Citat:
Ursprungligen postat av
Bavertass
Däremot är det inget domedags virus som flera vill påstå. Värre än influensa, men långt från de värre virus mänskligheten utsatts för genom tiderna.
Jag vill hålla med dig men jag vet inte om det är så enkelt. Tycker det duggar motstridiga rapporter hela tiden nu.
1. Det har rapporterats om att viruset är som en vanlig influensa, med marginellt högre dödlighet. 2-3% verkar gälla i nuläget.
2. Det har rapporterats om att viruset INTE ALLS är som vanlig influensa och attackerar de nedre luftvägarna på ett sätt som är mycket mer allvarligt.
Saker som bekymrar mig:
3. Ingen info om jönköpingkvinnan. Någon skrev att hon är frisk men inte får släppas ut för att hon sprider det vidare. Vad fan är det för virus?
4. Unga, friska läkare som behandlat coronapatienter har dött och jag förstår inte varför.
Varje år dör 300.000 människor globalt av vanlig influensa. Läkarna som behandlar dessa patienter använder knappast rymddräkt eller dör på löpande band.
Samtidigt ska vi komma ihåg att coronaviruset är relativt nytt och inte fullt kartlagt. Saker vi inte förstår oss på gör oss ängsliga. Det var samma med SARS och svininfluensan. Det kan de facto röra sig om ett ’vanligt’ men ändå mer aggressivt typ av virus i det här fallet.
De delar som verkligen oroar mig är varför jönköpingkvinnan fortfarande är inlagd, varför unga läkare har dött och den okontrollerade spridningen som stundar i Sverige tack vare idiotiska politiker och myndigheter.
Är det nånting jag vill se ett slut på så är det motstridiga uppgifter.