2020-02-24, 23:05
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Då har jag inget att frukta med mitt dåliga immunförsvar.

Jag tror vi alla har något att frukta.

Först är det "superspridarna" jag inte blir klok på. De är extremt smittsamma, men saknar nästan helt symptom.
Sedan är det att viruset överlever över en vecka på ytor.
Sist men inte minst återinfektionen av friskförklarade, som i en del fall leder till multiple organ failure och sudden death.

Ska man slippa undan det här, är det nog bara total isolering som gäller. Jag tror inte någon alls går säker tyvärr.
Citera
2020-02-24, 23:06
Medlem
Sharm0tas avatar
Arabstaterna har börjat ta plats på coronakartan nu.
Citat:
20:50: 1 new case in Bahrain.
20:45: 2 new cases in Kuwait.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-24, 23:06
Medlem
Havremopedens avatar
I Iran ser det ju bra ut.....

Mannen i videon nedanför berättar ur det är att besöka ett apotek i Iran just nu.

"This is probably the tenth drug store that I've gone to purchase masks & hand sanitizing gels. They say we have received written orders from authorities to not sell masks & hand sanitizing gels," this man says.

Välkommen till Iran

https://twitter.com/HeshmatAlavi/status/1232033291416559616
Citera
2020-02-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Men, är inte detta mer eller mindre spanska sjukan om vården kollapsar?

Tar vi snälla siffror så behöver 5% IVA, dessa är knalldöda om vården packar. Jag är inte riktigt säker på vilken tid av vård resterande 10% behöver som räknas in i ”behov av vård på sjukhus” men låt säga att 3% av dessa packar ihop så har vi 8%. Det är väl ändå ganska likt?

Detta är väl isåfall spanska sjukan omgång 2 men med modern vård som tar ner dödsfallen. Ja, nu bortser jag från att Spanskan tog många unga pga immunförsvarets reaktion osv men i rena siffror.

Jag tycker kanske att det är litet tidigt att dra slutsatsen att det här viuset är lika allvarligt som Spanskan.
Citera
2020-02-24, 23:08
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
I Iran ser det ju bra ut.....

Mannen i videon nedanför berättar ur det är att besöka ett apotek i Iran just nu.

"This is probably the tenth drug store that I've gone to purchase masks & hand sanitizing gels. They say we have received written orders from authorities to not sell masks & hand sanitizing gels," this man says.

Välkommen till Iran

https://twitter.com/HeshmatAlavi/status/1232033291416559616

Ungefär samma läge som det snart är i Sverige då all utrustning skall gå till sjukhus som idagsläget inte verkar ha några lager för en pandemi.
Citera
2020-02-24, 23:09
Medlem
fernebos avatar
Finns det nån officiell förklaring till varför antalet döda i Kina ligger på högsta nivån hittills, samtidigt som antalet nysmittade sjunker och det sägs att epidemin mer eller mindre är under kontroll?
Citera
2020-02-24, 23:10
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ja alla mina uträkningar, och mina kontakter båda i kina och i vården tyder allt att det börjar ebba ut nu, det vi ser i Iran och Italien är sista flämtningar från detta.

Som vanligt ska det överdrivas med alla så kallade pandemier. Om vi når mer än 100 000 fall kommer jag personligen resa till Kina och bevisa att det är ofarligt och i princip omöjligt att dra på sig en smitta.

Vad räknar du egentligen som en Pandemi? Om inte detta är en Pandemi så vet jag inte vad du egentligen tycker skall hänföras till denna sort av mänskligt hot!
Citera
2020-02-24, 23:10
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
På Aktuellt så sa de ju rakt ut att Kina är mycket angelägna om att få igång sin ekonomi igen. Skadan på ekonomin måste vara helt enorm, stora delar av landet nedstängt i en månad nu. Flygresor minskat med 85% och sådana episka siffror.

Så man kan förstå om de nu gör vad som helst för att få ut folk i arbete igen, man har insett att skadan på ekonomin och landet är värre än att folk dör. Kort sagt, epidemin kommer att peaka ändå, oavsett vad man gör.
Citera
2020-02-24, 23:11
Medlem
Jag var ganska chockad över hur mycket konstiga slutsatser och direkta felaktigheter Tegnell kom med i Aktuellt. Känner mig inte tryggare över situationen efter detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Finns det nån officiell förklaring till varför antalet döda i Kina ligger på högsta nivån hittills, samtidigt som antalet nysmittade sjunker och det sägs att epidemin mer eller mindre är under kontroll?
Flera veckor från smitta till dödsfall.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tycker kanske att det är litet tidigt att dra slutsatsen att det här viuset är lika allvarligt som Spanskan.

Absolut är det för tidigt att dra några sådana slutsatser. Men att avfärda möjligheten att det skulle kunna vara lika allvarligt redan nu tycker jag är dumdristigt. Som du säkert är bekant med så tog det ett tag innan spanskan blev utbredd och det var först under andra vågen/stora mutationerna som den blev riktigt dödlig.

Om du jämför med tidsspannet så befinner vi oss i ett väldigt tidigt stadium än så länge och redan nu ser vi en hög smittspridning och en dödlighet som iaf jag tror är högre än spanska sjukan hade när den uppkom innan innan senare mutationer.
Citera
2020-02-24, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag tror vi alla har något att frukta.

Först är det "superspridarna" jag inte blir klok på. De är extremt smittsamma, men saknar nästan helt symptom.
Sedan är det att viruset överlever över en vecka på ytor.
Sist men inte minst återinfektionen av friskförklarade, som i en del fall leder till multiple organ failure och sudden death.

Ska man slippa undan det här, är det nog bara total isolering som gäller. Jag tror inte någon alls går säker tyvärr.
Ett fall har återsjuknat. Sluta sprid hysteria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in