2020-02-28, 07:28
Medlem
StJeromes avatar
Sydkorea gick igår om Kina som det land där antal smittade ökar mest.
Citera
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/naK6wx/expert-ingen-okad-smittrisk-for-barn-som-rest-pa-sportlovet

Det är ju något allvarligt fel på vårt land. Känns som en dålig film...

Förlåt för jag länkar AftonH...
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Konsekvenstänkandet består i att begränsa smittspridningen för att undvika en storskalig pandemi som dödar x antal människor. Inget konstigt med det.

Kolla börserna så får du en indikation på allvaret i situationen. Börserna faller. Så dom stora börsbolagen ser pessimistiskt på utvecklingen.

Helt fel påstående. Det är marknaden som sätter priset inte bolagen. Att börsen faller är för att det är fler som säljer än köper.
Självklart påverkas bolag av detta. Men samtidigt har personer i ledningen i många bolag tankat aktier denna vecka, det tyder på att som fortfarande har tro på sina bolag och om framtiden. Och oavsett vad flashbackexperterna säger tror jag dom har mer koll.
Citera
2020-02-28, 07:30
Medlem
om de smittar innan symptom, visar då testerna innan symptom också ?

överallt läser man ju att man söka vård för test om man visar symptom, det är ju lite sent
Citera
2020-02-28, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
God morgon, världen! Alla ska med!

Wow. Det där ser ju jättebra ut. 300 nya fall är ju riktigt lågt.
Citera
2020-02-28, 07:31
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VainPain
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/naK6wx/expert-ingen-okad-smittrisk-for-barn-som-rest-pa-sportlovet

Det är ju något allvarligt fel på vårt land. Känns som en dålig film...

Förlåt för jag länkar AftonH...

”Många elever har tillbringat sportlovet på skidorter i Italien och på flera platser i landet kommer barnen gå tillbaka till skolan på måndag.

Men Per Follin, smittskyddsläkare i Stockholm, ser ingen större risk:

– Vi har inga uppgifter om att det skulle ha förekommit smittspridning på de skidorterna, säger han.”

Sanslöst!
Citera
2020-02-28, 07:32
Medlem
mjohan84s avatar
Samhället snackar så mycket skit, reportern på P1 frågade precis ”om detta antal behöver vård så är vården full?”

Han ifrån folkhälsomyndigheten slingrar sig genom att prata om omfördelning och visste inte hur han skulle svara på frågan

Sveriges vård är redan belagd med 105 % belastning i jämförelse med 85% för andra OECD länder
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Enligt vissa experter så kan så mycket som 80% av jordens befolkning bli smittade om viruset får härja fritt skrämmande siffror!
Ja, och vid någon tidpunkt måste länder låta viruset härja mer eller mindre fritt för det går ju bara att ha karantän ett tag annars förstörs ekonomin. Vi ser Kina släppa nu och dom litar på människors medvetenhet och försiktighet, det verkar fungera just nu men vi får se om en månad om det håller i sig. Makteliten och affärsmän som är över 50 år här i världen borde vara oroliga så vaccin kommer nog inom ett år. En del tyckte att vårt land skulle vara snabbare och hårdare med åtgärder så vi fick mer tid men det tyckte inte denna maktelit i vårt land så man får väl hoppas dom nu får smaka på sin dumhet.

Nu är ju detta virus omkring 10-20 gånger dödligare än säsongsinfluensan och orsaken till att den inte skördar fler är ju åtgärder som görs. Iran verkar bli ett exempel hur det kan gå om man inte snabbt sätter upp karantän. Nu är detta virus inte det farligaste vi kunde få men nog så irriterande för samhället och ekonomim. Kanske får det positiva effekter också då det kanske får människor att tänka till vad som är viktigt här i livet.

Men som sagt, den gamla makteliten med högt blodtryck och diabetes svettas nog lite extra nu. Så att skrattande gå till jobbet sjuk i detta kommer inte att uppskattas av arbetsgivaren.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Du är som den där tjockkärringen som var med på Nyheterna igår och skulle åka till Spanien.Hon skulle minsann inte ställa in nån resa utan jag gör som jag vill. Typiskt naiva söndercurlade Svenskar med noll konsekvent tänk.

Ditt namn visar på att din nivå av iq ligger någonstans lägre än 70. Jag rättar till information att man ska inte kasta ut ord utan att tänka sig för vad det innebär. Ungefär som alla dagens politiker kastar ut nazist och rasism så fort det inte är på deras villkor.

Av den information jag läst och sett forskning kring så är jag inte oroade över viruset dödlighet. Jag är mer oroade över de ekonomiska konsekvenserna som hänt genom att vi har globaliserat hela vår infrastruktur. Att vi tappat vår nationella produktion av näring och andra nödvändigheter. Jag skulle definitivt inte flyga runt till områden där smittan spritts.

Jag har tagit till åtgärder som minskat min träning, jag har minskat befinna mig på större samlingspunkter. Jag umgås med väldigt få människor redan, jag har fått 6 månader betald lön redan och jag sitter just nu och bygger upp egna företag. Jag har två 6x4 växthus som ett är ett akvaponiskt system och ett är hydroponiskt odlings. Jag kommer inom ett halvår vara egen försörjd med grönsaker och annan föda

Så ställer frågan igen om vart ser du att jag är en svensk curlad som tror regeringen har koll? Jag har skapat min egen kontroll idiot
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
om de smittar innan symptom, visar då testerna innan symptom också ?

överallt läser man ju att man söka vård för test om man visar symptom, det är ju lite sent

Det verkar osäkert. En som hade symptom fick negativa tester först, sju gånger tror jag. Det var läkaren i Wuhan som sedan dog.

Jag brukar inte vara nojig men eftersom jag vet att barnens skolor har haft en ”welcome corona” Inställning och båda barnen nu fått en elak hosta så undrar man

Tillägg som svar: det verkar som att vissa är helt utan symptom och ändå testat positivt
Citera
2020-02-28, 07:33
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Wow. Det där ser ju jättebra ut. 300 nya fall är ju riktigt lågt.
Ja, heja Kina. 4 first av 7 i resten av världen är inte heller illa pinkat.
Citera
2020-02-28, 07:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Sydkorea gick igår om Kina som det land där antal smittade ökar mest.

officiellt ja... Sydkorea har stora testresurser

Iran är troligen värre inofficiellt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in