Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
OT: Tack. Ytterligare en sak man blivit anklagad för att ha ljugit och fantiserat om. Bara för att man var elak och ville svärta ner en stackars död kvinnas rykte. Inte för att man ville dela vad man visste med er i tråden.
En annan sak jag anklagats för att ha ljugit om: Att Lena har haft affärer med flera gifta män inte bara SD. Det går säkert att bekräfta sanningshalten av det också i FUP.
Det är en konstform att förhålla sig objektiv och neutral och fokusera på sakfrågor. Sedan är detta en tråd för spekulation, men många agerade tidigare för att kväsa alternativa tankar, idéer och uttryck.
För egen del har jag aldrig anmält en enda postare, även om de inte delar min uppfattning, eller oavsett om de bryter mot någon regel. Kunde inte bry mig mindre. Jag är här för att dela mina tankar och lära mig bedöma och urskilja bättre genom åsiktsutbyten.
Lena var ju en gång i tiden en väldigt ärlig, och uppriktig person, som det finns många olika och samlade iakttagelser och vittnesbörd om i förhören. Hon stod upp för vad hon ansåg bara riktigt och rätt och ville följa de överenskomna regelverken. Hon vägrade ljuga och fuska. Hon backade aldrig på sin principfasthet vad det gällde hur hon bedömde rätt och fel. Inte heller backade hon av rädsla eller bristande civilkurage.
Denna egenskap är fin och beundransvärd och viktig att värdera och hålla högt. Hon hade höga ambitioner och ville vara av betydelse och göra skillnad för människor. Säkert började relationen till Stefan bli alltmer intim för att hon initialt ville hjälpa, trösta och stötta honom i hans svåra hemsituation.
När den gränsen passerades och utvecklades till något annat förvandlades också hon, och det blev en nedåtgående spiral. Hon visstee och förstod att S höll på med en variant av gas lighting mot både Jerry och Hanna (framgår i förhören med den nära väninnan Kristin J aktb. 146 del 2 sista förhöret). Att hon var inblandad i denna negativa triangel förgiftade hennes omdöme och moral. Hon blev som förhäxad och det framgår av förhör att hon föll för Stefans karismatiska utstrålning.
Växlingen mellan självskadebeteende och tyranni, skulle jag säga, delvis blev hennes fall. Sårbarhet och ödmjukhet är bra mycket vackrare drag än dominans, hot och förtryck. Sådant slår tillbaka på fler än ett sätt. När varken omgivningen eller du själv känner igen dig, då är det tid att backa och återvända varifrån man kom innan man gick vilse.