2020-02-28, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HybridOlof
Dessa "bakterier" är virus, alltså inte någon levande organism som dör. Dom är även väldigt små vilket gör det möjligt för dom att spridas genom vanlig andning och givetvis nysning/hostning. Det är mycket osäkerhet kring exakta siffror men att viruset "överlever" fritt en längre period (timmar om inte dagar) är säkert.

Nej. Viruset överlever inte speciellt länge i friska luften.
Friska människor drabbas inte hårt. Det gör däremot gamla och sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Blir så sur på historier om vårdpersonal som maskar när en sån här kris knackar på dörren. Ni vet väl för i helvete vilket yrke ni valt? Nä, lite ansvarskänsla och yrkesstolthet vore på sin plats.
Varför? Det är inte något samhälle som ställer upp på dom när de blir gamla och sjuka. Man får snart knappt pension. Allt ska ges bort till andra. Varför ska jag offra livet för en regim som hatar mig, mitt folk och vad jag står för?

Jag tar hand om mig och de mina så får du göra detsamma. Jag har full förståelse för människor som tvivlar på att offra livet för psykopater i regimen.
Citera
Awaiting Email Confirmation
byproxys avatar
Ot

Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Blir galen! Vare sig min partner eller familj tar mig seriöst över min oro. Jag har bunkrat upp med mat som räcker i ca 2-4 veckor beroende på portioner, men min familj kan inte ta mig seriöst. De säger fortfarande:

" Kom ihåg att media överdriver "
" Det är lugnt, sluta löjla dig "

Själv bor dessa inom de områden där Coronafallen dykt upp i!

Jag har följt utvecklingen i en månads tid och jag har läst i princip allt som finns att läsa om viruset och hur det kan påverka enskilda individer. Jag är också mycket medveten om kaoset som även inträffade i Europa (se på Italien exempelvis) och hur fallen ökar mer och mer.

Samtidigt som vi även tar in plan ifrån Iran/Italien fortfarande! Vad fan är det med folk/Sverige!? Jag hatar det faktum att Löfvén uttalade sig själv försnt idag med: " Vi måste se till att ha koll på viruset nu " ... JA, men det borde du haft långt innan.

Är jag galen som ska försöka hålla mig inlåst i en månadstid och arbeta hemifrån? Är jag galen om jag ej tänker resa till vare sig GBG eller STHLM?

Tänkte ta det här i pm men jag har gjort för få inlägg i forumen för att kunna posta 😤

Ville bara säga att du inte är ensam. Jag är samma läge... Jag brukar tillhöra de som ”håller huvudet kallt” och inte går i spinn av ”media”. I det här läget tror jag att den sidan som gör att jag agerar.

Köp sånt som tål att förvaras och som ändå går åt. Och stå på dig!

Edit: ursäkta ot
Senast redigerad av byproxy 2020-02-28 kl. 00:56. Anledning: Ursäkt ot
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns ett jättestort och centralt placerat land som rapporerar noll fall: Turkiet.

Här tror jag nästa explosion liknande Iran kommer att ske. Plötsligt har vi en jättesmitta och massa döda i Turkiet.

Dom har slutit sig. Bland annat stängt gränsen mot Iran. Som Sverige borde ha gjort.
Citera
2020-02-28, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Varför? Det är inte något samhälle som ställer upp på dom när de blir gamla och sjuka. Man får snart knappt pension. Allt ska ges bort till andra. Varför ska jag offra livet för en regim som hatar mig, mitt folk och vad jag står för?

Jag tar hand om mig och de mina så får du göra detsamma. Jag har full förståelse för människor som tvivlar på att offra livet för psykopater i regimen.

Det är väl för helsike inte staten som får ta konsekvenserna av att sjukvårdspersonal skiter i sitt jobb och fegar ur? Är folks morsor, farsor och sjuka ungar som får ta smällen.
Citera
2020-02-28, 00:54
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok

Jo med rätt temperatur och luftfuktighet kan viruset leva ganska länge faktiskt.
Citera
2020-02-28, 00:54
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Helt klart, men även där visste väl rimligtvis vederbörande vad de gav sig in på när de utbildade sig...

Nej det tror jag inte.
Vi har inte haft ett sådant här utbrott på 100 år. Jag tror inte någon var särskilt förberedd på att riskera livet med ett supervirus.
Citera
2020-02-28, 00:55
Medlem
Gnomonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-coronaviruset-6985117?source=carma&utm_custom&fbclid=IwAR0-qDl9qklA_z0Qn5-MQg-yuw5NqcPKQZQmYsN8YqtLnEWGj1l05SE-aJE

Dagens Nyheter
https://www.dn.se/nyheter/sverige/patient-med-bekraftat-coronavirus-vardas-pa-akademiska/

Äntligen, Stort Tack!
Citera
2020-02-28, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Dom har slutit sig. Bland annat stängt gränsen mot Iran. Som Sverige borde ha gjort.

En resenär hade varit i Iran. Men desto fler hade befunnit sig i norra Italien, innan dom kom hem
Citera
2020-02-28, 00:56
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomons
Äntligen, Stort Tack!

Fast Ny teknik var ju från i morse. Så en uppdatering skulle behövas där.
Citera
2020-02-28, 00:57
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok

Viruset överlever över en vecka på ytor. Trivs allra bäst i +4 grader.

https://www.livescience.com/how-long-coronavirus-last-surfaces.html
Citera
2020-02-28, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej det tror jag inte.
Vi har inte haft ett sådant här utbrott på 100 år. Jag tror inte någon var särskilt förberedd på att riskera livet med ett supervirus.

Svininfluensan, SARS, MERS, Ebola, fågelinfluensa... Visst de innebar inte någon smittspridning här men om man missat att det är möjligt att komma i kontakt med denna typen av otäckare smittor inom vården då är man bra naiv. Dessa smittor var väldigt aktuella i medierna, särskilt svininfluensan här som snackades upp som en väldigt riskfylld pandemi innan det lugnade sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in