2020-02-28, 12:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lite saxat från NA rättegångens första dag
(mina fetningar):

"RÄTTEGÅNGEN DAG 1: Tre viktigaste punkterna ► Massivt intresse vid rätten ► Misstänkte 45-åringen ► Blodspåren

[...]
"Rätten består av: Björn Lindén och tingsfiskalen Robert Ingemarsson samt nämndemännen Manfred Barenfeld, Inga-Lill Eriksson, Ewa Leitzler och Leif Sundström."
[...]
Den misstänkte 45-åringen fördes in i rättssalen iförd handfängsel. Han var klädd i privata kläder och uppgavs av NA:s utsände ha tittat nyfiket mot åskådarna. Efter att åklagaren gått igenom stämningsansökan lät advokat Ingvar Backman rätten veta att hans klient förnekar "gärningspåståendet och ansvar för mord".
[...]
Stämningen blir dock allvarlig när rätten får lyssna till det första larmsamtalet som ringdes efter att Lena Wesström försvann. 45-åringen stirrar ned i bordet.
[...]

Åklagarens första dag:
Åklagaren menar att Lena Wessström dog efter minst 17 slag i huvudet och i ansiktet. Under förmiddagen av den här första rättegångsdagen berättade hon om hur Wesström hittades och hur det såg ut vid brottsplatsen. Hon ska ha knuffats eller sparkats ner på marken bakom ett bullerplank och liggande försökt skydda sig genom att hålla händerna runt huvudet.
[...]

Under eftermiddagen gick åklagaren igenom blod- och DNA-spår. Bland annat har blod från både 45-åringen och Wesström hittats på hans skor. Hans blod finns också på en ring hon bar och hans DNA finns på kjolen hon hade på sig när hon dödades. Blod från Wesström har även hittats på en tvättmaskin i den misstänktes bostad.

När skadorna på kroppen skulle beskrivas i detalj utrymdes rättssalen. Inga åhörare fick vara med.

Åklagaren kommer att fortsätta presentera sin bevisning under ytterligare fem rättegångsdagar."

https://www.na.se/artikel/rattegangen-dag-1-tre-viktigaste-punkterna-massivt-intresse-vid-ratten-misstankte-45-aringen-blodspa ren

Wow så det var blod på ringen också? Det hade jag missat. Bra! (Stod bara DNA i stämningsansökan)
Citera
2020-02-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Citerar ur NFCs rapport:

I ett undersökt område (del av område a) erhölls indikation på
blodförekomst. Analysen visar en blandning av DNA från minst
två personer. Resultaten talar extremt starkt för att huvuddelen
av DNA:t kommer från Davidsson (Grad +4),
om man bo11ser
från möjligheten att det kommer från en nära släkting.

Den mindre delen av DNA:t utvärderades enligt laboratoriets
standardmetodik för LCN DNA-analys for ytterst små mängder DNA, varvid följande framkom:
Resultaten talar starkt för att den mindre delen av DNA:t
kommer från Wesström (Grad+ 3), om man bortser från
möjligheten att det kommer från en nära släkting.
I ett undersökt område (b) erhölls indikation på blodförekomst.
Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t kommer från
Davidsson ( Grad +4), om man bortser från möjligheten att det
kommer från en nära släkting.

Så det var inte några mängder från Wesström. Men tillräckligt. Det är svårt att få annans blod innanför en plös.
Så var det ja
Det var en mix av bådas blod och av bilderna att döma så är det inget småsår som orsakat det där enligt mig iaf. Skon är ju uppskuren och blodet finns även i fodret
Citera
2020-02-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
"Lite blod på fingrarna " ?
De skriver att det varit ansenlig mängd. Du verkar bara sitta här och tycka saker du inte har någon aning om.

Du kan starta en ny tråd för "vi som vill låta smarta men som inte fattar någonting "

Nyss hävdade du att detta var ett svagt indicie mål, har du lust att utveckla dina tankar?
Varför detta behov att trycka till dina medskribenter? Det säger mycket om dig men inget alls om de du riktar ditt gift emot.

Lite blod på fingrarna är ingen dum tanke. Med hänvisning till vad SD sagt så kan han mycket väl varit inne och petat i LDs underliv då hon "blött som hon ju alltid gör". Det sista tror jag inte ett skit på, men det är vad advokaten lär hävda. Och hur bemöter man det? Åklagaren har säkert sina idéer.
Citera
2020-02-28, 12:36
Medlem
Citat:
NA:Forts rättegång dag 1:

"Första dagen i rätten – skakande larmsamtalet: ”Hon är borta”"
[...]
"Ytterdörren står öppen. Det är tända lampor. Men hon är borta", sade Lena Wesströms ex-man i samtalet.
[...]
Åklagare Åsa Hiding har under större delen av utredningen varit förundersökningsledare. Under rättegången har hon hjälp av åklagaren Therese Johansson.
[...]
När polisen genomförde en husrannsakan i 45-åringens bostad hittades bland annat blodspår på en tvättmaskin. En analys visade att blodet kom från Lena.

De första samtalen med polisen där Lena Wesströms ex-man anmäler att hon försvunnit spelades upp. Mannen berättar i samtalet nästan genast att han misstänker att 45-åringen kan ligga bakom hennes försvinnande.

"Det är en person som vi känner igen. Alla. Både jag och barnen", säger han.

När åklagaren Åsa Hiding berättar för rätten att sju personer genomförde en storstädning av 45-åringens hus tio dagar efter mordet – rörde den misstänkte mannen inte en min.
[...]
Domaren Björn Lindén beslutade vid 15-tiden om stängda dörrar eftersom åklagarna skulle gå igenom känsliga delar av utredningen. Det handlade bland annat om obduktionsrapporten som visar de omfattande skallskador som Lena Wesström dog av.
"

https://www.na.se/artikel/forsta-dagen-i-ratten-skakande-larmsamtalet-hon-ar-borta
Klart att HD var med o storstädade.Hon är inblandad Det sa jag från början.
Citera
2020-02-28, 12:42
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Wow så det var blod på ringen också? Det hade jag missat. Bra! (Stod bara DNA i stämningsansökan)

SD kanske får dra till med att även han blöder som fan i ”vissa situationer...”
Citera
2020-02-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är en av flera i denna tråd som bör be om ursäkt över att ni kallat både mig och Schazz lögnare, smutskastare, och svartmålare nu när det punkt efter punkt visar i FUP att vi haft rätt och NI fel i er ohederliga bild av LW.

1.Händelsekod: Bråk 112 larm ej utryckning/återkallat Byslagsgatan 4 A 2016-04- 20 kl 17:06 onsdag.
2.Händelsekod: Misshandel anmälan tel. Promemoria Byslagsgatan 4 A 1017-01-10 kl 00:23 tisdag
3.Händelsekod: Skadegörelse målsäganden gör anmälan 2017-01-10 kl 00:23 tisdag
4.Händelsekod: Skadegörelse anmälan målsägande ej utryckning/återkallat Byalagsgatan 4 A 2014-03-07 kl 03:28 onsdag.
5.Händelsekod: Bråk ej utryckning/återkallat Byalagsgatan 4 A 2016-04-20 kl 1 7:06
6.Händelsekod: Fylleri Omhändertagandeblad anmälan Byalagsgatan 4 A 2008-12-22 kl 23:22 måndag
7. 7 st Kontroll personfordon Byalagsgatan 4 A allmänt larm promemoria 2015- 2017

------------
Alla kan ha eller göra fel men det är svårare att överse med att man inte är hederlig nog att medge det.

Vidhåller du att LW inte blev anmäld till polis och socialtjänst för att slagit och slagits med barnen?
Vad är det som säger att det har med LW/barnen att göra?

De två anmälningarna som är från 2017 har inte de med SD att göra (eller kommer jag ihåg fel datum/år från bilincidenten?
Citera
2020-02-28, 12:45
Medlem
Förklara för mig hur man inte kan begripa att familjen Davidson tillsammans blev vansinniga på denna älskarinna.Förklara gärna för mig.
Förklara för mig hur det kommer sig att LW inte togs av daga mycket tidigare.
Jag tror att paret Davidsson har lidit hemska kval pga den här slampan till präst.
Fy skäms.
Jag kan faktiskt förstå både Hanna och Stefan.De hade inga händer med denna LW.Hon lät dem aldrig få vara ifred.
Det är inte svårt för mig att förstå att hon fick sätta livet till när hon BAD om det.
Citera
2020-02-28, 12:45
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Hur urblåst var hon inte när hon pallrade sig iväg till Stefans fru och beklagade sig?
Jösses vilken jubelidiot.Hon trodde Hanna skulle kasta ut honom när hon tydligt deklarerade det för henne.Hon ville ju ha honom själv.Trippelpucko.

Den som sa det han va det.

LW pallrade sig inte iväg till Hanna och berättade. HD åkte dit under annan förevändning och konfronterade sen LW.
Citera
2020-02-28, 12:47
Medlem
Vabb=Tid för FUP. Men jag känner mig snurrig, hur maffig är den inte. Jag har lite svårt att få övergrepp om den, vet inte om jag fått ner hela.
Hur hann de med något annat i livet än att messa med varandra? Inte konstigt att Lena ständigt gick omkring med telefonen i handen.
Jag upplever att hon var nästintill besatt av SD. Chattkanaler och alla dessa foton & filmer. Herrejösses.
Citera
2020-02-28, 12:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Det är ju ganska konstigt att hans blod kommer in under hennes ring.
Har han blivit skadad någon annanstans än på benen?
Ock kanske är skadan på hans ben ett djupt så, eftersom hans blid även funnits på hans sko.

Huu så brutalt.
Citera
2020-02-28, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Klart att HD var med o storstädade.Hon är inblandad Det sa jag från början.

Sven-Olof berättar att det hade varit ett brandtillbud i källaren och att det låg grejer överallt.
Vi kunde hjälpa till och plocka undan och städa." Helt klart" säger Sven-Olof.
Svarar att det var han själv,
På fråga vilka det var som hjälpte till med städningen 25 maj?

Stefan, Hanna, Birgitta, Viktoria, Andreas och hans andra dotter Pernilla.
Sven-Olof uppger att han sotade så han var uppe på taket och Stefan var nere i pannrummet.
att han själv, Birgitta, Viktoria, Andreas och hans andra dotter Pernilla.
På fråga vem som tog initiativet till att det skulle städas? Svarar att han
Hanna och Stefan satt och pratade om huset. Då sa de att de skulle hjälpa honom att städa så
att han kunde flytta in igen.

På fråga vilka Sven-Olofs uppgifter var
städningen?
Svarar att han sotade och bar iväg
virke från altanen. Han och Andreas bar tillbaka grejer till garaget. Sedan plockade de upp
spritflaskor som Ocab plockat ner i kartonger. De körde i väg gräs, aska och kaninskit till
tippen. Sven-Olof säger även att de gjorde rent spabadet, att han lyfte av locket.
På fråga hur länge han var där?
gräset. Svarar att han var där hela dagen och han klippte även gräset.

På fråga vilka som städade inne? Svarar att det var Pernilla, Hanna, Birgitta och barnen var
hemma också om han minns rätt.
Citera
2020-02-28, 12:50
Medlem
Citat:
Det är ju ganska konstigt att hans blod kommer in under hennes ring.
Har han blivit skadad någon annanstans än på benen?
Ock kanske är skadan på hans ben ett djupt så, eftersom hans blid även funnits på hans sko.

Huu så brutalt.
Hon måste ju blött rejält. Och han slog och slog och slog. Försökte väl skydda med sina händer. Vore konstigt om det INTE kommit blod under och på ringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in