Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Diagnostiserad som ADD enligt någon arbetsledare tror jag det var.
”Diagnstiserad” isåfall, av någon som inte har riktigt koll.
Han visar enligt mig inga tecken på, att ha ADD, skulle han ha haft en diagnos skulle jag snarare gissa på ADHD
Han är igång hela tiden, uppe på nätterna, extremt litet sömnbehov (enligt bl.a mamman) sover max 6 tim på dygn. Inga problem att sätta igång saker snarare verkar han ständigt ha nya projekt på gång. Just igångsättningensproblematike, som är väldigt utmärkande ADD, ser jag inget av hos honom.
ADD
Har ofta en lägre aktivitetsnivå än normalt. Och likt ADHD svårigheter med uppmärksamheten. Man har svårt att ta tag i saker som måste göras. Den lägre aktivitetsnivån kan innebära att man har svårt att komma igång med en uppgift och blir overksam. En person med ADD kan uppfattas som disträ, tystlåten och blyg. Vanliga symptom är att personen dagdrömmer och har koncentrationssvårigheter. De kan vara känsliga mot stökiga, högljudda miljöer. Kan ha problem med sömnen och ha svårt att somna på nätterna när tankarna tar över. Personer med ADD kan ofta uppfattas som slarviga då de har en tendens till att vara glömska och ofta glömmer bort t.ex möten, att ta med sig sina nycklar, eller att ta med mobilen. Att de lätt blir uttråkade och har svårt att slutföra vad de tar sig för är också typiska symtom för ADD-personer.
ADHD
Kärnsymptomen vid ADHD är uppmärksamhetsproblem, impulsivitet och överaktivitet. Dessa kan förekomma var för sig eller i kombinationer. En person med ADHD är utåtagerande, överaktv eller hyperaktiv och har svårt med uppmärksamheten. Som barn kan man uppfattas som intensiv och uppmärksamhetskrävande. Man har svårt att sitta still och fokusera. En person med ADHD kan under sin uppväxt präglas av egna upplevelser, förväntningar och krav från sin omgivning som påverkar livssituationen med diagnos. Beteendeproblematik kan påverka relationer. Man har svårt att kontrollera sin ilska och kan ofta göra tokiga saker utan att tänka på konsekvenserna. Man har svårt att veta hur man ska bete sig mot t.ex andra människor. Man har svårt att hantera motgångar. Känslorna pendlar ofta snabbt upp och ner.
Jag har under flera jobbat professionellt med personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och har rätt bra koll på dom