2020-02-27, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Hur ska det fungera när ingenting annat i Sverige fungerar!?
Jag säger som Bert Karlsson ”säg någonting som fungerar som det ska i Sverige”? Nämn någonting?
haha...ja var det Bert som sa de? Mycket bra fråga
Citera
2020-02-27, 16:31
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Men för fan, folk dör av influensan varje år som du ALDRIG läser om.
Du läser ju inte vad jag skriver din hysteriska kärring. Gamla, folk med allvarlig cancer, diabetes, astma, kol, hjärtproblem – JA de kan drabbas och bli sjuka. MEN EN MAJORITET BLIR INTE DET.

Varför har annars Kina fått ut 30.000+ friska från sjukhuset?

"friska" som fortfarande kan bära på viruset alternativt bli smittade åter..
Citera
2020-02-27, 16:32
Bannlyst
Två anställda på Höganäsbolaget i karantän på grund av coronavirus
https://www.hd.se/2020-02-27/tva-anstallda-pa-hoganasbolaget-i-karantan-pa-grund-av
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Kan någon förklara vad som är själva grejen med detta s.k. DÖDSVIRUS?

Tittar man på dölighet i relation till älder (och kombinerat med andra sjukdommmar) kan jag inte se att corona-19 är värre än den "vanliga" influensan som Kina ger världen en gång per år.

80+ years old 14.8%
70-79 years old 8.0%
60-69 years old 3.6%
50-59 years old 1.3%
40-49 years old 0.4%
30-39 years old 0.2%
20-29 years old 0.2%
10-19 years old 0.2%

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Det hela känns som en hype som har gått över styr.
Jo så är det. Trump sa i natt att den vanliga influensan i USA skördar runt 50.000 döda varje år!
Citera
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
En ambulanssjukvårdare i Region Stockholm vägrade att åka på ett larm om en misstänkt coronasmittad patient med hänvisning till att hon hade en åtta månader gammal bebis hemma, skriver Nyhetsbyrån Siren.

Det var intressant. Är vi verkligen redo? Vill och vågar folk göra sitt jobb?

Kommer bli mycket jobbiga beslut för alla "alla-människor-är-lika-mycket-värda" människor när dom själva kommer bli de egoister som naturen har skapat.

När tillochmed sjukshuspersonal som tagit ett specifikt jobb för att hjälpa andra människor, och skiter i att göra det pga egoism, då är vi djupt ner och rotar i människans psykologi. Det är en liten hint av vad som komma skall.

Ser framemot kaoset som den naive medelsvensson kommer få uppleva.

Börsen ner -5% idag också - inte ofta man får uppleva såna dagar.
Citera
2020-02-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Fattar du inte skillnaden på vanlig influensa och detta dödsvirus?

Självklart förstår jag skillnaden mellan sjukdomar som olika virus ger upphov till. Men människor dör av i princip ALLA virus, och ändå kallas de inte dödsvirus? Mer det jag har synpunkter på, sen vet jag mycket väl att Sars-Cov 2 i större utsträckning ger upphov till livshotande infektioner, men människor dör av alla typer av virus, då borde du kalla dem för dödsvirus med.
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
https://www.hd.se/2020-02-27/tva-anstallda-pa-hoganasbolaget-i-karantan-pa-grund-av

Artikeln är låst, kan du sammanfatta?
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananahammocken
Problemet är att Sverige bara har typ 5000 test och inte vill köpa in fler,
Nu är det väl omöjligt att köpa, när hela världen tömt lagren och förbeställt kommande produktion. Det är liksom det som är grejen med att ha världens i särklass mest omeriterade och inkompetenta politiker som dessutom intensivt hatar allt svenskt och ser allt som är dåligt för Sverige som något bra därför att det är "rättvist". Grejen med beredskap är att man inte kan upprätta den när den väl behövs, man har inget mer än det man skaffat sig i förväg, och Sverige har noll beredskap på alla sätt. Vardagen är en allt värre vårdkris. Vi börjar på nollnivån helt utan förmåga till åtgärder.
Citera
Avstängd
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Problemet är det stora antalet sjuka och att vårdplatserna inte kommer att räcka till. Kolla dödligheten på viruset om ingen sjukvård finns att tillgå, då får du andra siffror.
Länka gärna till sådana siffror. Äntligen lite seriösa svar. Tack.
Men samtidigt blir ju min motfråga: hur skiljer sig detta från vanlig influensa? Dvs färre döda, bara man får vård.
Och klart det blir ansträngt i vården om alla skall läggas in. Återigen, hur skiljer sig detta från vanlig influensa?
Citera
2020-02-27, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Kan någon förklara vad som är själva grejen med detta s.k. DÖDSVIRUS?

Tittar man på dölighet i relation till älder (och kombinerat med andra sjukdommmar) kan jag inte se att corona-19 är värre än den "vanliga" influensan som Kina ger världen en gång per år.

80+ years old 14.8%
70-79 years old 8.0%
60-69 years old 3.6%
50-59 years old 1.3%
40-49 years old 0.4%
30-39 years old 0.2%
20-29 years old 0.2%
10-19 years old 0.2%

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Det hela känns som en hype som har gått över styr.
I det stora hela tror jag inte det har med ålder att göra utan endast immunförsvar. Det är immunförsvaret som ska handskas med viruset, men som alla vet försämras immunförsvaret ju högre upp i åldern man kommer samt att man har mer sjukdomar som gammal.
Citera
2020-02-27, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Mycket bra! Det var på tiden.
ja, det bästa på hela dan hitills, hoppas den havererat helt
Citera
2020-02-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart

Bra att företagen själva tar initiativ när myndigheter är handlingsförlamade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in