2020-02-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi får se men det här kom upp:

Status-6
@Archer83Able
From Turkish twitter:

"I have never seen CHP (Turkish opposition party) extraordinary meeting event anywhere before."
https://twitter.com/Archer83Able/status/1233126260697686016?s=20

Man ska inte räkna bort hur patriotiska turkarna är, är det något som kan komma ena folket bakom Erdogan är det just något som verkar ha skett idag.

Om inte Erdogan svarar starkt på detta kommer han ha svårt överleva politiskt framöver
Citera
2020-02-27, 21:37
Medlem
"Spännande" utveckling. Ryssarna RuAF attackerade en turkisk konvoj nära turkiska gränsen! Det sägs om minst 50 döda och 60 sårade! Om detta är inte "red line" för Erdogan som ryssen passerade, då kan han bara lägga sig och dö!
Dags att sätta in eget flyg? Gör man inget då blir det slut för Erdogan.
Vad ska han göra nu?
Gråta hos NATO/USA igen? Bomba ryska flygbaser i Syrien? Stänga Bosporen?
Eller ringa till Mosdkva och säga: Vladimir, vi måste prata!
Senast redigerad av ABljuger 2020-02-27 kl. 21:42.
Citera
2020-02-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Man ska inte räkna bort hur patriotiska turkarna är, är det något som kan komma ena folket bakom Erdogan är det just något som verkar ha skett idag.

Om inte Erdogan svarar starkt på detta kommer han ha svårt överleva politiskt framöver

Mötet kan ju bara handla om 1 sak och det är om en offensiv ska startats.

Trodde aldrig jag skulle får se Russia VS Turkey men tiden har kommit.

Lite svårt att sopa det här under mattan för Erdogan
Citera
2020-02-27, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janbanan74
Hhhhmm...nu borde ni greker passa på och ta tillbaka det som är eran mark. Tänkte på medans turkarna är "lite" upptagna...

Greker vill inte kriga med turken, dem vill ha fred. Trots att dem kränker grekisk havs- och luftrum mest varje dag.

Men du har rätt Konstantinopel bör iaf bli grekiskt. Sen får dem gärna ta sitt pick och pack och lämna Cypern oxå.
Citera
2020-02-27, 21:39
Medlem
Sägs att både Ryska flyg och Turkiska lyft

https://twitter.com/IntelDoge/status/1233122809037172740
Citera
2020-02-27, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Mötet kan ju bara handla om 1 sak och det är om en offensiv ska startats.

Trodde aldrig jag skulle får se Russia VS Turkey men tiden har kommit.

Lite svårt att sopa det här under mattan för Erdogan

Japp, stämmer uppgifterna med antal döda och att det var ryskt flyg som utförde bombningen så borde det vara det enda som diskuteras

Sedan vad de väljer för sorts svar blir intressant.
Citera
2020-02-27, 21:41
Medlem
Citat:
Japp, stämmer uppgifterna med antal döda och att det var ryskt flyg som utförde bombningen så borde det vara det enda som diskuteras

Sedan vad de väljer för sorts svar blir intressant.

Hämnd på Ryska soldater tror jag inte händer utan det blir nog en offensiv mot SAA om ens det.

En sultan kan väl inte dra sig ur ?
Citera
2020-02-27, 21:43
Medlem
Citat:
Hämnd på Ryska soldater tror jag inte händer utan det blir nog en offensiv mot SAA om ens det.

Även om de skulle "nöja" sig med en offensiv mot SAA så blir det svårt att undvika dra in Ryssland i det hela då de upprätthåller luftherraväldet samt har SF inbäddade etc
Citera
2020-02-27, 21:45
Medlem
Citat:
Även om de skulle "nöja" sig med en offensiv mot SAA så blir det svårt att undvika dra in Ryssland i det hela då de upprätthåller luftherraväldet samt har SF inbäddade etc

Från luften ja

Men några soldater tror jag inte Ryssland ställer upp med mot en turkisk offensiv.
Citera
2020-02-27, 21:46
Medlem
Citat:
Från luften ja

Men några soldater tror jag inte Ryssland ställer upp med mot en turkisk offensiv.

Inga reguljära skulle jag tro.

Det jag menade var att om Turkiet gör en offensiv mot SAA så kommer de SF ryssarna har bland SAA även de bli utsatta och det kommer inte Ryssland vara glada för
Citera
2020-02-27, 21:46
Medlem
Ja ryssland har tröttnat. Gör man något sådant så har man förmodligen ubåtar osv på standby att bomba turkiet osv. Problemet för turkiet är att nato kommer inte att hjälpa till då turkiet är på syrisk mark mot internationell lag.
Citera
2020-02-27, 21:48
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Medelåldern här verkar vara typ 13-14, så mycket infantilt tjafs som pågår. Flashback har 18-årsgräns, det känner ni till, va?

Hur som helst, för att sätta saker i perspektiv litegrann. Syrien har på under en vecka snöpt av och återtagit hela området Hass-Qahira och söderut, ett område nära 20 gånger så stort som det som Al-Qaida tog i Saraqib häromdagen. Bara det säger en hel del.

Att Saraqib togs så lätt var för att det var förhållandevis obevakat, och det var en mycket stor blunder från Syriens sida m.t.p. att orten ligger mitt i den både taktiskt- och strategiskt viktiga (kritiska) landsvägen M5 mellan Aleppo och de södra provinserna.

Men att den lilla prylen så småningom skulle besvaras med oerhörd kraft var helt underförstått (så mycket har jag hängt med i den här konflikten så att det tedde sig helt självklart för mig iallafall), så det var en kortvarig s.k. pyrrhysseger för Al-Qaida.

Dvs. ungefär som när Palmyra hade befriats från den islamiska staten, men IS senare återtog Palmyra under ett obevakat* ögonblick, varpå ryssarna gick bananas och bombade dem hela vägen över öknen bort till Eufrat.

* Med den USA-ledda västkoalitionens goda minne, då de flög över området vid tidpunkten men lät IS-karavanerna mot Palmyra vara ifred. Samma när de lät IS evakuera Raqqah...

De ryska fregatterna Amiral Makarov och -Grigorovitj (bägge nya fregatter i 11356-klass/Grigorovitj/Krivak-4) ska ha lämnat rysk hamn i Sevastopol på väg genom Svarta havet mot Bosporen (och Medelhavet) nu. De har kompetent luftvärn osv, men framför allt har de Kalibr-celler, dvs. kryssningsrobotar.*

Nu kommer det intressanta dock - de måste ju genom Bosporen för att ta sig till Medelhavet och inom skjutavstånd till Syrien. Turkiet har mycket begränsade möjligheter enligt internationell lag att stänga till Bosporen, men sånt där måste ju vara en nagel i ögat på Erdogan ändå, så vad händer? Ska Erdogan balla ur och förklara öppet krig så att han kan stänga för dem, eller passivt, bittert se på? Spännande, spännande.

* Dock tror jag inte just det är huvudsaken för ryssarna, jag tror det är mest att man vill synas med lite större fartyg och vara en "fleet in being" s.a.s. Kryssningsrobotar kan avfyras från flyg (ryssarna har gjort det mot mål i Syrien med både Tu-95MS och Tu-160M tidigare, som de flugit in österifrån), och just Kalibr kan t.ex. avfyras från de många Bujan-korvetterna de har i Kaspiska havet, och i Kaspiska havet har de inga bekymmer att röra sig, de har också skjutit just dessa kryssningsrobotar mot mål i Syrien förr.
Senast redigerad av ceph 2020-02-27 kl. 21:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in