2020-02-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Som sagt.
Några fall konstaterade i Sverige. Ingen hets. Inget att jaga upp sig över.
Ett nytt konstaterat idag. Ett.
När sker explosionen?

Är tämligen söker på att vi har full kontroll på läget. Med tanke på vårt resmönster borde vi haft många tusentals konstaterade fall i Europa vid det här laget.
Det är ju många som reser från Iran hela tiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triwe
Varje mening som börjar med "Jag lovar" är något som grundar sig i sin egen osäkerhet och att hävda sig är just osäkerhet.
Just sayin.

Hela tråden är ett stort hävdande, men inte en jävel har en aning. Inkluderat du.
Allt är tomma gissningar om jordens undergång.

Kamma er och skaffa er ett jobb.

Just sayin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Dock kostar det ganska mycket pengar för icke-EU att få vård i Sverige om man bara är här på besök, så de skulle iallafall få betala för sig.

Knappast att det är någon som står där med kortläsaren när de belamrar akutintaget? Mja, jag misstänker att det kan bli besvärliga avväganden.
Citera
2020-02-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Nej det gör den uppenbarligen inte din dumskalle. Du ser ju att den just nu sprids för fullt i länder som Iran, Italien, Sydkorea m.m. som har klimat liknande vad vårat blir i maj redan nu.

Det är du som är en dumskalle. Sydkorea har ungefär 4 grader varmt i dagarna, norra Italien, ungefär 9 grader varmt. Knappast svensk sommar.

Iran, däremot, är väl något varmare.
Citera
2020-02-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Sri Lanka då? Och länder i Afrika??

Vid 5 plusgrader och låg luftfuktighet sprids virus optimalt, luftfuktighet på 80 procent och temperaturer på 30 grader motverkar virusspridning.
Citera
2020-02-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Det är ju många som reser från Iran hela tiden.

Japp. Från Iran och till hela Europa.
Ändå är fallen försvinnande få.
Citera
2020-02-29, 14:47
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Är tropiska. Det blir aldrig riktigt tropiskt klimat i Sverige. Varken i maj eller under sommaren.

Detta virus trivs möjligen sämre i tropiska länder, inte svensk vår/sommar.

Under SARS var Toronto mycket drabbat, och p/c tror jag de var typ nummer 2 eller 3 i världen av antal fall. Också där dog det ut, trots att de hade mycket sämre koll på åtgärder mm jämfört med t ex Beijing och Hong Kong.
Citera
2020-02-29, 14:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Försvarets har sin budget och hälsovård, sjukvård och social omsorg har sin.

Men ska inte försvaret skydda befolkningen mot yttre och inre fiender?

Känns det som en vettig prioritering att ”skydda” befolkningen mot en rysk invasion när folk varje år dör av drunkning (för att sjöräddningen är en mer eller mindre ideell rörelse), skogsbränder (för att vi inte ens har en eget brandsläckar-flygplan) eller virus (för att sjukhusen inte har tillräckligt med materiell).

Kanske är dags att omprioritera vad som är de största hoten mot svenskar egentligen. Jag sätter mina stålar på virus över ryssen anyday.
Senast redigerad av JeffDavis 2020-02-29 kl. 14:52.
Citera
2020-02-29, 14:48
Medlem
Tolfte fallet här i Västra Götaland. Fallet som först bekräftades, sedan dementerades, visade sig stämma. Nu är det ett nytt bekräftat fall av coronavirusinfektion i Västra Götaland.

En person som rest från Iran till Göteborg har under lördag den 29 februari bekräftats positiv för covid-19. Personen mår förhållandevis väl och har ingen koppling till övriga identifierade fall i Västra Götaland.

– Att det dyker upp fler fall i vårt område är väntat mot bakgrund av smittspridningen i Kina, Iran, Sydkorea och norra Italien. Det visar att vårt system fungerar när det gäller att identifiera, provta och omhänderta smittade personer, säger Peter Ulleryd, smittskyddsläkare, Smittskydd Västra Götaland, i ett pressmeddelande.

STOPPA DÖDSPLANEN FRÅN IRAN NU . Sammanlagt fem fall från IRAN
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Knappast att det är någon som står där med kortläsaren när de belamrar akutintaget? Mja, jag misstänker att det kan bli besvärliga avväganden.

Kortläsaren är det första du som vuxen möter på akuten om du är vid medvetande! Icke EU brukar dock få en faktura i efterhand
Senast redigerad av justina 2020-02-29 kl. 14:51.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Är du intresserad av fler källor än en så är det bara att söka runt själv. Du kan inte förvänta dig att andra ska leverera dig flertalet olika källor i varje inlägg man skriver?

Finns massor av rapporter både i tråden och lätt tillgängligt på andra ställen. Det är inte min uppgift att sitta och sammanfatta artiklar och källor för någon som uppenbarligen inte hängt med eller gjort egen forskning.

Det har du rätt i. Men vad är din uppgift i tråden då? Ingen?
Citera
Medlem
Helena som skickade sina två sjuka söner tillbaka till Stockholm från norra Italien är ju för fan helt dum i huvudet. ”Jag vill inte att dom smittar andra, men jag sätter dom på ett plan till Stockholm”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in