2020-02-28, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Man har snackat på radion nu på morgonen att flygplan där smitta misstänks, och rapporterats av kaptenen, kommer parkeras vid annan byggnad, som ej är anslutet till den ordinarie terminalen. Dessa åtgärder skulle vidtagits för en vecka sedan.

Ja verkligen men huvudsaken att det görs nu. Ställ Iran-planet åt sidan och testa folk. Måste göras innan man sprider ut det okontrollerat i samhället.
Det vore en absolut skandal och obegriplig passivitet om Hälsomyndigheten på riktigt tycker att vi ska stå och titta på när ett plan anländer från ett land med så utbreda smittobekymmer. Det vore fan i mig kriminellt om de inte jobbar proaktivt nu.

Sju personer bär på viruset i Sverige. Fler fall att vänta i samtliga sju led, förmodligen. Göteborgaren misstänkts ha smittat 40. Hur fan ska de handskas med 400 iranier som kanske/kanske inte bär på viruset?! Ingen som ser vart detta är på väg? Tegnell din jävla idiot, stoppa flygen nu!!!

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Berätta gärna hela sanningen, den där sjuksköterskan som vägrade har ett barn på 8 månader där hemma som hon var orolig för.

Du tycks inte heller ta saken på allvar, åtminstone verkar du ha gripits av panik, inte bra.

Hur många sjuksköterskor runt om i landet har inte bebisar, småbarn hemma? Ska alla sjuksyrror kunna neka larm? Då går det snabbt åt helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Att lågbegåvade ständigt ska ta sig luft att uttala sig. COVID-19 har än så länge inte infekterat i närheten av det antal som brukar bli smittade av den årliga influensan varje år.

När detta blivit fallet kommer givetvis COVID-19 att ha skördat mångdubbelt så många människoliv som den årliga influensan. Håll nu käften och hoppas att COVID-19 inte infekterar en majoritet av den svenska befolkningen.

1. ”När detta blir fallet” – vad är det som säger det? Ser det ut som att en majoritet i Italien kommer drabbas? Du fortsätter sprida rädsla utan några som helst belägg.

2. Även om en majoritet SKULLE bli infekterade så ligger dödligheten fortfarande på 2-3%, men ja, majoriteten av de som dör vore äldre och tidigare sjuka.

Sluta va så jävla hysterisk.
Citera
2020-02-28, 09:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Har man inte svurit en ed att alltid följa sitt call att rädda liv som sjuksköterska? Kina var ett föredöme. Här kommer alla bara tänka på sig själva.

Varför ens ta ronden om man har en 8 månaders bebis... oansvarigt redan där.

Mycket möjligt, men det var inte eder jag ville komma åt.

Dock vill jag påminna om att jag tidigt varnade för att rätt vad det är så kommer skyddsombud att blanda sig i leken, och då ställer det till det för Tegnell och alla andra som tror att vi har en god beredskap.

I vilken mån sjukvårdspersonal har tjänsteplikt vet jag inte, men man kan inte piska folk till jobbet, och är någon rädd för viruset så kan denna någon välja att ta konsekvenserna, och inte komma till jobbet, då står vi utan sjukvårdspersonal, inte bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Hur många nya fall i Sverige idag tror ni?

Jag gissade på 9 igår. Gissar på 7 nya idag!

Kan nog ta några dar men minst en fördubbling innan söndag tror jag tyvärr.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
1000 personer satta i karantän i den tyska staden Heinsberg.
Citera
2020-02-28, 09:11
Medlem
Skickade följande till transportstyrelsen:

"Hur är ni funtade som väljer att inte agera i tid med att neka flyg från hårt drabbade regioner? Vad är poängen med att vänta till senare, när det högst troligt är för sent, med att ta åtgärder?

Det säger sig självt att spridningsrisken ökar när det kommer in människor från områden där smittan sprids fritt. Vad är chansen att vi klarar oss från lokal smittspridning om vi släpper in människor som riskerar föra smittan med sig fritt i landet utan någon som helst kontroll?

Ska Sverige hamna i samma situation som Iran och Italien innan man behagar sig fatta obekväma, men nödvändiga beslut?

Tycker ni verkligen att det är okej att riskera folks liv och hälsa, bara för att det menas på att det främst drabbar äldre och/eller människor med underliggande sjukdomar. Vem är det som sitter och bestämmer att deras liv är så lite värda?

Vi vet inte tilltäckligt mycket om det här viruset än för att kunna uttala oss så säkert, vi vet framför allt inte vad för effekter det här viruset kommer att ha på drabbade i efterhand.

Snälla tänk efter och prioritera att skydda landet från ett lokalt utbrott."

Gör troligtvis ingen skillnad alls eftersom myndigheter i Sverige verkar ha en tendens att köra sitt eget race, men känns inte helt rätt att bara knipa käft heller.
Citera
2020-02-28, 09:11
Medlem
StJeromes avatar
Någon som vet vilket företag Uppsala-kvinnan jobbar på?
Citera
2020-02-28, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Någon som har hört något nytt från Påven? Hur mår han?

Finns det risk att Göteborg sätts i karantän? Bör man undvika bröllop, födelsedagsfester, begravningar och liknande i Göteborg?

Finns det några rekommendationer eller restriktioner att utgå från? Hittar ingenting.

Eftersom det som har hänt inte kunde hända har hänt. Kan inget mer hända.
Regeringen kommer nog vara väldigt passiva nu. Men jag hoppas på motsatsen. Att de försöker hindra våldsamma utbrott. Många människor med feberyra i ett nytt virus. Är inte roliga grejer oavsett hur många som dör eller inte. Folk kommer bli rädda. Blir en ond spiral.

Men tvätta händer, sprita och begravning och bröllop får du nog ta och dyka upp på. Så farligt är det inte för dig som individ om du bara tänker till och inte är för närgången med släktingarna.
Citera
2020-02-28, 09:12
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AethEh
Skickade följande till transportstyrelsen:

"Hur är ni funtade som väljer att inte agera i tid med att neka flyg från hårt drabbade regioner? Vad är poängen med att vänta till senare, när det högst troligt är för sent, med att ta åtgärder?

Det säger sig självt att spridningsrisken ökar när det kommer in människor från områden där smittan sprids fritt. Vad är chansen att vi klarar oss från lokal smittspridning om vi släpper in människor som riskerar föra smittan med sig fritt i landet utan någon som helst kontroll?

Ska Sverige hamna i samma situation som Iran och Italien innan man behagar sig fatta obekväma, men nödvändiga beslut?

Tycker ni verkligen att det är okej att riskera folks liv och hälsa, bara för att det menas på att det främst drabbar äldre och/eller människor med underliggande sjukdomar. Vem är det som sitter och bestämmer att deras liv är så lite värda?

Vi vet inte tilltäckligt mycket om det här viruset än för att kunna uttala oss så säkert, vi vet framför allt inte vad för effekter det här viruset kommer att ha på drabbade i efterhand.

Snälla tänk efter och prioritera att skydda landet från ett lokalt utbrott."

Gör troligtvis ingen skillnad alls eftersom myndigheter i Sverige verkar ha en tendens att köra sitt eget race, men känns inte helt rätt att bara knipa käft heller.

Tror du Transportstyrelsen har mandat att stänga gränsen mot andra länder?
Citera
2020-02-28, 09:13
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nu öppnar Erdogan turkiska gränsen i 72 timmar också. Har sagt åt all personal att släppa igenom alla under den perioden.

Jag är rätt övertygad om att man släppt ut det här jävla viruset med vilje. Förstå spridningen med alla dessa lycksökare kommande i miljoner i dessa tider. Sinnessjukt.
Har att göra med kriget mot Syrien. Är politisk taktik för att erdogan inte fick det stöd han ville från EU.
Sen tror jag inte att erdogan gråter om de är smittade. Men det är en bonus, inte syftet.
Citera
2020-02-28, 09:14
Medlem
Haddock93s avatar
Kan ju säga såhär att om denna smittade människa åkte tåg från Stockholm till Göteborg hur många har inte han smittat?

1. På flyget från Italien.
2. Flygplatsen på Arlanda
3. Tåget från Stockholm till Göteborg
4. Alla han varit i kontakt med i GBG

Detta virus kommer sprida sig i Sverige, det går inte att stoppa det nu.

Det som gör mig mest förbannad är att han kunde resa från Italien utan några som helst kontroller eller karantän. Våra myndigheter och regering är så jävla inkompetent. Noll gränsskydd.
Citera
2020-02-28, 09:14
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Det jag menar är att det har varit samma hype kring andra livsfarliga epedemier som har spritts. Sen har det visat sig att inte vara den dödliga viruset. Men du är nog dum nog att koppla 1+1 = 2

Detta är ett tankefel. Bara för att det inte blivit någon dödlig pandemi av andra virus innebär inte att detsamma måste gälla för COVID-19 också.

Citat:
Jag har som sagt tagit till dom åtgärder som gör att jag vet att jag och min familj är säkra ifrån att smittas. Hade man använt lugnt tänkande framför panik tänkandet hade du också insett det. Men ha din panik och stress, vilket finns forskning ökar risken med att immunförsvaret försämras med 40%

Kram på avstånd nu när vi bör befinna oss på avstånd ifrån andra människor

Jag har inte panik.
Citera
2020-02-28, 09:16
Medlem
StJeromes avatar
Svenska Dagbladets ledare idag

Citat:
Sverige verkar inte oroa sig alltför mycket över coronaviruset. Ännu. Med sedvanlig svensk naivitet tror man att risken för en massiv spridning av viruset i landet är ”låg”. Under tiden förbereder sig resten av Europa – noggrant och nervöst – på en pandemi.

I Barcelona där jag är bosatt har jag på nära håll kunnat följa den stigande oron för viruset. Först i samband med firandet av det kinesiska nyåret, som i Barcelonas fall (och många andra europeiska storstäders) innebar tusentals kinesiska turister som paraderade förbi iklädda vita ansiktsmasker.

Några veckor senare antog oron en mer kommersiell karaktär. World Mobile Congress, som varje år drar till sig 100 000 besökare och pumpar in cirka 500 miljoner euro i staden, ställdes till slut in av arrangörerna på grund av det ökande antalet avhoppade företag som oroade sig för sina anställdas hälsa, och därför beslutade att de inte ville delta. Med facit i hand kan vi se att det förmodligen var ett korrekt beslut.

Den största faran med coronaviruset är inte dödligheten för de smittade, som är låg, utan den påfrestning virusets spridning innebär för ländernas infrastrukturer, framför allt sjukvårdssystemen.

För våra ekonomier är det en katastrof med hela områden som sätts i karantän, och med stora delar av befolkningen instängda i sina hem, livrädda för att gå ut och bli smittade. Skolor stängs, folk får inte åka till jobbet, samhällen paralyseras.

För Sveriges del kan detta bli extra vanskligt med ett redan hårt överbelastat sjukvårdssystem. Hur ska Sverige förväntas ha god beredskap inför detta nya hot – och det oförutsedda resurskrav en pandemi kräver – när vi inte ens klarar av den belastning vi har i vården i dag?

I den bemärkelsen tror jag Sverige står illa rustat inför den här riskbilden. Jag kan bara hoppas att jag har fel så att vi inte alla blir tagna på (sjukhus)sängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in