2020-02-28, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Jag har mailat!

Samma här!
Ni är fantastiska alla, när det här är över ska tråden hyllas.
Citera
2020-02-28, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ja, tycker Israel gör rätt. Karantän för de som varit i drabbade länder och uppmanar folk att inte resa. Det måste ju göras innan det är helt kört. Svenska myndigheter kommer ha många liv på sitt samvete.

Ja Svenska myndigheters agerande borde vara straffbart. De vägrar i princip att vidta några som helst åtgärder och bara försöker lugna ner folk. Man kan inte komma ifrån tanken att de faktiskt vill att detta skall hända. Det är ju ingen som helst tvekan i nuläget om att vi håller på att få en epidemi i Sverige och det finns inget annat sätt att stoppa en epidemi än att isolera folk från varandra, att få folk att stanna hemma och vara noga med hygienen, men ingenting kommer från de som har makten.
Nu skall tydligen politikerna ha något möte om läget men det är ju i stort sett redan för sent och jag tror inte på några resultat av mötet ändå.
Det enda positiva man kan säga är väl att när detta elände någon gång är över så kommer de som styr Sverige idag att vara borta. Antingen är de själva döda av viruset eller så kommer de att få känna på folkets vrede.
Citera
2020-02-28, 08:40
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Vad som kommer från PK-hållet är som att tro på en matchanalys skriven 20 sek efter avspark i fotbollsmatchen. AIK har haft 100% av bollinnehavet och det enda lag som trycker på mot mål ...

Matchen är redan vunnen, inget för hemmasupportrar att ödsla tid på så folk gick hem till soffan nöjda med en dag till utan att uppröras, ryckas med i tvivel på lagledningen.

Vavadejasa sjunger de från hustaken just när solen går ned. Heja, heja Svetsarn du är bra och vet vad vi vill ha. Seger, Seger, Seger i valen så vi slipper kvalen, Stefan, Stefan, Stefan.

Förnekelse och humor är stora krafter!

Som sagt, jag tror inte att det är den stora paniken som alla framställer att det är. Men jag förnekar heller inte att smittan sprids, jag tror bara att den inte är så farlig som media vill framstå att den är som. Att de ljuger om att de har koll är ju för att försöka intala människan att vi har det bra i sverige! "Sverige har aldrig varit så trygg" så ser vi ökning på allt som handlar om brott emot ungdomar, våldtäkter , migrationen osv.

Som morgan johansson sa att största delen av invandringen var arbetskraft med doktorer, civilingenjörer osv, när det i självaste verket var bärplockare som stod för den stora den av arbetskraftsinvandringen. Detta är något jag tycker redan befolkningen i Sverige kunnat arbeta som istället för att gå runt på socialbidrag..
Citera
2020-02-28, 08:40
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det ÄR lugnt. I den här tråden samlas foliehattar och allsköns olyckskorpar som lever för att trigga varandras rädsla, ivrigt påhejade av braskande rubriker i media.

Hittills har färre än tre tusen människor avlidit i sviterna av covid-19. Den absoluta majoriteten i Kina. Detta under två månader. Varje dödsfall är givetvis tragiskt och ett för mycket men jämfört med en vanlig influensa är det ännu så länge klart färre sett till hela världen.

Åh vad rätt du har. På en månad så har det bara skövlat 3000 offer, mindre än influensa på ett helt år så sitt still allihopa!

Hur i helvete resonerar du egentligen?
Citera
2020-02-28, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuerteumbria
Ehh, vilket civilförsvar? Tänker du på det som avvecklades under slutet av 90-talet?

Ja, det gör jag. Civilförsvaret har tyvärr, som du helt riktigt påpekar, återlåtits och svältfötts under generationer, liksom all övrig samhällsnytta. Men avvecklats har det inte.
Citera
2020-02-28, 08:41
Medlem
Förnekelse och humor är stora krafter som används till olika ändamål!
Citera
2020-02-28, 08:42
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Varför tar det ca något år att få fram vaccin mot detta men svininfluesen löste man på en pisskvart? Kanske är trög men fattar inte...

För att vi inte är allvetande. Vi måste först förstå hur viruset fungerar och det kräver forskning. Man vill dessutom inte skapa ett vaccin med massa hemska biverkningar.
Citera
2020-02-28, 08:43
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast än så långe har vi faktiskt ingen spridning i svenska samhället. Det är som jag fördtår två som smittats i Sverige men det är av en person som varit utomlands och de har smittats i hemmet vad jag förstår. Så ingen spridning bland allmänheten. Inte än i vart fall.

Din inställning är så farlig och myndighetspersoner bär på samma farliga inställning. Vi har inte sett spridningen ännu det är hela anledningen. De 5 nya fallen i går är med säkerhet inte de enda.

Smittspårning pågår fallen droppar in.

Det görs ingen för att hindra spridningen innan den skett. Det finns en besvärande tidsglapp mellan smittad utan symtom icke ännu spridare och aktiva smittspridare. Något som svenska myndigheter aldrig kan täppa igen om man inte spärrar av sätter riskgrupper i karantän stoppar resor till vissa länder etc.

Befarar att det här kommer att gå illa. Syndarna vaknar inte förrän vi har tusentals fall.
Citera
2020-02-28, 08:45
Medlem
Dbloodss avatar
It is estimated that in the 2009 flu pandemic 11–21% of the then global population (of about 6.8 billion), or around 700 million to 1.4 billion people, contracted the illness — more in absolute terms than the Spanish flu pandemic. However, with about 150,000–575,000 fatalities, fatality rate around 0.01-0.08%

Nu kan ni ju räkna på om Corona sprids till 60% av jordens befolkningen med lågt räknad fatality rate på 2-3%. (tror det kommer vara avsevärt mycket högre % slutändan)
Citera
2020-02-28, 08:46
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
För att vi inte är allvetande. Vi måste först förstå hur viruset fungerar och det kräver forskning. Man vill dessutom inte skapa ett vaccin med massa hemska biverkningar.

Men hur kam det skilja så mycket i tid? Vaccineringen av svininfluensan kom ju till skott jättefort?
Citera
2020-02-28, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Det kommer ta lång tid innan Sverige ens skulle överväga att sätta in några större karantäner, stänga gränser, flygplatser, tunnelbana osv. Ett par hundra kanske måste dö först sen kanske vi kommer se någon åtgärd. Jag förstår tyvärr hur de tänker, ekonomiska bortfallet av sådana åtgärder nu väger mycket mer än ett par gamlingar och sjuklingar som stryker med. Glad att morsan slutade sitt yrke som sjuksköterska för ett par år sedan, stackars jävlar som jobbar inom vården som kommer få ta hand om detta.

Det är ett idiotiskt resonemang om det nu skulle vara så. Börjar folk dö i mängder i Sverige så kommer landet att stanna i vilket fall som helst. Hela sjukvården kommer ganska snabbt att kollapsa vilket kommer få stora återverkningar i hela samhället. Man kommer att sjukskriva sig och isolera sig. Det går inte att komma runt detta genom att låtsas som det regnar. Antingen så löser man problemet eller så blir det katastrof.
Citera
2020-02-28, 08:49
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Hur ska man tänka nu med sitt sparande i aktier och fonder när börsen rasar pga det här jävla viruset ? Skall man sitta lugnt i båten eller skall man plocka ut sitt kapital?

Sitter du lång kan man sitta lugnt i båten. Virus brukar ha en tendens att vara ett ickeproblem efter några månader, kanske lite längre den här gången då det blivit så mycket rabalder runt det hela. I det korta perspektivet tror jag vi kommer att åka utför ett tag till, folk har ju nästan panik pga. detta. Jag gissar minst 10% ner ytterligare under våren men har egentligen inte en aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in