2020-02-27, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://english.kyodonews.net/news/2020/02/944f1f45d408-virus-deaths-in-china-top-2700-total-infection-cases-exceed-78000.html

Fourteen percent of patients infected with the new coronavirus and discharged from the hospital in the southern Chinese province of Guangdong after recovering have tested positive again, according to local health authorities.

The findings suggest that people who recovered from COVID-19 may have to be monitored for an extended period even after they have tested negative for the virus twice as stipulated under the health authorities' guidelines and released from the hospital.

14% av de friskskrivna som testats negativt 2 gånger har sedan testats positivt igen.
Väldigt bekymmersamt. Något jag diskuterat tidigare, men vissa hade svårt att ta till sig. 14 dagar räcker inte om man vill undvika nya härdar. Står iofs inte hur smittsamma de är.
Citera
2020-02-27, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Men är du efterbliven... oavsett vad så kommer de med mest makt & pengar prioriteras
Det går inte att prioritera någon till en hjälp som inte finns. När det är slut på utrustning och platser, så är det slut. Det är inte någon jamesbond007-film där man sätter regeringen på ett plan till en öde ö i Söderhavet. De blir kvar i landet. Kanske lövfen har lite extra utrustning undanlagd, kanske lite till, men mer än så finns inte.

Inför regimen i clown-Sveriges vanstyre och inkompetens är ALLA nu jämlika. Första gången på länge.

Hoppas det inte blir så illa.
Citera
2020-02-27, 00:24
Medlem
När man tittar på drabbade områden båda gamla och nya så går myndigheter direkt in med att dela ut maskar gratis via sjukvårdspersonal så spridningen minskar...

Vore det inte smartare av svenska myndigheter att börja göra det samma redan nu samt ha det som ett alternativ så man kan gå hämta ut 5-10 maskar i sin lokala vårdcentral per hushåll som förebyggande syfte så man kan ha ett par maskar hemma bara ut i fall saker skiter sig samt slippa köpa skiten till 3 dubbla priset.. och främst för äldre personer 65+

Jag tycker att man bör kräva detta av folkhälsomyndigheten eller va tycker ni ?

Och framförallt stänga ner helvete in och ut flygningar för guds skull tills detta är löst alltså sverige har ingen som helst vård eller kan garantera patientsäkerhet och bör utlysa nationellt läge eller dylik eller ?
Citera
2020-02-27, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
1400 vårddygn var det förra veckan, kanske 2000-2500 nu eftersom Tegnell/Johanna säger kapaciteten höjts ordentligt sedan förra veckan (på Presskonferensen idag).

Nej. Kapaciteten att smittspåra och testa patienter har man ökat, dvs kallat in mer laboratorie personal och även förberett försvarets fältlaberatorium.

Kapacitet för mer skyddskläder tog det tvärstopp med eftersom det är restnoterat i alla län. Förvånansvärt nog, då kina står för stor del av produktionen och behovet är enormt. Haha! Det vet jag de facto eftersom jag är tjenis med hen som bär ansvar för beställningarna i ett av länen
Citera
2020-02-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Har följt detta från start och det jag har observerat så ligger väl den ena av iakttagelserna i konspiration och den andra passar nog här. Men båda förefaller tämligen logiska.

1: Indikationen på att asiater blir sämre av COVID-19 än afrikaner och vita. Vet att det är för tidigt att säga något om det förutom att det man läst och sett finns inget som till dags datum skulle kunna empiriskt motbevisa detta.

2: Temperaturen. Tittar man på smittspridningen så är den på platser som är under 24 grader. Oavsett mörkning, brist på utrustning, provtagning så borde det vid det här laget har märkts av i de varma regionerna någonstans i världen.

Håller med på punkt 2, men inte på punkt 1. Jag tror att det mer handlar om att Asiatiska länder har långt fler smittade än vi tror pga att de flesta har mildare symtom. Med tanke på att framförallt Kina redan har 80K smittade är sannolikheten stor att det riktiga antalet skjuter långt högre. Dödstalen är lättare att räkna samman än antalet smittade.

Dessutom är knappast iranier särskilt nära besläktade med kineser men har 12-13 % dödlighet enligt statistiken (långt högre antal smittade där med förmodligen), och västländer har färre fall vilket gör smittspridningen/omhändertagandet av smittade patienter lättare att kontrollera. Det gör att färre avlider. Lägg där till att smittspridningen i Kina är längre in i viruscykeln, så det kan hända att dödstalen stiger med tiden även häröver.
Citera
2020-02-27, 00:30
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Samhällets stabilitet kan sättas i gungning av skandalrubrikerna som uppstår, är mitt tips. De har inte helt fel.

Absolut. Samtidigt så måste man ta sitt ansvar och inte ljuga inför sitt folk.
Jag tror de flesta är överens om att myndigheterna har blivit tagna på sängen, kritiken är minst sagt befogad.
Jag tror det mera handlar om att skydda regeringen mot en politisk kris.
Citera
2020-02-27, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Wuhan woman says coronavirus patients cremated alive; Over 1000 Hubei police infected with virus
https://www.youtube.com/watch?v=YpeNO8PSuyY

Exclusive: Wuhan funeral home staffer reveals real death toll of coronavirus | NTD
https://www.youtube.com/watch?v=-KFxCqV1fPQ
Ja, det kan man verkligen säga är Kinesisk Palliativ vård. Nära döden = ner i en säck och omsluts av 3 säckar till. In i en låda och körs till krematoriet. Hoppas han dog under transporten.
Citera
2020-02-27, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Nej. Kapaciteten att smittspåra och testa patienter har man ökat, dvs kallat in mer laboratorie personal och även förberett försvarets fältlaberatorium.

Kapacitet för mer skyddskläder tog det tvärstopp med eftersom det är restnoterat i alla län. Förvånansvärt nog, då kina står för stor del av produktionen och behovet är enormt. Haha! Det vet jag de facto eftersom jag är tjenis med hen som bär ansvar för beställningarna i ett av länen
När kineserna börjar tillverka igen kanske det går att få hit extra laddningar från Kina, EU eller usa. Kanske ryssen kan hjälpa lite om vi ber snällt.
Citera
2020-02-27, 00:33
Avslutad
Citat:
The new coronavirus has an HIV-like mutation that means its ability to bind with human cells could be up to 1,000 times as strong as the Sars virus, according to new research by scientists in China and Europe.
Citat:
“This finding suggests that 2019-nCoV [the new coronavirus] may be significantly different from the Sars coronavirus in the infection pathway,”
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3052495/coronavirus-far-more-likely-sars-bond-human-cells-scientists-say

Enligt artikeln så ska man alltså vara försiktig att klumpa ihop olika coronavirus.
Dock blir man inte direkt lugnare av den..
Citera
2020-02-27, 00:33
Medlem
Nu känns det som att det inte längre är någon ide att diskutera detta. Vi kommer snart att ha en fullt utvecklad epidemi i Sverige och många kommer att dö. Myndigheter och sjukvård kommer inte att vara till någon hjälp alls. Nu handlar det bara om att överleva. Det enda sättet är att isolera sig fullständigt. Man får sluta jobba och stanna inne så mycket det går helt enkelt om man vill ha en chans att vara med ett tag till. Alla måste bunkra mat och skyddsutrustning så mycket de kan för snart kan det vara svårt att få tag på.
Citera
2020-02-27, 00:34
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Håller med på punkt 2, men inte på punkt 1. Jag tror att det mer handlar om att Asiatiska länder har långt fler smittade än vi tror pga att de flesta har mildare symtom. Med tanke på att framförallt Kina redan har 80K smittade är sannolikheten stor att det riktiga antalet skjuter långt högre. Dödstalen är lättare att räkna samman än antalet smittade.

Dessutom är knappast iranier särskilt nära besläktade med kineser men har 12-13 % dödlighet enligt statistiken (långt högre antal smittade där med förmodligen), och västländer har färre fall vilket gör smittspridningen/omhändertagandet av smittade patienter lättare att kontrollera. Det gör att färre avlider. Lägg där till att smittspridningen i Kina är längre in i viruscykeln, så det kan hända att dödstalen stiger med tiden även häröver.
Har börjat så smått att observera mellanöstern därför tog jag inte med det i exemplet. Där vet man ju alldeles för lite än. Men de är ju inte speciellt nära besläktade med varken afrikaner eller asiater även om det naturligtvis finns liknelser bland annat i Afghanistan.

Kinas siffror kan ju egentligen vara allt från legitima till rena fantasier så de är svåra att gå på.
Citera
2020-02-27, 00:36
Medlem
kato85s avatar
Trump ska hålla tal om viruset:

https://www.youtube.com/watch?v=Wi35088F1Ns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem