2020-02-28, 00:26
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Svensk polis förbereder sig, karantänhamnar och flygplatser om städer ska stängas.

Polisen förbereder just*nu beredskapsplaner och gör olika riskbedömningar. Dessutom har alla polisregioner inventerat karantänshamnar och karantänsflygplatser för att kunna bistå med hjälp vid en eventuell fråga.

– Skulle vi börja stänga städer så tar resurserna snabbt slut, det kan vi vara säkra på, säger Per Engström, sektionschef på nationella operativa avdelningen, till SvD.

Men om ni visste hela tiden att resurserna snabbt tar slut så varför inga åtgärder förrän nu? Vi har ju vetat i flera veckor att viruset kommer till Sverige, så varför vänta?
Citera
2020-02-28, 00:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
”Oss människor”? Jag har läst många av dina inlägg i invandringstrådarna, DU har ingen rätt att svära dig fri från ansvar nu med tanke på den totalt ansvarslösa hållningen du haft i de ämnena. Kom ihåg en sak, när detta är över existerar inte längre något ”vi”.

Jag vet inte vad du syftar på när du snackar om ansvar men jag tror du har fel angående begreppet ”vi”. Det är kanske en gemensam fiende i form av ett virus som denna jord behöver för att krig och annan djävulskap ska upphöra.
Citera
2020-02-28, 00:28
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Borde inte Facebook kunna hjälpa till att spåra?
Se vart användarna har möts osv. Dvs de som har Facebook. Datan lär finnas.

Tror du Facebook vill hjälpa? Varför inte. För att öka anseendet om inte annat.
Citera
2020-02-28, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Amerikanska S&P500 index har rasat med över 13% på några dagar. Det är ett exceptionellt stort fall som tar bort värden motsvande 20% av USA's BNP på dessa dagar.

Bara detta kan göra att världen går in i en kreditkris liknande den 2008.
Räkna med inkomstbortfall för människor som sedan får svårt att betala räkningar, logistikproblem osv.

Det kommer säljas mycket utrustning för hem hemdesinfektion + medicin typ Aluvia.

Har Sverige ett lager Aluvia? Jag skall hamstra själv av en öron näsa hals läkare med egen praktik.
Citera
2020-02-28, 00:30
Medlem
Sitt lugnt i båten. Coronaviruset smittar inte mer än ett vanligt influensavirus och är en droppsmitta. Därför bör man inte krama eller ta en smittad individ i hand.

Friska individer drabbas inte allvarlig, det är bara gamla och folk med bakomvarande sjukdomar som drabbas hårt.
Senast redigerad av Tavelramskrok 2020-02-28 kl. 00:33.
Citera
2020-02-28, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Ta bilen, stäng rutorna, och lägg hela familjekassan på parkeringsavgifterna. Frugan och ungarna stänger du inne i sovrummet.

På hemvägen svänger du in på JULA och köper en trädgårdsspruta som du fyller med whiskey. Skotsk. Gärna från Hebriderna, där har de inga fall.

Spruta lite på familjen. Och drick upp resten.

Allvarligt: Ja, jag jobbar hemifrån. Och jag fattar oron för att åka tunnelbana i Sthlm. Förstår din oro. Har bott här hela mitt liv i 60+ år.

Men det borde väl vara runt nån halvmiljon stockholmare som lika gärna kunde jobba hemifrån, samma internetuppkoppling hemma som på jobbet? Istället för att trängas på tunnelbanan?

Eller hur?

Tyvärr jobbar jag inom sjukvården så det är kört för mig vilket fall som

Kan med andra ord tyvärr inte jobba hemifrån förståeligt.. men hade önskat det.
Citera
2020-02-28, 00:32
Medlem
kevindurants avatar
Införskaffa sig ett hg gräs och käk i stora mängder finns på min to do list Vill inte ropa varg än men min magkänsla är inte alls bra
Senast redigerad av kevindurant 2020-02-28 kl. 00:35.
Citera
2020-02-28, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Så sent som kl 17.00 satt Johan von Schreeb en läkare i Studio ett och orerade om hur omoraliskt det skulle vara om Sverige köpte upp andningsskydd utomlands när andra länder där spridning redan börjat ske behöver dem bättre.

Han sade också att man inte fick ifrågasätta folkhälsomyndigheten då de vet bäst och det farligaste just nu vore att INTE lita på svenska myndigheter (jämförelse med Kongo där stammarna skjuter folk med vaccin mot ebola).

Om det är den mentaliteten som präglar arbetet mot COVID-19 i Sverige är vi illa ute.

Lyssna på stjärnan här:
https://sverigesradio.se/artikel/7417211
Sådana som han tar vi hand om efteråt vid sanningskommissionerna.
Citera
2020-02-28, 00:33
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debe
Det är redan för sent. Det är bara stänga in sig och hoppas på det bästa.
Eller tror du bästa coolaste bästaste tjejgänget i rosenbad kommer att göra något drastiskt?
Det får vi ta efter helgen, i helgen är det mello vettu.

Anders "Det är låg risk att vi får smittspridning i Sverige" Tegnell.
Anders "Det smittar bara när man känner av symptom" Tegnell
Anders "Vi har inte sett någon smittspridning i vården" Tegnell.
Anders "Det smittar bara vid närkontakt" Tegnell.
Anders "Det smittar inte effektivt" Tegnell.
Anders "Risken att smittas i Sverige är obefintlig" Tegnell
Anders "Man behöver inte vara orolig för att det smittar genom att man tar i dörrhandtag" Tegnell
Anders "Det figurerar en konstig siffra" Tegnell
Anders "Vi har bra beredskap" Tegnell.
Anders "En Italienresa hade ju inte suttit fel nu" Tegnell.

Undrar om Anders Tegnell är lika säker på sina uttalanden nu...Snubben är väl för stolt för att ändra förhållningssätt i tid. Bara o sluta lyssna på han, hans trovärdighet är nu nära noll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Sitt lugnt i båten. Coronaviruset smittar inte mer än ett vanligt influensavirus och är en droppsmitta. Därför bör man inte krama eller ta en smittad individ i hand.

Det här är också en grej som gör mig vansinnig. Vissa kallar den droppsmitta, andra hävdar att det är luftburen. Vad i helvete är det som gäller?
Citera
Medlem
maxatdunders avatar
Är det inte större chans att få en vanlig vinter influensa just nu än Corona? Känns som många är sjuka just nu
Citera
2020-02-28, 00:34
Medlem
MandarinSallads avatar
Sverige får som de röstat. Helt rätt enligt mig. Jag hoppas nästan hela landet går under av viruset nu, inte en dag för sent isf. Kollapsen är nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in