2020-02-27, 19:16
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ska man vara petig så gäller R0 bara tidigt i utbrottet innan man vidtagit åtgärder som karantän, vaccin etc. Senare i skedet pratar man istället om R. Men jag tror att alla förstår att spridningen går snabbast i början, till slut är alla i populationen smittade och då finns inga att smitta. Och sitter man i karantän så smittar man färre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number

Men antal smittade ökar ju exponentiellt? Eller menar du att vi fortfarande befinner oss tidigt i förloppet? Många experter menar ju att vi når peak inom en vecka.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Problemet ligger nog i hur du legitimerar en vetenskaplig studie att kunna dra en korrekt bedömning, det är någonting man lär sig göra på högskolan så enbart för att den ligger uppslängd på ncbi betyder inte det att det stämmer överens med verkligheten. Du får gärna länka.

Ligger inte uppe på ncbi..
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Tycker du att vi andra som kommer att dö om vi smittas, ska skratta åt det tillsamman med dig...

I d i o t .

Ett klart fall av darwinism... hade indeviden läst offentlig statistik så
skulle han veta att dödligheten är +-9% och kan drabba han med...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Känner du ett behov av information så sök dig den informationen själv. Sök informationen själv om du inte tror mig. Det kallas vara källkritisk till vad man läser

Bra att du är källkritisk, då borde du vara kritisk till de vetenskapliga studierna också eftersom det är alldeles för tidigt att göra en korrekt bedömning och att många andra faktorer spelar stor roll.
Citera
2020-02-27, 19:17
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Tycker du att vi andra som kommer att dö om vi smittas, ska skratta åt det tillsamman med dig...

I d i o t .
vem är idiot du är garanterat inte mycket över 20 bast,
har du hört talas om Malaria som dödar miljoner varje år,Svininfluensan,fågelinfluensan ,mm sista åren
Detta vill JAG påstå vara liknande uppstår,typ vart 5-10 år ,
Alla dessa fjortisar skiter i byxan varje gång,men har aldrig hört talas om Pandemier genom sista 100 åren ,googla om du vet hur man gör
Eller tror du The walking dead är här om några dagar!
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Känner du ett behov av information så sök dig den informationen själv. Sök informationen själv om du inte tror mig. Det kallas vara källkritisk till vad man läser

Det är därför jag ber om källor eftersom jag är källkritisk. Dina inlägg är ingen bra källa för mig faktiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Tror du på riktigt att de skulle utlysa globalt nödläge för ett influensa virus? Ett influensavirus har en dödlighet på ca 0,1%. Covid19 ligger för tillfället på runt 3% men kan komma att ändras och förväntas stiga.

JA. Varför? För att viruset saknar vaccin och många äldre och sjuka riskerar att dö. Du förstår ju verkligen inte.

Dödligheten från åldern 60+ och uppåt är närmare 10%.
Hur tror du att det skulle se ut om världssamfundet lät ett virus som saknar vaccin löpa amok och orsaka dödsfall bland 10% av alla 60-plussare i Kina, Italien, Iran och alla smittade länder? Det är en enorm mängd människor. DÄRFÖR utlyser de globalt nödläge.

Faktum kvarstår enligt läkare att detta är en okänd typ av influensa som främst drabbar sjuka och äldre. Punkt.
Citera
Medlem
ImTheMans avatar
UK har förberett sig..
Citat:
The BBC's Newsnight programme understands that the Cabinet Office has been in contact with local authorities about their preparedness, specifically with regard to their “Excess Death Contingency Planning”. This includes, among other things, where local authorities might locate new, and perhaps mass, burial sites, should they be needed.

https://www.bbc.com/news/live/world-51655133?ns_mchannel=ns_campaign=bbc_live&ns_linkn ame=5e57e5e4c429ed066b590a9e%26UK%20plans%20for%20 worst-case%20scenario%262020-02-27T16%3A32 %3A50.470Z&ns_fee=0&pinned_post_locator=urn:asset: 99f9b93c-23f5-479f-bc93-824f3ae420a8&pinned_post_asset_id=5e57e5e4c429ed06 6b590a9e&pinned_post_type=share
Citera
Medlem
mrmoonlightss avatar
15000 svenskar från södra Skåne till Norra Norrland ska göra upp om segern på Söndag. Nio mil flåsande och snorande. Sedan kommer dom att spridas ut till hundratals orter runt om i Sverige igen. En rationell person skulle välja att avstyra ett sådant evenemang.
Citera
2020-02-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Sluta vara så jävla dramatisk.
Det är en jäkla snuva vi pratar om, oavsett vilka skrämsel"fakta" du läser.
Det är torrhosta, hög feber och lunginflammation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ett Ebolavaccin som inte fungerade mot Ebola hoppas man nu på att det kan fungera mot Corona, så har man sagt. Men det ska prövas.
Pröva på medicinspråk är organiserade tester med en grupp som får det medel man vill undersöka och grupp som får något annat preparat. Jag har provat, prövats menar jag

Då får vi hoppas att det går bättre än med Ebola.

Skyddklädesmässigt så tänkte jag mer på att ebola smittar via kroppsvätskor medan corona smittar via luftburna droppar. Heltäckande overall och friskluftsmask är väl att föredra där. Men man tager vad man haver antar jag.
Citera
Medlem
Kan lugna tråden lite grann med att säga att dödligheten är kraftigt överskattad. Detta helt enkelt pga det faktum att Kina har rapporterat betydligt färre insjuknade än det faktiska talet. Det är inte så svårt att räkna ut om ni räknar dödligheten i alla länder utanför Kina, inte i ett enda land uppgår den till 2%.

Virusdödligheten är inget som är högre för just kineser utan de mörkar spridningen av uppenbara skäl, de vill inte tappa ansikte när andra länder fattar att de har förlorat kontrollen fullständigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in