2020-02-28, 00:42
Medlem
dialektikers avatar
Vad tycker ni om folk som nyser rätt ut i offentliga lokaler?

Känner att ni intar lite avstånd ifall någon med asiatiskt utseende dyker upp där ni är?
Citera
2020-02-28, 00:42
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det här är också en grej som gör mig vansinnig. Vissa kallar den droppsmitta, andra hävdar att det är luftburen. Vad i helvete är det som gäller?
Den kallas luftburen för att t ex en nysning skickar iväg dessa smittade droppar åt alla håll. Så kallad ”äkta” luftburen är dock viruset fortfarande inte, men varför skulle det inte kunna mutera åt det hållet mitt i all jävlighet?
Citera
2020-02-28, 00:43
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Tyvärr jobbar jag inom sjukvården så det är kört för mig vilket fall som

Kan med andra ord tyvärr inte jobba hemifrån förståeligt.. men hade önskat det.

Prata med kollegorna redan nu, och börja föra ett jävla liv och kräv friskluftsdräckter och saneringsstationer och utb. Om alla går till chefen och säger åt han att lösa det eller så kan
han fara åt he, och göra allt jobb själv.

Inte läge att vara mesig jävla svensk de nästkommande dagarna.....

Om de säger att de inte kan få fram friskluftsdräkter så är de fulla av skit...

Sverige kan lätt producera massor om någon ger order om det.

Du kan rädda många liv om du ställer krav. Inklusive ditt eget...
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Notera att Tegnell inte var med på den presskonferens som FHM hade i kväll Nån sa att han var på semester. Jag tror att det är BS. Gissar att han har blivit bortplockad från allt representativt arbete och att nån annan i fortsättningen får företräda FHM

Intressant teori. Eller så åkte han på den där förbannade Italienresan som han har pratat om ett tag!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Dessutom hade börserna rasat ännu mer om inte det satts in gigantiska belopp i tidigt skede för att motverka börsfall. Men pengar finns inte obegränsat av så det lyckades i en vecka sen dess har börserna rasat från att ha ökat under första veckan. Troligtvis pumpas det in pengar fortsatt men det verkar inte vara tillräckligt. Börserna har insiderinfo som medborgarna ej har så med dessa ras ser läget än dystrare ut. Pumpa in pengar i börserna för att folk inte ska förstå allvaret
Ja för vad har dina aktier för värde när nästan hela jorden skakas om av corona-viruset. Det går nästan att bli filosofiskt lagd.

Raset kan bli hur djupt som helst.

Men det är många som köper när blod rinner på gatorna, så varför inte?
Citera
Medlem
Lillskunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Jag tycker oxå man bör slå på stora trumman, för vi vet inte hur farligt det är att bli sjuk ännu. Långsiktigt alltså. Skicka mass-SMS på olika språk, var noggranna med vilka som släpps in i landet är mycket viktigt eftersom smittan inte finns här ännu (fåtal fall). Med nuvarande åtgärder är det inte tillräckligt.

Tänkte också på det att det är viktigt att nå alla i samhället och på en nivå som alla förstår. Det är ju långt ifrån alla som kollar Aktuellt eller läser svenska nyheter. Särskild risk för att information inte når segregerade grupper utan svenskakunskaper och med låg utbildningsnivå (eller analfabeter). En grupp som dessutom är mer trångbodda än andra vilket inte är idealt.

Känns lite som att hela mediarapporteringen är väldigt medelklassfixerad, utgår från att alla följer diverse nyhetskanaler och det handlar om skidåkande sportlovsfirare som varit i Alperna. Knappast representativt för många utsatta, som dessutom har större risk att drabbas allvarligt av viruset och verkligen behöver informeras. Biologikunskperna i stort är väl inte så förträffliga generellt i samhället så blir ju väldigt svårt att kommunicera sånt här när folk inte förstår alls hur virus och sjukdomar fungerar. Även om ”tvätta händer/stanna hemma”-rekommendationerna är universella så har ju folk större benägenhet att följa råd om man förstår varför det är så man ska bete sig.

Är det här något som ens tagits upp i media, att det finns risker med informationsglapp i invandrarrgupper och hur man ska nå alla i samhället?
Citera
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askregn
På vilket sätt skulle överdosering av C-vitamin verka mot viruset? Som allmänt känt är C-vitamin betydligt enklast at få i sig och finns i de flesta livsmedel. Inget någon lider brist av. Samtidigt är den vattenlöslig, så överskotten kissar man ut.
Själv tar jag "citronvitamin" främst p.g.a. ryggsmärtor, min moder är lite åt alzheimerhållet så hon ger jag lite etc. etc..
Att det kan hjälpa immunförsvar/sjukdomsbild när det gäller influensa + andningsproblem etc. etc...

=
Finns studier & forskning i mängd = googla/bing/duckduck etc. så skola du finna..
&
Är ökänd för mitt motto om "de tre heliga vitaminerna" & de äro:
1. Citronvitamin
2. (censur/patentskydd)
3. (censur/patentskydd)
Citera
2020-02-28, 00:45
Medlem
Gnomonss avatar
Finns det ngn seriös fakta sida att rekommendera?
Citera
Medlem
HybridOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Folk som nyser eller hostar rätt ut, sprider naturligtvis smitta.
Jag har fattat som att dessa bakterier dör fort i luften. Därför ska vi inte ha nära kontakt med dessa sjuklingar

Dessa "bakterier" är virus, alltså inte någon levande organism som dör. Dom är även väldigt små vilket gör det möjligt för dom att spridas genom vanlig andning och givetvis nysning/hostning. Det är mycket osäkerhet kring exakta siffror men att viruset "överlever" fritt en längre period än du tror (timmar om inte dagar) är säkert.
Senast redigerad av HybridOlof 2020-02-28 kl. 00:51.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Innan ni börjar bunkra ColdZyme är detta värt att läsa.

https://www.svd.se/bors/news_detail.php?newsid=26235b8a-3e75-466c-8c35-2e76aa4471fd
Eller detta...
https://www.lakemedelsvarlden.se/forkylningssprej-hade-ingen-effekt-pa-livskvalitet/
https://www.lakemedelsvarlden.se/forkylningsspray-inte-battre-an-placebo/
Citera
2020-02-28, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandarinSallad
Sverige får som de röstat. Helt rätt enligt mig. Jag hoppas nästan hela landet går under av viruset nu, inte en dag för sent isf. Kollapsen är nära.
Man får det samhälle man förtjänar, så har det alltid varit.

Politiker och tjänstemän kan bara vara inkompetenta så länge folket accepterar det. Svenne har tittat ner i backen så länge som en strykrädd hund att det har blivit rutin.
Citera
2020-02-28, 00:48
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Själv tar jag "citronvitamin" främst p.g.a. ryggsmärtor, min moder är lite åt alzheimerhållet så hon ger jag lite etc. etc..
Att det kan hjälpa immunförsvar/sjukdomsbild när det gäller influensa + andningsproblem etc. etc...

=
Finns studier & forskning i mängd = googla/bing/duckduck etc. så skola du finna..
&
Är ökänd för mitt motto om "de tre heliga vitaminerna" & de äro:
1. Citronvitamin
2. (censur/patentskydd)
3. (censur/patentskydd)

Ett c-vitamin vaccin vore väl nåt..

Nä men seriöst. Detta är ingen vanlig influensa alls, finns inga seriösa uppgifter på att det hjälper mot just denna coronasmitta. Kan vi fokusera tråden på nåt vettigare nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in