2020-02-28, 15:46
Medlem
Cameleos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Det är en mediahysteri kring något som inte är farligare än influensan. Medias drev är mer farligt än själva viruset. Stänger ner företag, sätter folk i karantän, hindrar folk från att resa. Även sett filmer från Kina där man svetsar portar till folks trapphus, helt sinnessjukt.

Vill inte säga något om hur farligt viruset är men håller med om resten. Risken är en global katastrof oavsett.
Citera
2020-02-28, 15:47
Medlem
Citat:
Det är en mediahysteri kring något som inte är farligare än influensan. Medias drev är mer farligt än själva viruset. Stänger ner företag, sätter folk i karantän, hindrar folk från att resa. Även sett filmer från Kina där man svetsar portar till folks trapphus, helt sinnessjukt.
Nu är det ju mycket farligare än influensan så det kan kanske vara en förklaring. Detta säger till exempel professor Björn Olsen. En av anledningarna är att viruset kopplar på celler som sitter långt ner i lungorna inte bara i halsen. Skulle detta vara som vanlig influensa hade aldrig de kinesiska myndigheterna agerat som de har gjort och de har nu ganska stor erfarenhet av detta virus.
Citera
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Jag tycker och tror att man bör hoppas på det bästa men planera för det värsta!

Bra sagt. Aldrig fel att vara förberedd. I värsta fall sitter man där med en massa extra mat.
Citera
Medlem
Citat:

Kan inget annat än att hålla med. Det är mediernas fel att så många nu är hysteriska, och kanske rent av galna. Vet ju bara hur det gick med övriga "pandemier" (sars, svininfluensan, fågelinfluensat etc..). Mediens kan lika väl börja dela ut foliehattar till folk.

Satans vad löjligt detta är.
Citera
2020-02-28, 15:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Italien locket på idag? Inga nya siffror?
Vilket jäkla lock bluddrar du om?
Fokuset i Sverige har av förklarliga skäl hamnat på vårt eget land, bl a.
Italien är väl de som varit mest transparanta.

Här har du siffror på smittspridningen i Italien i realtid.
https://lab.gedidigital.it/gedi-visual/2020/coronavirus-i-contagi-in-italia/?ref=RHPPTP-BH-I249675643-C12-P2-S1.8-T2

Antal döda får du googla efter (kolla hur pass gammal artikeln är). Den senaste siffran jag sett är 17. Googla på typ ”morti” ”corona” (alternativt ”coronavirus”) och ”italia”.
Man börjar annars prata om att vissa lättnader i karantänerna (skolor) är på gång till på måndag.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-02-28 kl. 15:54.
Citera
2020-02-28, 15:49
Medlem
Sam.Boyds avatar
Detta säger en hel del om Aftonbladet o dess tänkare o tyckare, o speciellt Wolfgang Hansson som skriver:

Det finns en dödligare smitta än corona – som ingen bryr sig om

Utan att på något sätt försöka bagatellisera faran med coronaviruset så kan det ändå finnas skäl att sansa sig en smula.

Varje år dör cirka 200 personer i Sverige av vanlig influensa. I världen minst 300 000.

Det som inte gått in i wolfgang är att spridningen av Coronan är i sin linda o forskningen säger att den är både mer smittsam o dödligare.

Det man undrar med Wolfgang Text är vad som driver honom att bagatellisera att en av de värsta epidemierna i modern tid håller på att bryta ut. Vill han vara modig o framstå som upplyst eller?
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag bad om citat och länk. Det är ett minimum. Om det upprör folk så är det muppar och troll som inte har här att göra. Jag är här för att jag vill veta, inte för att bli populär ("Det gör ju trots allt många mot dig"). Postaren jag svarar har upprepade gånger spridit påståenden utan minsta hänvisning. Egna gissningar blir sanningar. Du får gärna hjälpa henne med länkar.

Jag kan passa på att tacka dig för att du oftast länkar i dina inlägg, även om vi inte har samma måttstockar när det gäller källkritik.

Kom du någon vart med att reda ut frågetecknen med de där två flickorna på sjukhus med andningsbesvär och den iranska sjuksköterskan som du postat i tråden?

Du uttalade dig kränkande mot en medmänniska, det var vad det här handla om, sluta med det är du snäll!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Är det bättre eller sämre än igår?
Studier visar en dödlighet på över 4%
Citera
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Fast majoriteten av Kinas hela befolkning sitter väl inte i karantän? Påstår du att en miljard människor sitter i karantän?

800 miljoner var i full lockdown eller partial för två veckor sedan, så ja.
Citera
2020-02-28, 15:50
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elac
Jag chansar inte. Mat och dryck skaffad för 20 dygn idag.
Hehe. Samma här. Dock för betydligt fler dygn till en familj på 4. Killen som levererade hem alltihop såg lite blek ut när jag hostade 😄
Citera
2020-02-28, 15:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att det är högre dödlighet beror på att det spridits på bredare front. Med andra ord fler har fått den samtidigt. Fortfarande är det redan sjuka i annat och äldre som utgör gruppen som riskerar att dö.

Det är hysteri som till största del visar hur dagens samhälle har företrädare som saknar förmåga att hantera frågor på ett förnuftigt sätt.
Är det "hysteri" när Italien går från noll fall till 655 fall på några dagar? Är det hysteri när de har rapporterat 0 döda, oj, vi menar 8 döda, nej alltså 17 döda, för ett par dagar sen?

När WHO säger "globalt nödläge, risk hög, pandemi". När Alla bebodda kontinenter drabbats av fall?

Är det "hysteri"? Om det inte är hysteri, när blir det då det? När alla nyheter på tv handlar om COVID-19? När det inte längre finns sjukhusplatser?
Citera
2020-02-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Budbarare
800 miljoner var i full lockdown eller partial för två veckor sedan, så ja.

News to me. Vart har du läst det? Låter suspekt att hela Kinas ekonomi skulle kunna vara nedsläckt ens en dag utan total kollaps av världsmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in