2020-02-28, 08:30
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Fast det är ju inte värre än en vanlig influensa. Den smittar också massa människor varje år. Inte gör det att världen går bananas för det. Ja, sannolikt kommer många äldre och allvarligt sjuka gå bort. Det är väldigt beklagligt. För ekonomin så är det ju egentligen positivt men vi har ju alla ett människovärde. Jag har nära i min egen familj som ligger i riskzonen.

Det går lite till överdrift med denna influensan som påverkar världsekonomin genom att skrämma var och varannan människa och av den anledningen gjort att världens börser gått ner omotiverat. Riktigt tramsigt och visar hur mycket makt media fortfarande har.
Det vore intressant om du kan redogöra för varför du anser att Covid-19 inte är värre än en vanlig influensa.

Allt pekar på något helt annat. Antingen är det så att du inte vill inse vad som är på väg att hända, eller så har du inte läst på tillräckligt. Jag hjälper dig gärna.

Som ung, frisk och ett bra immunsystem är det inte dödsfarligt, men risken finns fortfarande.
Äldre och redan sjuka är också värda att få leva utan att behöva oroa sig för att folk springer runt och smittar andra.
Citera
2020-02-28, 08:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz
Man kan smitta utan att ha något som helst symptom. Man kan bära och sprida på smittan 1-2 veckor innan man får symptom.

Spelar väl ingen roll, ge fan i att snuska dig bland folk, gäller alltid, och då minskar risken för smittspridning, inget nytt.

Kärringar som snyter barnen i vagnen och därefter klämmer på tomaterna i affären, sånt som sprider smitta.
Citera
2020-02-28, 08:31
Avstängd
Ksenia74s avatar
Hur ska man tänka nu med sitt sparande i aktier och fonder när börsen rasar pga det här jävla viruset ? Skall man sitta lugnt i båten eller skall man plocka ut sitt kapital?
Citera
2020-02-28, 08:32
Medlem
Kvinnan i Uppsala hade ju varit i Tyskland och blivit smittad av en person som besökt Italien.
Citera
2020-02-28, 08:33
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Näää dom sa ju att husdjur och hundar inte kan smittas av corona?? Vad händer med världen?

Citat:
If confirmed, the dog would be the first case of a pet catching the coronavirus amid a global outbreak that’s now infected more than 82,000 people and claimed more than 2,800 lives.
Du får läsa källan och vara kritisk. Ännu ett sätt att skapa skrämsel!

Bloomberg bias Confidence Level: Medium
They often publish factual information that utilizes loaded words (wording that attempts to influence an audience by using appeal to emotion or stereotypes)
Citera
2020-02-28, 08:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Att Kina tar det här på så stort allvar betyder ju inte att Sverige måste göra likadant. Detta är som en hårdare vanlig influensa, visst kommer många att dö men inte lika mycket som i vanliga influensan. Kinas åtgärder är helt överdrivna av min uppfattning. Litar på Tegnell det han säger att vi kan sitta lugna i båten ett tag till iaf.

Det finns fyra avgörande saker som skiljer detta från en vanlig säsongsinfluensa, och det är det som gör att man rätterligen tar det på stort allvar:
1. Dödligheten är runt 20 gånger högre.
2. Även om även corona drabbar främst äldre/svaga, så stryker även unga/friska med ibland.
3. Världspopulationen har inget inbyggt skydd mot detta, som för säsongsinfluensa.
4. Det finns inga mediciner eller vaccin, som det finns mot säsongsinfluensa.
Citera
2020-02-28, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Jag har inte sagt att jag litar på siffrorna, jag litar inte på dagens västerländska medier. Jag litar inte på några myndigheter alls längre efter all forskning jag har gjort senaste året. All den information jag fått vid flera av mina sidor som stängs ner snabbt. Fått information hur google hantera deras algorimter (inside infomartion) flera familjemedlemmar inom försvarsmakten, bor i ett område där vi har en stor militärbas. Jag hade aldrig efter allt jag läst litat på WHO eller någon organistion längre. Det som pågår just nu i kulisserna bakom den upphetsade corona viruset. Den mörka sidan hade gjort dig mer rädd än vad du tro. Kalla mig foliehatt osv, men vi kommer se vem som skratta sist
Vad som kommer från PK-hållet är som att tro på en matchanalys skriven 20 sek efter avspark i fotbollsmatchen. AIK har haft 100% av bollinnehavet och det enda lag som trycker på mot mål ...

Matchen är redan vunnen, inget för hemmasupportrar att ödsla tid på så folk gick hem till soffan nöjda med en dag till utan att uppröras, ryckas med i tvivel på lagledningen.

Vavadejasa sjunger de från hustaken just när solen går ned. Heja, heja Svetsarn du är bra och vet vad vi vill ha. Seger, Seger, Seger i valen så vi slipper kvalen, Stefan, Stefan, Stefan.

Förnekelse och humor är stora krafter!
Senast redigerad av shivashambo 2020-02-28 kl. 08:37.
Citera
2020-02-28, 08:35
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det ÄR lugnt. I den här tråden samlas foliehattar och allsköns olyckskorpar som lever för att trigga varandras rädsla, ivrigt påhejade av braskande rubriker i media.

Hittills har färre än tre tusen människor avlidit i sviterna av covid-19. Den absoluta majoriteten i Kina. Detta under två månader. Varje dödsfall är givetvis tragiskt och ett för mycket men jämfört med en vanlig influensa är det ännu så länge klart färre sett till hela världen.

Att lågbegåvade ständigt ska ta sig luft att uttala sig. COVID-19 har än så länge inte infekterat i närheten av det antal som brukar bli smittade av den årliga influensan varje år.

När detta blivit fallet kommer givetvis COVID-19 att ha skördat mångdubbelt så många människoliv som den årliga influensan. Håll nu käften och hoppas att COVID-19 inte infekterar en majoritet av den svenska befolkningen.
Citera
2020-02-28, 08:36
Medlem
SkogsKonungs avatar
Varför tar det ca något år att få fram vaccin mot detta men svininfluesen löste man på en pisskvart? Kanske är trög men fattar inte...
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Det kommer ta lång tid innan Sverige ens skulle överväga att sätta in några större karantäner, stänga gränser, flygplatser, tunnelbana osv. Ett par hundra kanske måste dö först sen kanske vi kommer se någon åtgärd. Jag förstår tyvärr hur de tänker, ekonomiska bortfallet av sådana åtgärder nu väger mycket mer än ett par gamlingar och sjuklingar som stryker med. Glad att morsan slutade sitt yrke som sjuksköterska för ett par år sedan, stackars jävlar som jobbar inom vården som kommer få ta hand om detta.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Hur ska man tänka nu med sitt sparande i aktier och fonder när börsen rasar pga det här jävla viruset ? Skall man sitta lugnt i båten eller skall man plocka ut sitt kapital?

Sparar du långsiktigt sitt lugnt, detka va lägen att fylla på. Behöver du pengarna snart sälj direkt, lär fortsätta neråt iallafall idag.
Citera
2020-02-28, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Så vitt jag kan bedöma gör de inte ett skit, men de har väl i alla fall slutat förminska situationen och ljuga om hur fantastiskt väl rustat Sverige är? Staten i Sverige generellt har väl jobbat allra hårdast de senaste decennierna på att föra över kostnader från staten till kommunen tills bristningensgränsen uppnåtts. Den är här nu, inom alla myndigheter, tyvärr, och det kommer att göra situationen svårare när fler blir sjuka.

Men jag har gott hopp om att det finns krafter i vårt samhälle som kommer att hjälpa till när det behövs, närmast civilförsvaret och militären faktiskt. Jag är glad så länge Stefan Löfven håller sig ur vägen och underlättar så mycket som möjligt istället för att skapa problem för folk som kommer att försöka hjälpa. Det är hans jobb nu.

Ehh, vilket civilförsvar? Tänker du på det som avvecklades under slutet av 90-talet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in