2020-02-28, 10:19
Medlem
notknapparens avatar
NA Live
Läs nerifrån och upp:

"Lena och 45-åringen chattade i en app som kallas för Telegram. Det är app som inte sparar meddelanden och som skickar informationen krypterad.
– Han använde ett begrepp som han kallade för RT, radiotystnad. Det innebär att Lena inte får höra av sig till honom förrns hon får tillåtelse igen, säger åklagaren Therese Johansson.
Åklagaren läser upp chattar där Lena diskuterar radiotystnaden med en vän.
Lena skriver att 45-åringen ofta ville ha radiotystnad för att hans fru inte skulle upptäcka deras kärleksaffär.
"Du ska lyda blint vid RT. Alltid", skriver 45-åringen till Lena.
Vid flera tillfällen ska Lena ha missat att 45-åringen skrivit "RT" i chatten.
"Han blev ursinnig och blockade mig", skriver hon.

"Jag är som en missbrukarfru. Medberoende", skriver Lena om relationen med 45-åringen i en chatt i juni 2017

I augusti 2017 skriver Lena ett långt meddelande till 45-åringen bland annat: "Kanske, i dina mörkaste stunder, under tillräckligt hård press, att du skulle tappa impulskontrollen så totalt att du begår ett grovt brott."

Åklagaren hoppar ganska mycket mellan chattarna hon läser upp just nu. De läses inte upp i kronologisk ordning utan kommer från olika tidsperioder mellan 2015 och 2018.

"Så fort vi har kontakt spårar jag ur fullständigt", skriver 45-åringen till Lena 2017.

Lena skriver i chatten till en vän att hon skulle vilja avslöja den hemliga kärleksrelationen för 45-åringens dåvarande fru.
"Påminn mig att aldrig göra det. Det skulle bli min död", skriver hon.

Mycket bakgrund just nu.

"Han är sliten som fan. Stressad. Pressad", skriver Lena om 45-åringen i en chat i mars 2015.

Förundersökningen är på 14 000 sidor. Den större delen av materialet består av konversationer på sociala medier. Det är därför inte så överraskande att åklagarna hittills ägnat en stor del av de första rättegångsdagarna till att gå igenom chattarna.

"Vet att både polisen och många i vår gemenskap har ögonen på honom (45-åringen)", uppger Lena vidare i chatten.

Det är åklagaren Therese Johansson som håller i genomgången av chattarna just nu. Åklagaren Åsa Hiding, som varit förundersökningsledare under hela utredningen, sitter bredvid henne och följer noga det som sägs.

I mars 2018 vässar Lena tonen mot 45-åringen. "Mina horn i pannan är asspetsiga", uppger hon i en chat.

45-åringen lägger huvudet på sned och lyssnar uppmärksamt på en konversation mellan honom och Lena i februari 2018.

Just nu beskrivs hur Lena försöker ta sig ur relationen med 45-åringen.

Nu viskar 45-åringen till advokaten Ingvar Backman. Han skrattar till och fortsätter sedan med att föra anteckningar.

Nu börjar närma oss själva händelsen sommaren 2018.

Även 45-åringens advokater Ingvar Backman och Christoffer Olsson sitter emellanåt och antecknar. Christoffer Olsson arbetar på en bärbar dator som han har framför sig.

45-åringen greppar pennan och gör en anteckning. Sedan fortsätter han att titta på skärmen framför sig.

"Jag drar åt tumskruvarna. Nu får han vad han förtjänar", skriver Lena till en väninna i april 2018. Hon har satt ner foten i deras relation.

Vi åhörare ser hela salen men sitter bakom en glasvägg. Ett par civilklädda poliser följer rättegången innanför säkerhetsglaset.

"Hämnd skulle vi inte använda sa vi. Det gäller även dig", skriver 45-åringen till Lena i februari 2018. Tonen är otrevlig mellan dem.

"Emellanåt är det rätt trevlig ton, men nu är det jag som bestämmer", skriver en mer beslutsam Lena i en chatt i februari 2018.

45-åringen lyssnar när åklagaren läser upp konversationen och för anteckningar i sitt skrivblock.

Nu visas en messenger-konversation mellan Lena och 45-åringen från oktober 2017. Tonen är hård mellan dem. "Jag är inte rädd för dig längre", skriver Lena bland annat.

"Jag vet ju det självklara valet, att jag borde be honom dra åt helvete", sade Lena i samtal i januari 2018.

"Jag vet att han är ett svin, att han aldrig kommer att vara "snäll". Men jag klarar inte av att bryta", uppgav Lena i chatten från maj 2017.

45-åringen tittar mot skärmen på väggen mitt emot honom, där chatten visas upp i text. Han ser samlad ut.

"Jag kom att älska honom. Han var allt jag ville ha. Och vi träffades sjukt mycket. Han var som knark". fortsätter hon i chatten.

"INGEN har någonsin behandlat mig så illa som han", säger Lena om 45-åringen i chattkonversationen..

Lena uttrycker besvikelse i chatten över att polisen inte har velat ta del av en ljudinspelning, efter att hon anmält 45-åringen för misshandel. Polisen lade ned förundersökningen om misshandel, eftersom de ansåg att ord stod mot ord.

Åklagaren fortsätter där hon avslutade igår, nämligen med att gå igenom chatt-konversationer. Nu läser hon upp meddelanden mellan Lena Wesström och en vän från november 2017.

45-åringen svepte med blicken mot åhörarna när han kom in men tittar nu framåt.

Det här blir alltså den tredje rättegångsdagen av 20. Idag ska åklagarna fortsätta lägga fram bevisningen i målet.

Den misstänkte 45-åringen har förts in i salen i handfängsel. Han är klädd i en svart långärmad tröja och jeans. Det ser ut som att han har samma kläder på sig som han haft på sig de andra två dagarna.

Nu har vi fått komma in i säkerhetssalen.

Läs gärna min kollega Christina Erikssons känslosamma krönika från andra rättegångsdagen.

”Jag är mamma, jag ska inte ligga med den där grannen.” Lena gråter i polisförhöret. Hon skäms,...

Ni är välkomna att ställa frågor, så ska vi försöka svara på dem efter bästa förmåga. Tänk på att NA inte kommer att gå in på specifika detaljer som vi anser strider mot våra publicistiska och pressetiska regler. Ställ frågorna så inga namn på inblandade personer finns med, så är det större chans att vi godkänner din fråga.

God morgon! Nu är jag och min kollega Henrik Brändh här på plats vid Örebro tingsrätt. Vi ska direktrapportera så gott om hela dagen från rättegångens tredje dag.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-har-forts-in-i-salen-i-handfangsel-folj-rapporteringen-fran-rattegangen-om-hjarstamordet
Citera
2020-02-28, 10:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarumy
Isf kan du ju tala om för GW att han har fel och du rätt...
Jag kan säkert ha missförstått någonting. Det skulle vara mer intressant att höra vad GW säger.
Citera
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tänkte mer på det här han skall ha sagt om bevis, och särskilt om blodet. Som jag förstod slutredovisningen så kunde inte NFC påvisa någon blodförekomst från LW i SD:s bostad.
Jag hittar inte (heller) klippet men såg inslaget live. Min minnesbild är att han uttryckte sig lite svepande om "blodiga kläder". Som avslutning frågade programledarna, "blir han fälld?". "Ja kanske" grymtade han på ett typiskt GW-mässigt sätt.

Bortsett ifrån det så gav han inget påläst intryck om fallet. Han har förmodligen läst här och insett att det är många som slår honom på fingrarna , så bäst att ligga lite lågt tycker han nog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja det ser så ut.
Det måste ju funnits mer än en viss frustration hos Stefan. Maxbelånat hus och skulder till Hanna. Snacka om maktförskjutning!

Men hon var nog nöjd, dubbel bestraffning:

* Skild från honom...vilket innebar att han måste uppvakta henne igen, vilket vi nog sett i detta siamesiska sam-cachande.

* Och satt honom rejält i skiten ekonomiskt, och på det viset ha honom i strypkoppel...tvungen att hålla sig väl med henne pga av ekonomin...

och inte nog med det - som grädde på moset: den svarthåriga rivalen var också borta ur relationen!

Inte konstigt att hon såg så himla nöjd och (skade)glad ut på bilder...även om leendet aldrig riktigt nådde ögonen...

Tror du satt huvudet på spiken här gällande SD. Har nämt det förr att ekonomin kan vara drivkraften bakom mordet.

Det vi vet är att han inte styrs av känslor, är rationell och kalkylerande.

Det har även framkommit i FUP att han på olika sätt klagat över sin dåliga ekonomi sen skilsmässan.

Med LW ur bilden va hoten om avslöjande av affären borta och HD tillbaka. Men varför välja HD?

Jag tror att SD:s nya plan var att få naiva HD flytta tillbaka i huset. För då skulle hon sköta all markservice (städ, tvätt, trädgård och barnuppfostran) samt pröjsa för lånen och löpande omkostnader medan SD själv, som ogift, står som ensam ägare för huset.

Sen hade det bara varit en tidsfråga innan han hittat nytt sex för han har inte förmåga till emotionella känslor varken för HD eller barnen eller för någon annan.

Har sett prov på detta upplägg förr...

För psykopaten går alltid egen prestige före lag & moral.
Senast redigerad av viperstyle 2020-02-28 kl. 10:24.
Citera
2020-02-28, 10:24
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ingen har sagt att mordet är rättfärdigat. Izzisbell söker motiv och förklaring till varför SD valde mord över andra alternativ.
Snälla kan folk sluta påstå att man skuldbelägger BO var och varannan gång man har funderingar och frågor man vill diskutera med varandra i tråden. Läs inte här om du är så känslig.
Ja denna gång kan jag hålla med dig lite..
Även Hanna Davidsson förstår som menas med "Hellre en fågel i handen än tio i skogen"
Det är ingen skattgömma.

F.ö. stod det i Nerikes Allehanda "Du får exakt vad du förtjänar".
LW var säkert livserfaren bland männen och lite av en relationsmissbrukare.
Vad har då SD tjänat ihop till ?
Senast redigerad av Handlr 2020-02-28 kl. 10:33.
Citera
2020-02-28, 10:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag hittar inte (heller) klippet men såg inslaget live. Min minnesbild är att han uttryckte sig lite svepande om "blodiga kläder". Som avslutning frågade programledarna, "blir han fälld?". "Ja kanske" grymtade han på ett typiskt GW-mässigt sätt.

Bortsett ifrån det så gav han inget påläst intryck om fallet. Han har förmodligen läst här och insett att det är många som slår honom på fingrarna , så bäst att ligga lite lågt tycker han nog.

Nu har jag inte sett inslaget själv, men han kan ju knappast ha satt sig in i ärendet. Det är ju gigantiskt och komplext.

Dessutom är han väl mer intresserad av att följa Palmefallet nu och har inte tid med det här.

Jag tyckte att @Panzern länkade till att man inte bara hade funnit blod på skor, utan även på byxornas insida på ett ben och på t-shirten.

Så det med "blodiga kläder" kanske han inte tagit helt från luften. De briefar väl honom lite kort innan om det väsentligaste misstänker jag.
Citera
2020-02-28, 10:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tyckte att @Panzern länkade till att man inte bara hade funnit blod på skor, utan även på byxornas insida på ett ben och på t-shirten.

Så det med "blodiga kläder" kanske han inte tagit helt från luften. De briefar väl honom lite kort innan om det väsentligaste misstänker jag.
Kan du länka?
Senast redigerad av Draifos 2020-02-28 kl. 10:36.
Citera
2020-02-28, 10:34
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Har fetat några, av dig, klarsynta bedömningar av läget. Han slår omvartannat på och av sina "känslor" för henne; någon gång då och då får hon sin önskan om närhet tillfredsställd. För stunden. En behandling som är avsedd att hålla henne varm. Och LW har med tiden blivit extremt medberoende.
Hon berättar själv i en chatt under det sista halvåret hur hennes ton mot honom har hårdnat p g a den bitterhet hon bär på. På samma vis som han hotar och kontrollerar henne med instruktioner börjar hon ge igen med samma mynt, men eftersom hon är den som befinner sig i känslomässig beroendeställning så uteblir den avsedda effekten; hatet från hans sida ökar i stället. Ett fullskaligt krig utvecklas dem emellan mot slutet. [/]Fast när hon erbjuds en smula av hans uppmärksamhet eller att tonen från hans sida mjuknar, så är hon genast redo att ta honom i famn. [/b]

Vreden är egentligen det enda sanna känslouttrycket hos honom. Den andefattiga och kärlekslösa miljö han har vuxit upp i lär heller inte ha kunnat kompensera några inneboende känslomässiga brister.

Att han har klarat sig så pass många år utan att begå brott, borde till viss del kunna förklaras av att han har en inneboende kreativitet och har ägnat sig åt flertalet fysiska aktiviteter genom årens lopp. Han har därmed delvis kunnat hålla mörkret inom sig i schack; "jag är en sabbare in i själen."
Och utan en hustru som har anpassat sig till hans nycker och låtit bli att ställa obekväma frågor, hade han möjligen fallit igenom tidigare; hon kunde ju t ex ha ställt den enkla frågan om varför han skaffar sig ett mobilnummer med 666 som sista siffror.

Dina reflektioner är en utmärkt analys av vem som hade det verkliga övertaget i det här destruktiva förhållandet. Och, det har han ju t o m själv erkänt.

Precis!

Skrev om detta i ett tidigare inlägg. Hur detta beteende: av/på, hot & cold skapar ett beroende/medberoende.
Det är precis samma beroendemekanismer i hjärnan som är aktiverat som vid andra beroenden; alkohol, narkotika, tobak och spel. Men det svenska ordet som används för en on/off-relation: ”medberoende” tycker jag är lite förvillande likaså det engelska codependency. Det är lättare att förstå processen genom det andra engelska ordet som används - TRAUMA BONDING.

HOT and COLD

”The game of hot and cold is, without a doubt, one of the biggest modern weapons for playing with the human psyche and destroying the body, mind and soul. It is an endless chain of seduction, manipulation, retreat, and repetition of all of it again and again. Sooner than you know, you find yourself stuck in limbo, and you can’t recall how all of that happened to you in the first place. You blame yourself for being a terrible judge of his personality, but the truth is that even the strongest and most careful ones get trapped in this cruel game.

You believe that there is no better person than him for you out there, and you forget all your past heartbreaks and casual hookups in a second. You believe that you have finally found him and that in no time, you’ll be happy and in a committed relationship. You believe all this because he blows hot. He does everything you ask him to and more, and he does all of this because he wants you to think that he’s the perfect guy for you. He knows what women want and he can easily transform into anything you want him to be because his main goal is to trick you into his game of hot and cold.

All of a sudden, he pulls away, he is indifferent, and his communication skills are minimal. He even disappears, and you can’t make sense of anything. Everything seemed great. You haven’t had an argument. You were convinced that he was relationship material because nothing was off. And here you are, staring at the last text message he completely ignored or the one in which he broke a date at the last minute. His cold behavior is driving you crazy and makes you feel like a lunatic because you have no idea how to deal with it.

He becomes the only thing on your mind.
(obs att det lika gärna kan vara en kvinna som är manipulatören)
https://herway.net/relationship/blowing-hot-and-cold-the-psychology-behind-the-dating-game/

Läs mer på denna sida, vars titel är rätt talande: ”Addicted to Love and Drama”

⬇️
Citera
2020-02-28, 10:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nu har jag inte sett inslaget själv, men han kan ju knappast ha satt sig in i ärendet. Det är ju gigantiskt och komplext.

Dessutom är han väl mer intresserad av att följa Palmefallet nu och har inte tid med det här.

Ja nåt sånt är mitt intryck och sedan hade han läst stämningsansökan.
Citera
2020-02-28, 10:35
Medlem
Citat:

Ja, trekvartsbyxorna hade blod på insidan. Samt insidan på plös. T-shirten har jag missat dock. Sen var det ett par shorts som såg ut att ha blod på sig vid en okulärbesiktning i badrummet där de låg, men jag läste aldrig resultatet från NFC.
Citera
2020-02-28, 10:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan du länka?

Nä, hinner inte nu.
Kanske du själv kan leta upp hennes inlägg? Eller ännu hellre kolla i FUP?
Citera
2020-02-28, 10:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja, trekvartsbyxorna hade blod på insidan. Samt insidan på plös. T-shirten har jag missat dock. Sen var det ett par shorts som såg ut att ha blod på sig vid en okulärbesiktning i badrummet där de låg, men jag läste aldrig resultatet från NFC.

Ok, t-shirten kan jag ha fel om.
Får kolla när jag hinner sen.

Men allt finns i FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in