Citat:
Håller med till fullo, det måste till fysiska bevis, inte bara att SE kunde ha haft en revolver eller ens ATT han haft en revolver, utan det måste till mer bevis än så, tyvärr tror jag att det inte blir mer än att man kommer med svepande förklaringar som inte går att bevisa eller motbevisa. Men att ha bevis så det skulle kunna blivit en fällande dom, om SE varit i livet, det tror jag inte på.
Ja om vi tänker oss följande scenario:
1) PU har hittat mordvapnet i ett kassaskåp i Täby. Inga fingeravtryck, inget DNA. Men det är tekniskt säkerställt att det är mordvapnet.
2) SE bodde i Täby, ogillade Palme och var på mordplatsen.
3) Folk i SE:s omgivning tycker att SE uttryckt sig konstigt så de misstänker att han är GM.
4) PU:s slutsats är att SE är GM.
Då håller det alltså inte. Varför?
Svar: Andra personer kan ha haft tillgång till mordvapnet i Täby. Det kanske inte alltid ha legat i det kassaskåpet. SE kan ha fått/köpt vapnet av GM efter mordet. En duktig försvarsadvokat hittar omedelbart tillräckligt med omständigheter som väcker rimligt tvivel i den frågan.
- Ja, men SE befann sig på mordplatsen!!
Problemet är att ytterligare en klart misstänkt person befann sig på mordplatsen:
Gärningsmannen.
Ett annat alternativ kan vara att PU inte hittat mordvapnet, men med viss säkerhet kan anta att SE lånat en Magnumrevolver av exempelvis vapenhandlaren.
Nej, det är en ren spekulation.
Vad har vi då kvar?
Svar: Ett mordvapen återfunnet på en plats som endast SE hade tillgång till, möjligen gömd i ett hål i väggen/ under golvet på SE:s kontor på Skandia. Eller gömt i den villa SE bodde i vid tiden för mordet.
PU har spårat vapnet bakåt och funnit att SE stal vapnet vid ett visst tillfälle av en person som länge misstänkt att det var just SE som stal vapnet. Det kan liksom inte vara någon annan.
Alternativt att PU funnit personen som sålde just denna revolver - mordvapnet - till SE som då SE sedan förvarade på en plats som endast han hade tillgång till.
Bra är också om personer i SE:s närhet kan berätta att SE brukade ha den här revolvern med sig när han gick hem från Skandia på kvällarna.
Bra är även om PU funnit exakt samma slags ammunition (tekniskt säkerställt) som Palme mördades med i en gömma som endast SE hade tillgång till.
Då börjar vi komma nånstans. Jag är inte jurist. Det här är mina funderingar i frågan. Det finns säkert möjligheter att SE ändå inte är mördaren, men för egen del skulle jag nog inte kunna avvisa SE som GM om något sånt här kom fram.