2020-02-28, 08:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det handlar om pengar. Man tar hellre att några procent av befolkningen stryker med än stänger ned arbetsplatser, skolor och civilsamhället.

Håller med om att företrädare för myndigheterna bara har uppdraget att lugna och att samma trovärdighet kan tillmätas dem som Bagdad Bob. Det är bara att ta ett djupt andetag och hoppas att vi överlever, för myndigheterna kommer inte att skydda oss. Det är så tragiskt att se på vad som försiggår just nu i denna stund.

Skyddet bygger på att vi själva genom att vara informerade vidtar lämpliga åtgärder, i syfte att få ner R0, inget konstigt.

Till exempel att du tvättar dina händer ordentligt och ger fan i att hosta folk i ansiktet när du går i affären.
Citera
2020-02-28, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Alltså mycket av anledningen till panik har ju inte med dödligheten för den enskilde att göra utan t.ex. vad det gör med ekonomin när många är sjuka en längre tid, eller vad som händer med sjukvård i mindre utvecklade områden om många blir sjuka, vad som händer med människor som redan är svårt sjuka om vårdens resurser blir mer belastade. Allt handlar inte om risken för den enskilde att dö, det finns andra konsekvenser man försöker begränsa med karantäner och dyl.

Fast det är ju inte värre än en vanlig influensa. Den smittar också massa människor varje år. Inte gör det att världen går bananas för det. Ja, sannolikt kommer många äldre och allvarligt sjuka gå bort. Det är väldigt beklagligt. För ekonomin så är det ju egentligen positivt men vi har ju alla ett människovärde. Jag har nära i min egen familj som ligger i riskzonen.

Det går lite till överdrift med denna influensan som påverkar världsekonomin genom att skrämma var och varannan människa och av den anledningen gjort att världens börser gått ner omotiverat. Riktigt tramsigt och visar hur mycket makt media fortfarande har.
Citera
2020-02-28, 08:26
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det ÄR lugnt. I den här tråden samlas foliehattar och allsköns olyckskorpar som lever för att trigga varandras rädsla, ivrigt påhejade av braskande rubriker i media.

Hittills har färre än tre tusen människor avlidit i sviterna av covid-19. Den absoluta majoriteten i Kina. Detta under två månader. Varje dödsfall är givetvis tragiskt och ett för mycket men jämfört med en vanlig influensa är det ännu så länge klart färre sett till hela världen.
Japp. Har man inget konsekvenstänk och inte läst på vad detta är så är det faktiskt pisslugnt. Helt otroligt lugnt faktiskt. Ignorance is bliss.
Citera
2020-02-28, 08:26
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hur kan man skydda gamla släktingar som riskerar att dö om de blir smittade?
Isolera dem och se till att de har det de behöver!
Citera
2020-02-28, 08:27
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Så vitt jag vet jag vet så är alla 7 isolerade på olika infektionskliniker. Sahlgrenska för Göteborgsfallen, Akademiska sjukhuset för Uppsalafallet. De hålls i speciella rum med undertryck för att förhindra att smittan sprids ut.
Ja du har nog rätt. Jag som hade dålig koll. Läste detta vad som ”krävs” för att bli smittad.

”Han förtydligar vad en nära kontakt är: Om man exempelvis sitter nära varandra, till exempel som vi gör nu inom två meter ifrån varandra och pratar under en kvart eller så, eller om man delar hushåll, säger Johan Nöjd, rapporterar SVT.”

Jag skulle personligen därför inte åka kollektivtrafik. Iofs lätt att säga då jag aldrig gör det i vanliga fall heller.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Antagligen inte jättegammal. I Kina rapporteras också att många inom vårdpersonalen har avlidit. De är sannolikt inte bara gamla och redan tidigare sjuka. I Sverige vägrade igår en sjuksköterska att åka på ett misstänkt Coronafall. Nej, jag tror att den oro som vi känner är synnerligen befogad. Tycker det är så beklämmande att höra dvs "proffstyckare", kolumnister m.m, sitta och negligera och tona ned något som de uppenbarligen har noll och ingen kunskap om. Jag är rädd att det här kommer sluta mycket illa delvis pga den inställning som ansvariga instanser uppvisar. Man tar det inte på allvar.

Berätta gärna hela sanningen, den där sjuksköterskan som vägrade har ett barn på 8 månader där hemma som hon var orolig för.

Du tycks inte heller ta saken på allvar, åtminstone verkar du ha gripits av panik, inte bra.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Att Kina tar det här på så stort allvar betyder ju inte att Sverige måste göra likadant. Detta är som en hårdare vanlig influensa, visst kommer många att dö men inte lika mycket som i vanliga influensan. Kinas åtgärder är helt överdrivna av min uppfattning. Litar på Tegnell det han säger att vi kan sitta lugna i båten ett tag till iaf.
Citera
2020-02-28, 08:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skyddet bygger på att vi själva genom att vara informerade vidtar lämpliga åtgärder, i syfte att få ner R0, inget konstigt.

Till exempel att du tvättar dina händer ordentligt och ger fan i att hosta folk i ansiktet när du går i affären.

Man kan smitta utan att ha något som helst symptom. Man kan bära och sprida på smittan 1-2 veckor innan man får symptom.
Citera
2020-02-28, 08:28
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Antagligen inte jättegammal. I Kina rapporteras också att många inom vårdpersonalen har avlidit. De är sannolikt inte bara gamla och redan tidigare sjuka. I Sverige vägrade igår en sjuksköterska att åka på ett misstänkt Coronafall. Nej, jag tror att den oro som vi känner är synnerligen befogad. Tycker det är så beklämmande att höra dvs "proffstyckare", kolumnister m.m, sitta och negligera och tona ned något som de uppenbarligen har noll och ingen kunskap om. Jag är rädd att det här kommer sluta mycket illa delvis pga den inställning som ansvariga instanser uppvisar. Man tar det inte på allvar.
Ja, tycker Israel gör rätt. Karantän för de som varit i drabbade länder och uppmanar folk att inte resa. Det måste ju göras innan det är helt kört. Svenska myndigheter kommer ha många liv på sitt samvete.
Citera
2020-02-28, 08:29
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Japp, det är betydligt bättre än tidigare och än igår.
Igår var nyss, nog behöver du väl lite mer på fötterna innan du börjar hjula av lycka?
Citera
2020-02-28, 08:29
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Var vädjar dessa iranier? Finns det något att läsa?

Vore ju en fantastisk fuck you till det efterblivna etablissemang som styr.

Läste det i Expressen eller AB, sitter i telefonen så orkar inte leta nu... Nån som hade sin far på planet men tyckte det skulle stoppas endå.
Citera
2020-02-28, 08:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Du är som den där tjockkärringen som var med på Nyheterna igår och skulle åka till Spanien.Hon skulle minsann inte ställa in nån resa utan jag gör som jag vill. Typiskt naiva söndercurlade Svenskar med noll konsekvent tänk.

Å andra sidan den lite yngre kvinnan som tänkte på att hon kunde ta med sig smittan och smitta andra som tillhörde riskgruppen. Sådan omtanke hör man sällan. Mest är det egoister och äventyrare som flyger och far.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in