Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoBolan
Det kan man absolut tänka sig.
Visst - man kan tänka sig att de ställt ledande frågor och tolkat för att det ska passa in i en redan byggd tes kring SE som skyldig.
Det här med att hon är dålig på tider kan ju tolkas väldigt olika beroende på om det va nåt hon sa på eget bevåg eller om de ställde en ledande fråga i stil med "Kan du garantera att du är världsbäst på att minnas tider?" och fått svaret "nej det kan jag väl inte direkt"
Men jag kan spontant tycka att det inte är några helt orimliga vinklingar de gjort.
Om det nu va så att det går att styrka i tidigare förhör att Gahn sagt att SE kom tillbaka från middagen kl 21, då kan man ju tycka att det ändå väger ganska tungt att det är lite rörigt kring tiderna - och då kan jag tycka att det blir öppet för tolkning utan att man måste anklagas för att vara jävig i frågan.
Det som ständigt blir problematiskt med TP, tycker jag, är att han tolkar uppgifter endast åt ett håll. Så kan man inte göra om man vill förbli trovärdig.
Visst är det bra att man försöker presentera ett intressant scenario. Men när det blir för många osäkra faktorer i teoribygget så rasar det till slut ihop.
Nu gäller det tiden för SE:s återkomst till Skandia efter middagen. Vakten säger i polisförhör att klockan var 20.10. TP plockar fram citat som visar att hon möjligen kan ha tagit fel på tiden.
Då infinner sig frågan. Varför är 20.10 plötsligt fel och 21 rätt? Det finns ju objektivt sett inget som säger att TP:s tolkning är den rätta?
Så här tycker jag det är på väldigt många punkter i SE-scenariot. Det är utstämplingstider, signalement, iakttagelser av SE, närvaro vid Grand, vittnesmål med mera.
I samtliga fall tolkar TP alla uppgifter så att de endast talar för hans egen teori? Och utifrån sin egen tolkning av allting blir han tvärsäker på att han har rätt.
TP kallar sig grävande journalist. Grundregel 1A för en grävande journalist, jag råkar ha mycket god inblick i just det yrket, är att kolla och dubbelkolla fakta.
När man ska avslöja saker som väcker stort uppseende gäller det förstås att det inte finns några fel eller tveksamheter i det man presenterar.
Fel och tveksamheter är detsamma som katastrof. Då är trovärdigheten borta. Då faller storyn platt till marken.
Jag vet inte vem som mördade Palme. Jag granskar bara ett föreslaget mordscenario. Och då finner jag stora logiska brister och ett mycket dubiöst sätt att hantera fakta.