2020-02-25, 10:56
Avslutad
Novus VD levererade lite mer information angående de nya siffrorna där övriga nådde 4,9% hos män 18-29: https://i.imgur.com/i1nc6m8.png

Han förklarar att denna 4,9% är en blandning av AfS, MED, Direktdemokraterna och NMR.

Jag finner det väldigt osannolikt att NMR lyckats skrapa ihop ens 0,02% (de fick totalt 0,03% i valet 2018), dessutom har de varit otroligt inaktiva OCH NMR splittrades ju i augusti och vi har Nordisk Styrka där en stor del av NMR har lämnat och gått med istället, så som sagt, väldigt svårt att tro att det skulle vara mer än 0,02%

MED? Vad har de ens gjort sedan valet? Och Direktdemokraterna visste inte ens att de fanns kvar, trodde de gav upp efter valet 2014.

Med allt det sagt så är ju detta trots allt bara 1 opinionsmätning hos en viss åldersgrupp, så vem vet hur relevant allt detta är. Men fortfarande intressant.
Senast redigerad av Noebo 2020-02-25 kl. 11:17.
Citera
2020-02-25, 13:00
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noebo
Novus VD levererade lite mer information angående de nya siffrorna där övriga nådde 4,9% hos män 18-29: https://i.imgur.com/i1nc6m8.png

Han förklarar att denna 4,9% är en blandning av AfS, MED, Direktdemokraterna och NMR.

Jag finner det väldigt osannolikt att NMR lyckats skrapa ihop ens 0,02% (de fick totalt 0,03% i valet 2018), dessutom har de varit otroligt inaktiva OCH NMR splittrades ju i augusti och vi har Nordisk Styrka där en stor del av NMR har lämnat och gått med istället, så som sagt, väldigt svårt att tro att det skulle vara mer än 0,02%

MED? Vad har de ens gjort sedan valet? Och Direktdemokraterna visste inte ens att de fanns kvar, trodde de gav upp efter valet 2014.

Med allt det sagt så är ju detta trots allt bara 1 opinionsmätning hos en viss åldersgrupp, så vem vet hur relevant allt detta är. Men fortfarande intressant.

Direktdemokraterna har jag aldrig ens hört talas om. Vad är det för parti?

Markus Allard och Malcolm Keyune?
Citera
2020-02-25, 16:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Direktdemokraterna har jag aldrig ens hört talas om. Vad är det för parti?

Markus Allard och Malcolm Keyune?
Direktdemokraternas stora grej var att man ville införa direktdemokrati i Sverige. Att svenskar skulle rösta online kring alla relevanta frågor. De fick totalt 0.08% i valet 2018 så mer än NMR i alla fall.
Citera
2020-02-28, 06:49
Medlem
LoffeLarssons avatar
Sd / Afs

Kan inte hjälpa att bli förbannat provocerad av Dan Korn och Mattias Karlssons liberala smörja. Jag skäms verkligen över att någonsin varit medlem i SD.

Hoppas innerligt att AFS aldrig tar den vägen. Har försökt få Kasselstrand att svara på frågan om partiet är pro-sion eller inte. Någon som har koll?
Senast redigerad av LoffeLarsson 2020-02-28 kl. 06:54. Anledning: Fel rubrik
Citera
2020-02-28, 07:18
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoffeLarsson
Döende parti, hur tänker du? Vad gäller AFS så finns det potential.

Nej det finns ingen potential, det är uteslutande ett enfrågeparti vars enda existens hänger på att agera blodigel på SD, och dom fyller ingen som helst funktion när SD fortfarande är i opposition. Poängen med SD är att de måste kompromissa och vara "mjuka" vid öppningsfasen för att kunna möta de andra partierna i mitten och öppna för samarbete. När detta är uppnått så kommer SD gradvis att hårdna i sina frågor ju mer debattklimatet vänder och de andra partierna vänjer sig. Man börjar alltså med att helt enkelt bara minska invandringen med 90%, för att sedan gå vidare till krav på att utvisning för kriminella invandrare ska vara praxis, att polisen aktivt ska börja jaga illegala, att regeringen ska lägga mer pengar på generösa återvandring-paket, att invandring från muslimska länder ska totalt upphöra osv.

Afs vill skippa de första faserna, och tror att de andra partierna kommer ge dem inflytande bara för att de marscherar in med sina 4% och ropar och skriker. Tvärtom så kommer det att störa den sköra process vi har kämpat oss igenom sedan 2010 och skrämma bort partierna från nationalismen, då har vi förlorat dessa 10 år som vi byggt upp. Vi är så nära just nu på att spränga barriären, framförallt med M och KD. Afs förstör bara.

Och slutligen, Afs existerar endast genom att ta röster från SD. Det finns ingen människa i världen som går från M/S till Afs utan att mellanlanda i SD. Och vi vet med facit i hand att SD väljarsiffror aldrig får tas för givet, inte på valdagen. Det gjorde vi 2018 och det blev katastrofalt.
Citera
2020-02-28, 07:18
Bannlyst
Citat:
Döende parti, hur tänker du? Vad gäller AFS så finns det potential.
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Kan du utveckla vad du menar med det?
När den stora massan som röstar SD inser att SD numera är för EU, Pride, massinvandring och Islam så kommer man lämna partiet. Jag hann rösta SD två gånger i alla valen men 2022 kommer jag inte göra det.
Citera
2020-02-28, 07:22
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumpVann2020
När den stora massan som röstar SD inser att SD numera är för EU, Pride, massinvandring och Islam så kommer man lämna partiet. Jag hann rösta SD två gånger i alla valen men 2022 kommer jag inte göra det.

Det är förståeligt. SD tummar för mycket på de frågor som lett dem dit där de är idag, det håller jag med om. Sen antar jag att många är besvikna att SD var med och drev igenom den nya lagen om övervakning via hackad elektronik. Men majoriteten kanske inte är lika beklämd av den sortens utveckling av ett övervakningssamhälle som man skulle vilja tro?

Frågan är vart dessa väljare vänder sig? De andra riksdagspartierna är ju inte direkt attraktiva för fd SD väljare tänker jag?
Senast redigerad av Cannibalization 2020-02-28 kl. 07:26.
Citera
2020-02-28, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Nej det finns ingen potential, det är uteslutande ett enfrågeparti vars enda existens hänger på att agera blodigel på SD, och dom fyller ingen som helst funktion när SD fortfarande är i opposition. Poängen med SD är att de måste kompromissa och vara "mjuka" vid öppningsfasen för att kunna möta de andra partierna i mitten och öppna för samarbete. När detta är uppnått så kommer SD gradvis att hårdna i sina frågor ju mer debattklimatet vänder och de andra partierna vänjer sig. Man börjar alltså med att helt enkelt bara minska invandringen med 90%, för att sedan gå vidare till krav på att utvisning för kriminella invandrare ska vara praxis, att polisen aktivt ska börja jaga illegala, att regeringen ska lägga mer pengar på generösa återvandring-paket, att invandring från muslimska länder ska totalt upphöra osv.

Afs vill skippa de första faserna, och tror att de andra partierna kommer ge dem inflytande bara för att de marscherar in med sina 4% och ropar och skriker. Tvärtom så kommer det att störa den sköra process vi har kämpat oss igenom sedan 2010 och skrämma bort partierna från nationalismen, då har vi förlorat dessa 10 år som vi byggt upp. Vi är så nära just nu på att spränga barriären, framförallt med M och KD. Afs förstör bara.

Och slutligen, Afs existerar endast genom att ta röster från SD. Det finns ingen människa i världen som går från M/S till Afs utan att mellanlanda i SD. Och vi vet med facit i hand att SD väljarsiffror aldrig får tas för givet, inte på valdagen. Det gjorde vi 2018 och det blev katastrofalt.

Att AfS tjänar till att påminna SD om att de inte kan ta sina röster för givet är bra. Det hindrar SD från att liberaliseras för mycket. Likt S inte kunnat gå för långt åt höger utan att blöda väljare till V.

Problemet med att liberalisera SD är att man då attraherar liberaler till partiet, som faktiskt tror på SD:s budskap. Varför skulle de gå med på att avliberalisera SD när SD väl har makt?

M och KD rör sig högerut. Ju mindre SD rör sig vänsterut desto mer behöver M och KD ha rört sig högerut innan de möts, vilket gynnar SD:s förhandlingsläge.
Citera
2020-02-28, 08:53
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Kan inte hjälpa att bli förbannat provocerad av Dan Korn och Mattias Karlssons liberala smörja. Jag skäms verkligen över att någonsin varit medlem i SD.

Hoppas innerligt att AFS aldrig tar den vägen. Har försökt få Kasselstrand att svara på frågan om partiet är pro-sion eller inte. Någon som har koll?

AfS prioritering är Sverige och knyter kontakter med nordiska länder och delar av Europa. De har ingen anledning att bry sig om ett land/religion som bara kräver respekt och underkastelse.
Citera
2020-02-28, 09:04
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise

Jodå, JAG är en gammal centerröstare som trots att jag bor i innerstan och tjänar bra med pengar på den nyliberala politiken tröttnat på dagens smörja och folkutbyte. Jag har alltid sett SD som bönder och jag ser fortfarande SD som ett gäng "obildade arga bönder" och jag tror ärligt talat att jag står rätt nära sanningen där, eftersom SD uppenbarligen verkar se kompetens som ett hot mot partiledningen. Här i innerstan ses SD som ett gäng bönder, där behövs ett alternativ till oss eliter i samhället som måste betala värnskatt till alla bönder.

AfS är helt enkelt en upplyst elit som upplyser den tröga massan, påtalar sanningen utan att skämmas. Dumförklarar de dumma för deras eget bästa
Citera
2020-02-28, 09:05
Medlem
StarkMarks avatar
AfS är framtiden. De vill repatriera blattarna. De vill gå ur EU. Det finns stuns och energi i det till skillnad från det däsda och nonchalanta parti som SD blivit.

Ser på TV4-nyheterna i detta nu och nu ska Erdogan släppa in fler "asylsökande" till Europa och vi vet ju alla att Dublinkonventionen kommer ignoreras och de främmande raserna ska givetvis upp till oss. Det är bra det. En dag kommer det berömda hårstrået som knäckte kamelens rygg.
Citera
2020-02-28, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Kan du utveckla vad du menar med det?

SD vill alliera sig med moderaterna, vilket betyder att de måste liberalisera sin politik. Åkessons gäng har ju redan släppt EU-frågan och talar om öppen svenskhet etc. När det är dags att bilda en högerregering med M och Kd, kommer folket att lämna partiet då de inser att den nyliberala linjen kommer att fortsätta.

Exakt så här gick det för sannfinländarna i Finland. Sannfinländarna lyckades dock överleva då högerfalangen tog över partiet och den liberala sidan bröt sig ur och försvann helt efter valet 2019.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in