2020-02-27, 16:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GordonSchumway
Ja det vore katastrof att stänga detta utan mordvapen eller DNA (motsv.) Men om vi gör det enkelt för oss och ponerar att dom hittat vapnet i grannens vapensamling men inte kan knyta det till SE närmare så skulle det nog inte hålla i en oberoende domstol. Det skulle dock räcka för mig. Jag lutar nog mot SE som dräpare i min egen teori men inser ju samtidigt att min personliga teori är tämligen värdelös. Även om jag tror på SE så anser jag att det är horribelt om dom stänger detta på nån lös indiciekedja. Däremot är jag spänd som en 7-åring den 22 december på vad dom ska gå ut med.

Ha ha, ja vi får se vad de hittar på. Din teori är inte alls värdelös. Vi är många som föreslår olika saker. Gör det du också.😊
Citera
2020-02-27, 16:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
När KP använde sig av uttrycket ''en vettig lösning'' började det låta mycket märkligt.

Det finns ju enbart en lösning. Den korrekta. Med bindande bevis.

Ja, tyvärr börjar han backa. Oroande. Inga fler CP-spekulationer nu. Bevis är kravet. Annars behöver de inte säga nåt utan bara jobba vidare. Det finns en lösning. Hitta den.
Citera
2020-02-27, 16:57
Medlem
Darkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, tyvärr börjar han backa. Oroande. Inga fler CP-spekulationer nu. Bevis är kravet. Annars behöver de inte säga nåt utan bara jobba vidare. Det finns en lösning. Hitta den.
Håller med till fullo, det måste till fysiska bevis, inte bara att SE kunde ha haft en revolver eller ens ATT han haft en revolver, utan det måste till mer bevis än så, tyvärr tror jag att det inte blir mer än att man kommer med svepande förklaringar som inte går att bevisa eller motbevisa. Men att ha bevis så det skulle kunna blivit en fällande dom, om SE varit i livet, det tror jag inte på.
Citera
2020-02-27, 17:02
Medlem
DVDetektivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Sorry, har lagt en länk från Expressen i inlägget:
https://www.expressen.se/nyheter/slutspurt-i-utredningen-nya-forhor-om-engstrom/
Jaaa Lars Larson var förste att peka ut SE...
Det har ju inte andra författare gjort innan... tex jallai: Landsförrädaren (2011)
Snacka om att media ligger minst tio år efter...
Citera
2020-02-27, 17:11
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Hm så nu verkar det verkligen som Palmegruppen tror på Skandiamannen. Något jag personligen haft väldigt svårt för. Iskalla av honom isåfall att anmäla sig själv som vittne och ringa in till tidningar och allt.
PU har hållit en mängd förhör. De enda vi känner till handlar om SE. Varför? Därför att de andra förhören är hemliga och tillhör huvudspåret.
Citera
2020-02-27, 17:12
Medlem
MrSkargards avatar
Jag upplever inte alls att Krister Petersson backar. Han uttrycker sig ungefär som han har gjort hela tiden.
Citera
2020-02-27, 17:14
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Det har ju inte andra författare gjort innan... tex jallai: Landsförrädaren (2011)

Landsförrädaren är i och för sig en roman.
Citera
2020-02-27, 17:27
Medlem
DVDetektivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Landsförrädaren är i och för sig en roman.
Det är LGWPs romansvit också, men båda bygger på tänkbara scenarier.
Min analys är att LGWP är ett mer troligt scenario än Jallais första version. Men det Jallai tydligt pekar på är att Stig inte kunde ha agerat ensam. Det finns inte en snöbolls chans i helvetet att SE av en ren tillfällighet dyker ut från Skandia med en spädgrisrevolver i fickan. Är han mördaren MÅSTE han haft medhjälpare, med radiokommunikation högst troligen.
Det skulle vara väldigt intressant att få lyssna på FRAs inspelningar från kvällen likväl som natoambassaders och warsawapaktsambassaders inspelningar från den kvällen...

Ärendet utrett och avslutat. RPS/Säk 86.11.07
Senast redigerad av DVDetektiven 2020-02-27 kl. 17:38.
Citera
2020-02-27, 17:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Anledningen för SE att kontakta polisen är enkel. Enligt SE säger hans fru att han inte ska höra av sig, "du har inget att tillföra". Och det har han ju inte om han kom till mordplatsen 30-60sek efter mordet och inte hade sett vad som hände.

Jag ska nu tolka första förhöret med SE, då han ringt in till polisen lunchtid 1 mars.

Han kommer ut på Sveavägen, hör direkt en avgasknall och ser sen en man ligga, folk samlas. När han kommer till Tunnelgatan ser han en person i belysningen vid kulturhuset.

Jag skulle säga att tiderna stämmer hyfsat bra här. Kanske kom han ut precis efter skotten dock. SE borde va på mordplatsen efter ca 40-50 s. Då borde mördaren va lite upp i trappan. Passar bra ihop med när LJ går mot trappan och tittar efter GM. Det skulle va ganska imponerande om SE ljugit och tiderna stämmer så bra ändå. Men visst, det utesluter inte att SE stod överst i trappan och tittade ner. Men att han med en huvudvridning ska kunna se LJ så väl att han kan beskriva honom nästan perfekt, och samtidigt se att folk samlas runt Palme, det är svårsmält.

Sen detta med att springa in efter polisen för att rätta signalementet. Det kanske är något SE tänkte göra, men det blev inte av. Lite fegt... Det kan man bättra på med att man sprang en liten bit.

Konstigt att denna korta sammanfattning om telefonförhöret INTE nämner hur han försökte hjälpa till, enligt sig själv. Men han hade kanske inte börjat våga ljuga helt för polisen riktigt än.

Jag tror att SE försöker peka ut LJ som mördaren. Om han löser mordet så har han visat sin fru att han minsann hade något att tillföra.

"Gällande iakttagelse av person".

Han nämner att han hört LP säga blå jacka och han har sett en man i blå jacka i gränden. Efteråt står det att han sprungit in i gränden efter polisen. Och sen att "svart rock" kan vara hans eget signalemente.

Det kan tolkas så här: han säger han hört offret säga blå jacka och har sett en blå jacka. Polisen bör ju då fråga "varför har du inte hört av dig på 13 timmar om du tror du såg mördaren?" Den historiska tyngden av händelsen och den slappheten vill inte SE va med om. "Jag sprang efter polisen men hann inte ikapp". Nästa fråga från polisen : "varför tror du man hade fel signalemente?". "Tja, man kan ha blandat ihop med nån annan på platsen, mig tex".
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-02-27 kl. 18:11.
Citera
2020-02-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Sven Anër gav 1991 ut en bok som hette "Fyra nycklar". En av nycklarna var Skandiahuset
inklusive Skandiamannen där denne behandlades ingående. Inblandad men inte som GM.
Det enda nya som tillkommit sedan dess är väl att han umgicks med en vapenhandlare.
Citera
2020-02-27, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
PU har hållit en mängd förhör. De enda vi känner till handlar om SE. Varför? Därför att de andra förhören är hemliga och tillhör huvudspåret.

Har PU sagt att de hållit förhör ang SE?
Citera
2020-02-27, 17:48
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Har PU sagt att de hållit förhör ang SE?
Nej, men de som blivit förhörda ljuger inte. Majoriteten av alla förhör handlar om annat än SE. Det verkar ingen tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in