2020-02-27, 11:10
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Det jag funderar över är att SD som - typ - sista meddelanden till LW skriver att han ska hålla på med ”jobb-mail”. Har man hittat sådana? Och exakt när har han i så fall hållit sej sysselsatt med detta?

(Har jättesvårt för att navigera och hitta tillbaka i FUP så jag kan ej citera... 😞 )
Citera
2020-02-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, SD:s bostad spärrades väl av för tekniska undersökningar redan typ 15/5 i samband med att han anhölls som skäligen misstänkt, och storstädningen var tydligen sedan den 25/5 när avspärrningarna hade hävts och SD hade fått tillbaka tillgången till huset.

Det är skillnad på husrannsakan och på tekniska undersökningar.

Husrannssakan gjordes tidigt där man bla eftersökte vissa tillhörigheter från LW såsom mobil. Först senare var polisen i huset för att göra teknisk undersökning såsom att leta spår av bortstädat blod och dylikt.

Värt att notera är att till exempel klorin är ett av de mer säkra sätten att få bort spår av blod, undrar om det användes i städningen sen (även om de uppenbarligen missade en del ställen i städningen kan de fått bort de flesta spåren som funnits)
Citera
2020-02-27, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Man städade huset INNAN tekniska undersökningar gjorts.

Vattenlåsets och golvbrunnanars renhet är avvikande för att de INTE normalt ingår i en storstädning när Hanna utför storstädning. De kunde som de hemma hos henne då hennes golvbrunnar och vattenlås i princip aldrig tycks ha städats.

Efter den tekniska undersökningen av SD:s hus gjorde hans släkt och vänner (7-8 pers.) en storstädning där bl.a. golvbrunnen rengjordes. Blott några dagar efter att LWs kropp hittats och det framkommit att SD blivit misstänkt för mordet.

Det var visst tidigare blodförekomst som påvisades. De ger ju utsag på vart blod VARIT som sedemera torkats bort. Efter område som gett positivt utslag på leukomalakitgrönt eller luminol topsades dessa och det som sedemera undersöks av NFC är VEMS dna som blodet innehöll.

Lustigt för övrigt att ställena de råkade ha blodigt sex på ligger exakt längst med vägen utanför och inne i huset man skulle gå om man ska ta sig in i huset i mörkret och gå direkt till tvättmaskinen för att klä av sig... (altanen där man tar av sig blodiga skorna, golvet innanför tvättstugans dörr där man klär av sig de blodiga kläderna, tvättmaskinens framsida...)

Hanna hävdar i förhöret att hon städade EFTER att den tekniska undersökningen var gjord. Var det något som hon sade (hittade på) eller hur ligger det till?
Hoppar lite fram & tillbaka i den maffiga FUPEN så jag har inte fått med anledningen till städningen? Hannas föräldrar och syster hjälpte väl oxå till vill jag minnas från förhöret med Hannas syster...
Citera
2020-02-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Hanna hävdar i förhöret att hon städade EFTER att den tekniska undersökningen var gjord. Var det något som hon sade (hittade på) eller hur ligger det till?
Hoppar lite fram & tillbaka i den maffiga FUPEN så jag har inte fått med anledningen till städningen? Hannas föräldrar och syster hjälpte väl oxå till vill jag minnas från förhöret med Hannas syster...

Husrannssakan gjordes tidigt där man bla eftersökte vissa tillhörigheter från LW såsom mobil. Efter denna var gjord (då de brukar dra ut saker ur skåp och lådor och stöka till lite för att leta) inföll städningen. Först senare var polisen i huset för att göra teknisk undersökning (första tekniska i juni/juli, andra i oktober) såsom att leta spår av bortstädat blod och dylikt.
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2020-02-27 kl. 11:16.
Citera
2020-02-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Har du lust att länka den, så jäkla mycket att leta hela tiden. Tack på förhand.
(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)
Leta rätt på aktbilaga 167 som jag hänvisade till, slå upp sidan det handlar om. Jag kan inte länka till nedladdade sidor etc.
Citera
2020-02-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
En mycket kortfattad beskrivning som verkar vara mitt i prick.
Det ovanliga är väl att psykopater brukar fungera bra socialt men när det gäller SD så är många överens om att han inte var social på ett normalt sätt.
Nä, han är "socialt tondöv" som en användare här så pricksäkert skrev. T34Panzer tror jag.
Citera
2020-02-27, 11:15
Medlem
Titt-ut...

Att SD skrattar i olika lägen kan ni lägga ned, det borde en viss självutnämnd psykolog här inne informerat om. Det är ett relativt vanligt sätt att reagera på vid stress och pressade situationer. Andra gäspar, andra nyser. Nästan som ticks. Väl känt inom polisen och än mer av förhörarna.
Har inget med att man är skyldig, bara att man är otrygg eller stressad i den situationen, som många är vid ett förhör eller liknande.

Golvbrunnen: Vattenlåset var inplockad och det ser ju ofta inte så trevligt ut under den i röret ut. Ganska naturligt att torka rent där. Dessutom kommer det lukt ur rören, så tror man att det är i området närmast. Bevisvärde noll.

Att det städades i tvättstugan efter pulversläckare är däremot nått som SD inte borde använda, det vqr en firma från försäkringsbolaget som sanerade tvättstuga och pannrum efter rökutvecklingen (bakeld), (som var före mordet).

Vattenspridare och belysning: Kan Polisen tagit vattenspridaren i beslag och därav behövde han låna? Kan han kopplat ur belysningen för att han behövde det uttaget till något för bevattningen?

Om ni vill nysta så skapa en tidslinje om alla tidpunkter nämns och används som fakta. Titta främst på chatt som skett under kvällen till och från vem, i ALL information i FUP:en.
Sen ser ni var vissa fakta används, som borde vara helt omöjliga att veta om man inte gjort på ett visst sätt. Här kommer fallgropen för SD!
Citera
2020-02-27, 11:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det jag funderar över är att SD som - typ - sista meddelanden till LW skriver att han ska hålla på med ”jobb-mail”. Har man hittat sådana? Och exakt när har han i så fall hållit sej sysselsatt med detta?

(Har jättesvårt för att navigera och hitta tillbaka i FUP så jag kan ej citera... 😞 )

Om du använder @nondas icloud länk (finns längst ner i h*ns signatur, kan du både citera och söka. Men det kanske du visste redan?

https://www.jottacloud.com/s/1475467...f9174ca89c0b8a

Intressant fråga om han pratar sanning till LW där med jobbmailen. Däremot vet jag att man har sett att han skrivit mail på jobbet .

https://www.na.se/artikel/na-kartlag...inut-for-minut
Citera
2020-02-27, 11:17
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)
Leta rätt på aktbilaga 167 som jag hänvisade till, slå upp sidan det handlar om. Jag kan inte länka till nedladdade sidor etc.

Tack och bock!
Citera
2020-02-27, 11:18
Medlem
Citat:

Husrannssakan gjordes tidigt där man bla eftersökte vissa tillhörigheter från LW såsom mobil. Först senare var polisen i huset för att göra teknisk undersökning såsom att leta spår av bortstädat blod och dylikt.

Värt att notera är att till exempel klorin är ett av de mer säkra sätten att få bort spår av blod, undrar om det användes i städningen sen (även om de uppenbarligen missade en del ställen i städningen kan de fått bort de flesta spåren som funnits)

Vilken var anledningen till att städningen utfördes? Att så många personer deltog?
Citera
2020-02-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Titt-ut...

Att SD skrattar i olika lägen kan ni lägga ned, det borde en viss självutnämnd psykolog här inne informerat om. Det är ett relativt vanligt sätt att reagera på vid stress och pressade situationer. Andra gäspar, andra nyser. Nästan som ticks. Väl känt inom polisen och än mer av förhörarna.
Har inget med att man är skyldig, bara att man är otrygg eller stressad i den situationen, som många är vid ett förhör eller liknande.

Golvbrunnen: Vattenlåset var inplockad och det ser ju ofta inte så trevligt ut under den i röret ut. Ganska naturligt att torka rent där. Dessutom kommer det lukt ur rören, så tror man att det är i området närmast. Bevisvärde noll.

Att det städades i tvättstugan efter pulversläckare är däremot nått som SD inte borde använda, det vqr en firma från försäkringsbolaget som sanerade tvättstuga och pannrum efter rökutvecklingen (bakeld), (som var före mordet).

Vattenspridare och belysning: Kan Polisen tagit vattenspridaren i beslag och därav behövde han låna? Kan han kopplat ur belysningen för att han behövde det uttaget till något för bevattningen?

Om ni vill nysta så skapa en tidslinje om alla tidpunkter nämns och används som fakta. Titta främst på chatt som skett under kvällen till och från vem, i ALL information i FUP:en.
Sen ser ni var vissa fakta används, som borde vara helt omöjliga att veta om man inte gjort på ett visst sätt. Här kommer fallgropen för SD!

Det feade: det var inte normalt förfarande vid storstädning för Hanna. Vilket en jämförelse med hennes eget badrum konstaterar.
Citera
2020-02-27, 11:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Herrejävlar, vilka manövrar. De hävde alltså först avspärrningarna och gav SD huset tillbaka. Och en tid senare gör de resultatlösa tekniska undersökningar, och kan då skylla de uteblivna bevisen på att nu hade han ju städat.

Låter ungefär som när de först släppte honom och lät honom åka på semesterresan till USA, för att strax därefter ringa tullen i USA och be dem inte släppa in honom i landet. Ringde man kanske också Aftonbladet sedan och tipsade dem om "Flykten till USA"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in