2020-02-27, 22:24
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Men vadå, hon är frisk men kan ändå sprida skiten vidare? Hur fan funkar det ens? Så skiten sitter passivt i hennes kropp? Om det här är sant så finns det definitivt anledning att oroa sig.

mmm Men det kan ju också vara att symtomen kommer och går och att man vill hålla henne inne för observation även fortsättningsvis. Första fallet vill man ju inte gå bet på och Sverige vet så lite om covid-19 så man vill väl vara 100 innan man släpper iväg henne. Är hon helt symtomfri kanske hon kan vara hemmavid i karantän, men hon kanske har ett avtal med kliniken att få stanna om det förvärras?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Vem av dem är det? En av de som haft kontakt med göteborgaren?

Nej, hon är helt oberoende från den 30-åriga mannen.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaderdam88
Som jag skrev tidigare och nu är det bekräftat av medierna. En tjejkompis som har insjuknat. Värst av allt är väl att hon satt på ett tåg (sjuk) från Sthlm till Gbg.

Bedömer hon att hon hade symtom under resan alltså?

edit: läste fel
Citera
2020-02-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
SJ borde väl kunna SMS:a alla som var ombord.

Ja, enligt medierna så säger dem att just detta fallet kommer vara betydligt mer krävande att lokalisera alla exponerade
Citera
2020-02-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jo, fast det blev ju man nr 1 som smittat de andra. Det är ju 4 bekräftat smittade...
Varav 3 från samma dmittkedja.
Man nr 1 är ju smittad i Italien. De andra 3 utav honom. Det är därför det är samma smittkedja.

Den tredje kom från Italien. De två andra var nära kontakter till den först smittade.
Citera
2020-02-27, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Okej. En viktig fråga som du kanske kan besvara. Bedömer hon att hon hade symtom under resan? Det sprids ju mycket sällan innan man har fått symtomen...

Jag snackade med henne förut. Hon är själv helt chockad, hon hade inte ens feber.
Citera
Medlem
Är någon av alla de som gormade för någon vecka sedan att det aldrig kommer drabba Sverige bla bla kvar i tråden?
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mavingon
Inside info om tjejen i jkping.

En av mina närmaste vänner känner en som känner en (låter klassiskt illa men är 99 pct säker då dessa tjejer e tighta med varandra) som jobbar med att vårda kvinnan/tjejen och.....

Tjejen är helt frisk i Jönköping. Med ett undantag. Hon sprider virus och därför kan hon inte släppas ut. Det är väldigt höga nivåer och ingen vet om hon kan skrivas ut i morgon eller om 6 månader.

Otroligt jävligt virus med andra ord.

Låter väldigt skumt. Kan man få bekräftat från trovärdig källa att viruset smittar så pass lång tid efter tillfrisknade? Jag vill även be om en källa till att folk blir infekterade flera gånger - utifrån den information jag läst handlar det om ytterst sällsynta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Spaderdam88
Som jag skrev tidigare och nu är det bekräftat av medierna. En tjejkompis som har insjuknat. Värst av allt är väl att hon satt på ett tåg (sjuk) från Sthlm till Gbg.

Om du inte trollar och det där stämmer så är okontrollerad spridning i Sverige ett faktum tyvärr.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Hörde Anders tegnell på SVT, hans svar var att stoppa flyg inte minskar risken för spridning. Han måste ha varit full

Jag såg det med, och det som gjorde mig mest förbannad var den totala bristen på vettiga följdfrågor från journalisterna. Det man borde göra är ju självklart att låta de svenskar som är utomlands komma hem, men hålla dem under kontroll och till och med sätta sig själva i karantän om man varit på en plats där smittan finns. Vidare ska man inte släppa in folk från andra länder, framförallt inte från de länder/områden där smittan finns. Börja där i alla fall.
Citera
Medlem
HybridOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jo, fast det blev ju man nr 1 som smittat de andra. Det är ju 4 bekräftat smittade...
Varav 3 från samma dmittkedja.
Man nr 1 är ju smittad i Italien. De andra 3 utav honom. Det är därför det är samma smittkedja.

Man #1 var i Italien, smittade två här, därav tre.

Man #4 var i Italien, avskilt man #1, nu sjuk, därav fyra.
Citera
2020-02-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Bedömer hon att hon hade symtom under resan alltså?

edit: läste fel

Yes hon var sjuk under resan, på centralen i Göteborg så stod ambulans och väntade på henne. En person i hennes närhet anmälde.
Citera
2020-02-27, 22:27
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Kan någon förklara VARFÖR man inte stoppat alla flyg från riskländer??

Risken att smittan skulle leta sig hit var inte tillräckligt hög för att ta investeringen.

När den nu gjort det mot alla odds (no shit sherlock), så tillsätter man krisgrupper som beredningsplan dikterar och påbörjar uppskalning av resurer.

När allt är över tillsätts en haveriutredning som kommer fram till att man borde ha tagit långt hårdare förebyggande åtgärder och sluppit lägga ut halva landets BNP i sjukvårdsinsatser och karantänzoner.

Ja det är sinnesjukt, men myndigheten har valt att gambla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in