2020-02-27, 10:37
Min vän ligger i skilsmässa. Står nu först i kön på en hyresrätt men han fick just veta att man inte får ha två hyresrätter innan skilsmässan är klar. (Exet sitter som en propp i deras gamla hem som också är en hyresrätt.)

Finns det nåt smart sätt att komma runt detta?
Citera
2020-02-27, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trasan9000
Min vän ligger i skilsmässa. Står nu först i kön på en hyresrätt men han fick just veta att man inte får ha två hyresrätter innan skilsmässan är klar. (Exet sitter som en propp i deras gamla hem som också är en hyresrätt.)

Han får väl säga att han bor någonstans nu och inte säger upp sitt nuvarande hyreskontrakt innan nytt är skrivet. Han kan säga upp det gamla kontraktet direkt sen.
Ingen normal funtad människa idag säger upp sitt hyreskontrakt innan man helt säkert har ett nytt.
Citera
2020-02-27, 11:03
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Han får väl säga att han bor någonstans nu och inte säger upp sitt nuvarande hyreskontrakt innan nytt är skrivet. Han kan säga upp det gamla kontraktet direkt sen.
Ingen normal funtad människa idag säger upp sitt hyreskontrakt innan man helt säkert har ett nytt.

Tydligen så vill det nya hyresbolaget ha bevis på uppsägning från det gamla innan kontrakt skrivs. Kan exfrun skriva sig i sommarstugan så länge? Deras gemensamma lägenhet är en privat hyresvärd som har. Vet inte om sånt kollas upp.
Citera
2020-02-27, 12:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Skriv över kontraktet på frun.
Citera
2020-02-27, 14:00
Medlem
Tosse61s avatar
Skicka skilsmässoansökan till hyresvärden. Det datumet räknas som brytdatum.
Citera
2020-02-27, 21:06
Medlem
Citat:
Tydligen så vill det nya hyresbolaget ha bevis på uppsägning från det gamla innan kontrakt skrivs. Kan exfrun skriva sig i sommarstugan så länge? Deras gemensamma lägenhet är en privat hyresvärd som har. Vet inte om sånt kollas upp.

Kan inte frun stå ensam på kontraktet på den gamla lägenheten. Även om de skiljs finns det ju ingenting som säger att båda ska flytta från lägenheten.
Jag själv hade aldrig sagt upp mitt hyreskontrakt innan det nya var skrivet.
Citera
2020-02-28, 13:43
Citat:
Ursprungligen postat av Tosse61
Skicka skilsmässoansökan till hyresvärden. Det datumet räknas som brytdatum.

Nej, tyvärr inte. De måste ha domen från Tingsrätten. Så jävla dumt.
Citera
2020-02-28, 13:45
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Kan inte frun stå ensam på kontraktet på den gamla lägenheten. Även om de skiljs finns det ju ingenting som säger att båda ska flytta från lägenheten.
Jag själv hade aldrig sagt upp mitt hyreskontrakt innan det nya var skrivet.

Enligt hyresbolaget får man inte ha två hyreslägenheter inom äktenskap. Det är inte ens samma hyresbolag så frågan är hur de kollar det.
Citera
2020-02-28, 14:04
Medlem
Citat:
Enligt hyresbolaget får man inte ha två hyreslägenheter inom äktenskap. Det är inte ens samma hyresbolag så frågan är hur de kollar det.

Det låter konstigt. Det finns en hel del gifta som inte bor ihop, utan är boende på olika adresser.
Det räcker kanske att du skriver dig på en annan adress.
Din fru och barn ska ju inte behöva bli hemlösa eller hur tänker bostadsbolaget.
Jag vet flera som skiljt sig och mannen flyttade och kvinnan bor kvar i lägenheten de båda stod på.
Citera
2020-02-28, 14:56
Medlem
Jag antar att det handlar om interna regler som det aktuella hyresbolaget har satt för att motverka dubbla boenden där det ena hyrs ut i andra hand. Är det måhända ett kommunalt bostadsbolag?
De kan vara rätt så fyrkantiga.
Citera
2020-02-28, 15:14
Medlem
Tosse61s avatar
Citat:
Nej, tyvärr inte. De måste ha domen från Tingsrätten. Så jävla dumt.

Det kan ju ta över ett halvår med betänketid osv. Och laga kraft. 😲
Citera
2020-02-29, 09:05
Medlem
Forever Winters avatar
Kolla om du får behålla din plats i kön och hyr en lägenhet i andra hand så länge i värsta fall.

Märkliga regler måste jag säga. Det är inte alla gifta par som bor tillsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in