Citat:
Ursprungligen postat av
ceph
Medelåldern här verkar vara typ 13-14, så mycket infantilt tjafs som pågår. Flashback har 18-årsgräns, det känner ni till, va?
Hur som helst, för att sätta saker i perspektiv litegrann. Syrien har på under en vecka snöpt av och återtagit hela området Hass-Qahira och söderut, ett område nära 20 gånger så stort som det som Al-Qaida tog i Saraqib häromdagen. Bara det säger en hel del.
Att Saraqib togs så lätt var för att det var förhållandevis obevakat, och det var en mycket stor blunder från Syriens sida m.t.p. att orten ligger mitt i den både taktiskt- och strategiskt viktiga (kritiska) landsvägen M5 mellan Aleppo och de södra provinserna.
Men att den lilla prylen så småningom skulle besvaras med oerhörd kraft var helt underförstått (så mycket har jag hängt med i den här konflikten så att det tedde sig helt självklart för mig iallafall), så det var en kortvarig s.k. pyrrhysseger för Al-Qaida.
Dvs. ungefär som när Palmyra hade befriats från den islamiska staten, men IS senare återtog Palmyra under ett obevakat* ögonblick, varpå ryssarna gick bananas och bombade dem hela vägen över öknen bort till Eufrat.
* Med den USA-ledda västkoalitionens goda minne, då de flög över området vid tidpunkten men lät IS-karavanerna mot Palmyra vara ifred. Samma när de lät IS evakuera Raqqah...
De ryska fregatterna Amiral Makarov och -Grigorovitj (bägge nya fregatter i 11356-klass/Grigorovitj/Krivak-4) ska ha lämnat rysk hamn i Sevastopol på väg genom Svarta havet mot Bosporen (och Medelhavet) nu. De har kompetent luftvärn osv, men framför allt har de Kalibr-celler, dvs. kryssningsrobotar.*
Nu kommer det intressanta dock - de måste ju genom Bosporen för att ta sig till Medelhavet och inom skjutavstånd till Syrien. Turkiet har mycket begränsade möjligheter enligt internationell lag att stänga till Bosporen, men sånt där måste ju vara en nagel i ögat på Erdogan ändå, så vad händer? Ska Erdogan balla ur och förklara öppet krig så att han kan stänga för dem, eller passivt, bittert se på? Spännande, spännande.
* Dock tror jag inte just det är huvudsaken för ryssarna, jag tror det är mest att man vill synas med lite större fartyg och vara en "fleet in being" s.a.s. Kryssningsrobotar kan avfyras från flyg (ryssarna har gjort det mot mål i Syrien med både Tu-95MS och Tu-160M tidigare, som de flugit in österifrån), och just Kalibr kan t.ex. avfyras från de många Bujan-korvetterna de har i Kaspiska havet, och i Kaspiska havet har de inga bekymmer att röra sig, de har också skjutit just dessa kryssningsrobotar mot mål i Syrien förr.