Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ja, jag ser ingen anledning att misstro vakten. Varför skulle hon ljuga om det? Hon har också en väldigt bra händelse att koppla SE:s ankomst till - det var då hon kom till jobbet.
Själv har jag litat på vakternas tidsangivelse. Tror absolut inte vakten skulle ljuga. Utan det är bara minnet man kan ifrågasätta.
Jag har själv bara utgått från att vaktens tidsangivelser stämmer någorlunda.
Och att de kan sammankoppla SE:s middag med sin egen ankomst till jobbet skulle ju bara styrka detta.
Men just nu lyssnar jag på podden "Palmemordet" där TP snackar om att hon vid flera tillfällen har angett fel tider och att uppgifter ändrats fram och tillbaka, och att det va en kultur bland vakterna att man täckte upp för varandra och skarvade med ankomsttider och då blev det svårt att redovisa tiderna officiellt.
Han menar att Anna Lisa Gahn först skulle ha sagt till polisen att tiden va runt 21, sen skulle hon ha reviderat det och sagt till polisen att det va 20.10 för att hon kopplade samman det med sin egen ankomst till jobbet.
Men sen säger TP:
"När jag paratade med Anna Lisa Gahn så påpekade hon det här att hon hade lämnat fel tid, hon sa "jag har lite svårt med tider" men den första tidsangivelsen hon lämnade - det var den riktiga, alltså att han kom in vid 21-tiden, och då kände hon ju också att han hade druckit och det var ju inget ovanligt"
Källa: runt 12 minuter in
https://play.acast.com/s/palmemordet/351128c0-b7e9-4f6f-b331-cc40b0c41cbd
Nu vet jag att många verkar va skeptiska till TP så jag säger inte att han har rätt heller... bara noterar.
Men just nu känner jag att om det bollats runt med tiderna på detta viset så blir jag lite osäker och kan åtminstone inte helt utesluta att SE kan ha varit ute på Sveavägen och såg Palme gå till bion.
Men jag kan ändra mig om uppgiften 20.10 kan styrkas mer.