor:

LW svarar på SD:s plötsliga reaktion rörande avbrutet besök med:

LW: "Eller skärper du dig exakt nu"
SD: "hot igen. du visar ärlighet om vem du är. Bra tecken"

I alla deras konversationer så kan hot för dom vara i princip hur trivialt som helst.

SD:s beteende får så klart konsekvenser för LW:s liv. Det leder till att hon säger nej till att göra saker då hon inte vågar säga ja till roliga saker, vilket i sin tur leder till att hennes liv utanför SD krymper mer och mer.
Senast redigerad av Netherworld 2020-02-28 kl. 15:38.
Citera
2020-02-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Absolut, nu gäller det bara för Hiding att bevisa att DNA kom dit vid mordtillfället och inte vid något annat möte mellan BO och MGM.

Om BO hade för vana att ta av sig sina smycken innan handtvätt eller dusch så kan ju gojset kommit dit tidigare än mordkvällen vilket kommer att vara den linje som Backman går på antar jag.

Däri ligger problemet och det gäller skon också. Kan inte se att åtalet håller om inte någon gör bort sig under förhöret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in