2020-02-27, 23:05
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Nu har Brasilien, som klarat sig länge, ditt första konfirmerade fall, en 61-årig man som kom tillbaka från Italien den 21 februari, 30 personer han umgåtts med är under observation, men alla på det flyget ligger risigt till....

https://noticias.r7.com/saude/brasileiro-com-coronavirus-recebeu-30-parentes-antes-de-adoecer-26022020
Citera
2020-02-27, 23:05
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bra fråga, det borde de verkligen informera folk om. Men de kanske inte vill att folk skall komma till sjukan, de har inte plats för dem.

Eller så googlar du helt enkelt och får svaret:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/mikrobiologi-laboratorieanalyser/laboratorieanalyser-och-tjanster/analyskatalog/pcr/coronavirus-2019-ncov/
Citera
2020-02-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Ånej! Vi har en auktoritet här i tråden, T*D, som sa att det skulle bli max 20 st till maj! Litar du inte på honom?

Jo, jag litar på honom exaaaakt lika mycket som Tegnell

Nej men ärligt talat, det rör sig om enkel logik, och bara att jämföra med hur snabbt influensor sprids. Finns en hel del litteratur och dokumentärer. Och Covid är ju, enligt alla beräkningar hittills, bra mycket mer smittsamt.

Italien fick knappast en 10 busslaster med smittade turister på en dag från Kina eller något. De har ju ökat nu med flera tusen procent jämfört med för en vecka sedan. De flesta var smittade redan då, och upptäcks först nu.
Citera
2020-02-27, 23:07
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasoki
Bästa är om man blir smittad nu så får du plats i sjukhuset annars kommer du ligga vid receptionen och dö pga brist på plats.
Å andra sidan lär du åka ut på öronen så fort du är frisk nog att säga ”god morgon” så att svårare fall får din plats.
Citera
Medlem
Spännande den 14 Juli när OS drar igång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkeborgBombare
Tack! Jag är verkligen inte orolig men tycker ändå att man bör ta detta på allvar. Folk tänker alltid på vad som hänt förut men ingen vet hur framtiden ser ut.
Lägger till soppor,..ja exakt så är det ju, bättre vara lite förberedd ifall ATT
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Hur får de tag på alla smittade? Det är influensatider just nu och om jag skulle bli krasslig skulle jag tro att de var en influensa. Hur vet man att det är coronaviruset så man går till doktorn?

Vilka är personerna som går till sjukhuset? Är det äldre eller bara ett en medelperson?

https://www.expressen.se/tv/nyheter/nagot-helt-annat-an-vanlig-influensa/

"Djupare ned i luftvägarna, svårare infektioner långt ned i luftvägarna"
Citera
2020-02-27, 23:08
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Meningen du citerar visar klart att de inte är en ny smitta som diskuteras och artikeln i övrigt diskuterar inte heller det.

Att man kan smittas igen tror jag ingen ifrågasätter. Det vore mycket osannolikt om ingen gjorde det. En person med nedsatt immunförsvar har naturligtvis högre risk att bli smittad både första och andra gången.

Det är helt ointressant om några smittas igen. Det intressanta är om flertalet utvecklar en viss immunitet. Det är det mest sannolika för så fungerar de flesta luftvägsinfektioner. Man har en hög immunitet under några månader och sedan minskar det gradvis men sällan ner till noll. Lite minne av infektionen finns kvar.

How about this mening?

A woman in Japan tested positive for the coronavirus for the second time on Wednesday, as the country grips with 190 cases separate from the Diamond Princess cruise ship*outbreak
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Han var ex-ambassadör redan innan han dog. Har inte sett nån uppgift på när han senast besökte Vatikanen.
Ah där ser man, jag tackar och bockar för korrigeringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HybridOlof
30 fall...runt om och i Milano.

Vid uppdateringen bör de ligga på ca: 850 smittade och 6 nya dödsfall.
Tråkigt som tusan
Citera
2020-02-27, 23:09
Medlem
Nudelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Dödligheten ligger på 2 procent ja om du jämför det mot antalet smittade. Men det blir inte korrekt.
Du får utgå i från alla som fått ett avslut, då ligger den siffran på 8.4%.

En person som är smittad kan dö eller så blir den frisk. Det vet man inte förrän personen är död eller friskförklarad.

Sen får 20% av alla ett svårt sjukdomsförlopp och behöver vård.

Visst sjunker risken betydligt ju yngre och friskare man är. Men utgår du bara ifrån dig själv?
Är äldre och sjuka ingenting värda? Ska vi leva som förr och låta dem dö utan att vi ska behövs bry oss?

Ta 20-åringen i Jönköping som exempel, vi får utgå ifrån att hon fortfarande är sjuk. Vill du ligga sjuk i över en månad?

Fast jag tycker snarare att resonemanget borde föras åt andra hållet. Hur många är det inte som infekterats, mått skapligt väl och blivit friska, utan att det förs till statistiken? Mörkertalet borde få dödligheten lägre.
Citera
2020-02-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Nä, det tror jag inte. Du har tidigare visat felaktiga uppgifter i andra trådar. Litar varken på dig eller efternamn08.

Ring smittskyddsinstitutet och fråga ifall en tjej född -97 är positiv. Hon ligger på östra.

Bekräfta när du har gjort detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in