2020-02-27, 13:18
Medlem
Zisselas avatar
En diskrepans mellan HD:s och SD:s uppgifter i förhör är det här med att de inte kom in på hotellet vid Arlanda. Hon påstod att koden inte funkade. Han påstod att han fått det på sms och att det var i den telefon som polisen tog i beslag, därför hävdar han att de inte hade koden.

Hon har sagt i förför att koden skrevs ner på en lapp.

Varför ljuger de om den här ”skitsaken”?
Hade de inget bokat? Vad spelar det för roll i dramat?
Citera
2020-02-27, 13:19
Medlem
Lillarumys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Varför ska det vara jobbigt för mig? Nu åker alla kort upp på bordet och vi ser mer konkret vad som egentligen hänt före, under och efter mordet.

Det finns 2st i denna tråd jag PM:at, allt är inte som det ser ut...

Att SD använde en härskarteknik mot LW och ett sätt jag inte accepterar lägger jag mindre vikt vid. LW verkar inte ha varit så lätt att vara till lags (med det menar jag inte att det ursäktar våld, beteenden eller mord).

Däremot läste jag konversationen mellan SD och HD om dottern T dom var riktigt skrämmande. Hur kan en förälder ens tänka i dom banorna??? Där lyser det igenom att han inte är frisk och dessutom i den graden att det borde bli en djupare undersökning.

Fetningen: SD säger sig veta saker han inte kan veta utan att ha varit i hennes konto.
Att tidpunkter misstas kan man enkelt bortförklara, men inte vem och vad.

Fan du är fortfarande hjärntvättad.
Allt är precis som det ser ut, ser du inte det?
S slog ihjäl L, sedan har han tillsammans med H försökt dölja det.
Han har använt sig att nyttiga idioter som han drar in i härvan av lögner, bla JG.
Citera
2020-02-27, 13:25
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
SD har storhetsvansinne. Han vill ha allt d v s få bort Lena helt ur sitt liv och då räcker det inte med att anmäla för hot och stalking. I synnerhet inte när det blir backlash-effekt på honom. Han ville slippa oroa sig för hämndaktioner från hennes sida. Ett mord löste alla hans problem. SD trodde givetvis han var smart nog att komma undan med det. Det är vad jag tror

Enig, SD tror garanterat att han är smartare än rättsväsendet m.m. Men en anmälan, där garanterat LW hade brutit flera gånger om, hade gett fängelse. Jag tror det efter något sådant hade lugnat sig, eller rättare sagt, det hade blivit det då LW illa tvunget hade fått sluta för att inte hamna på rättspsyk. Men jag köper din teori om att SD ser det som enda utvägen att slå ihjäl LW för att få frid och kunna få HD tillbaka. Men då är frågan, tror du HD ställt som krav att LW skulle bort, om HD ens ska tänka att börja om med SD?
Citera
2020-02-27, 13:29
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Joh*an Sahlé*s förhör. Ber så hemskt mycket om ursäkt!! Det körde ihop sig i min hänvisning.

Aktbilaga 150. Sid 546 och framåt.

Tack! Lätt hänt med alla dessa dokument

Ja Hanna kommer nog att stå fast vid SD.
Hon stannar pga hon känner sig stå i skuld till honom.

JS säger i förhör:

” Hanna har hela tiden haft vissa känslor kvar för Stefan. Att Stefan ställt upp för henne under hennes dåliga mående, har gjo11 att hon känt en tacksamhet som bidragit till att hon förlåtit Stefans otrohet. ”

Jag tycker allt visar på att hon står fast vid det.
Troligen har dom hållkrokar på varandra. En överenskommelse.
Och kommer ifall någon bryter denna då dra med de andre i fallet.
Citera
2020-02-27, 13:38
Medlem
Netherworlds avatar
Lite mer. Ursäkta för väldigt långt inlägg:

Aktbilaga 164, Sid 17 - Detta April 2017:

SD: "Ja. Rädd igen för dig. Att du meddelar vi har kontakt"

LW: "vill inte meddela"

LW: "Vill ha den kärleksfulla relation du pratar om när ingen spelar in"

LW förstår risken med att avslöja och vill inte göra det vid den här perioden.

Generellt om dessa sidor i Aktbilaga 164 rörande datum från April 2017:

SD manipulerar LW genom att göra henne illa. Först vill han inte ha någon kontakt, säger det plötsligt och kallt. Några timmar senare vill han det, och uppvisar viss svartsjuka genom att ställa frågor om hennes kontakter med andra män. LW tar mest initiativ till att ses, men har ingen makt över det. Maktlösheten blir tydlig ibland. SD säger ofta nej när LW frågar om att ses, ett sätt för honom att styra henne. För lite senare så ber han själv om att ses, bara på hans villkor, och LW är öppen för det. Mycket så fram och tillbaka; LW öppnar, SD stänger, SD öppnar, LW stänger ej. Tydligt att han har henne runt sitt finger och att hon är desperat. Kontentan av detta blir att LW känner sig tvingad att hitta något som kan få henne att bibehålla någon slags kontroll gentemot SD, efter som han verkar njuta av att kunna göra och behandla LW precis som han själv vill. Därav finner LW ingen annan utväg än att återfå kontrollen genom att skydda sig mot SD:s känslokallhet. det gör hon sedermera genom att hota med att berätta för HD att de fortfarande smygses.

Avslutar med ett längre stycke där LW öppnar upp sig mot SD och som är ganska signifikativt på hur* socialt störd SD är:

LW: "Är risig"
SD: "Varför?"
SD: "På väg att bli sjuk?"
LW: "Kognitiva funktioner instabila"
LW: "Var inte dum nu"
LW: "Du har möjligheten inte uppfattat att du är viktig för mig?"
SD: "Jo?"
SD: "Men jag är kvar"
SD: "Men när du handlar idiotiskt och bittert så önskar jag vi inte hade kontakt"
LW: "Att jag älskar dig och under lång tid önskat och hoppats det skulle bli du och jag på riktigt. Och när du nu börjat gå mera med henne sedan i somras, så har det varit h svårt för mig att förlora dig mer och mer"
SD: "Okej"
SD: "Lägger bort"

Synnerligen kallt beteende från SD. Men senare:

LW: "Det som hänt nu har tagit fruktansvärt hårt på mig"
LW: "För du var ingen reserv, ingen leksak."
LW: "Jag är inte som du och bara skakar av mig"
LW: "Det är ingen liten motgång att vifta bort"
LW: "För mig är alltihop en livskris, kanske min svåraste"

LW: "Att jag inte får dig"
LW: "Att det nu blivit ännu svårare att få träffa dig alls"

LW: "Att du nu helt stänger det hopp du tidigare gett näring till"

LW: "Alla svårigheter vi gått igenom, hur onte det gjort, vilka spår det satt"

LW: "Ni har era svårigheter. M Men ni har i alla fall varandra"

LW: "Att om du bara lämnar allt, då signalerar du att det inte betytt mer än så för dig"

LW: "Jag är åter helt sjukskriven. Vet inte hur länge"

LW: "Var snäll och bemöt mig med respekt nu. Respekt för att jag är i en fruktansvärd sorg för en svår förlust. Och för att jag tokkämpar med bitterhet över allt du pratade om so som"

LW: "Som aldrig blev"
LW: "Över alla ansträngningar jag gjorde, som nu sjunker till botten"

LW: "Medan du har precis det du vill ha"
LW: "Extremt opassande att bli överraskad att jag inte mår bra"

Än så länge har jag inte sett något alls liknande från SD:s sida när det gäller att kunna uttrycka sina känslor. När SD uttrycker känslor rör det antingen att han är arg på henne, svartsjuk, eller att han är kåt. SD är uppenbart väldigt skev i huvudet. Men efter att LW skrivit just det föregående så visar han lite känslor iallafall:

SD: "Läst"
SD: "Är ledsen för det"
SD: "Mycket"

Som vanligt dock väldigt kort, något okänsligt och otydligt, vilket alltid varit ett kännetecken från hans sida i deras konversationer. Det har tidigare lett till väldigt många konflikter, och väldigt många utdragna poster med följdfrågor, där LW försöker få svar på vad han menar och syftar på när han skriver. Hans sätt att behandla deras kommunikation har gjort LW väldigt osäker på vad han menar, och vill, och vad han syftar på. Likaså här:

LW: "Ledsen för att du läst?"
LW: "Eller för innehållet i det jag berättade?"
LW: "Eller vad?"
LW: "Ledsen att du blev övverraskad, att du inte förstått innan?"

SD: "Ledsen för hur du säger du mår"
SD: "Vad gjorde du på sjukhuset igår?"

Vill belysa detta lite då det i tråden vuxit fram en något ensidig bild där LW skulle vara den sjuke, den kontrollerande, den som hade makten över stackars SD. Det stämmer inte anser jag. Han har makten på många plan, under långa perioder. Undantaget är just när LW ibland använder den enda livlina hon känner att hon har. Sparat material på* det SD själv vidrigt gjort och sagt mot henne i form av grova hot, och det SD gjort mot sin fru i form av att ha gått bakom ryggen på henne genom att vara otrogen.
Citera
2020-02-27, 13:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu pratar du nog om FUP sidan 12 i huvudprotokollet.

Jag pratar om rapporten på sidan 15:

Samtalet registrerat på larmcentralen. FUP sid 220.

Blev lastbilsföraren någonsin förhörd?

Är de här två rapporterna samma händelse?

Slänten, fyndplatsen, den ligger inte så nära Eurostop.
Och tidpunkten verkar lite off, kl 02.10.

Jag tänker att det handlar om två olika händelser?
En man i slänten, en inringare.
En annan observation, en man vid Eurostopp. Flera inringare.
Citera
2020-02-27, 13:39
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Lena uttryckte till en av sina väninnor att relationen med Stefan var som knark för henne. Det var alltså en tvångsmässig och osund bindning och beroende som hon var i högsta grad medveten om. Därför sökte hon hjälp. Men viss hjälp har Lena också nekats på grund av att hon vägrade att avbryta den destruktiva relationen till Stefan. Hon visste det, att det krävdes viss uppoffring, men istället valde hon att inte bryta kontakten med Stefan.

Hon visste också om att hon avsiktligt var elak mot Hanna på sättet hon berättade om affären i syfte att såra henne. Hon var avundsjuk på Hanna för att hon fick allt det hon själv saknade och åtrådde. Hon medgav också frivilligt att inför sig själv hade hon angett mer moraliskt, högre idealistiska förklaringar och motiverade skäl som att det var i syfte att hjälpa Hanna ur sin negativa relation med Stefan. Hon undrade i sms till sin väninna hur hon hade kunnat sjunka så djupt?

Hennes make Ulf förstod inte heller hur Lena med sitt rättspatos kunde ha ett utomäktenskapligt förhållande med en gift man. Det var olikt henne. Han upplevde att både S och L var besatta av varandra. Att Lena var triumferande över att relationen fortsatte bakom Hannas rygg mot Hannas vilja. Ulf hade sagt att han kommenterat saken med att han inte ville vara hennes bollplank. Att han kunde lyssna men inte vara hennes ventil. Han tyckte att allt var skevt och osunt som kom upp till ytan.

Hennes väninna beskriver att Lena var gränslös, utan omskrivning. Min åsikt kring detta fall och liknande fall har jag redan redogjort för tidigare i tråden. Långt innan fup. Jag har konstaterat att det i destruktiva relationer finns två avgörande faktorer: Själviskheten och gränslösheten som två återkommande inslag.

Det sorgligaste är att Lena trodde aldrig på Stefans hot. Till sin väninna smsar hon om att han bara använder hot som maktspråk för att kontrollera henne. Han kommer aldrig genomföra hoten. Det var alltså så att Lena tog honom ändå inte på allvar, hon missbedömde hans gränser, impulskontroll och våldskapital.

Just därför skickar hon en bild på en kladdkaka och ett hjärta till honom under sin sista dag i livet, i hopp om att han ska komma och smyga förbi och ta sig en smakbit.

Lena var oerhört intelligent, men där brast det. Hennes väninna beskriver Lena som den intelligentare hon känner. Jag menar att det finns olika typer av intelligensen, den intuitiva däremot, var inte Lenas starkaste, men den hon hade behövt som mest.

Hon trodde det de två hade var kärlek. Men det var allt annat än kärlek. Kärlek bygger på osjälviskhet.

Helt ärligt så skulle inte jag heller ta han på allvar.
Citera
2020-02-27, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Varför ska det vara jobbigt för mig? Nu åker alla kort upp på bordet och vi ser mer konkret vad som egentligen hänt före, under och efter mordet.

Det finns 2st i denna tråd jag PM:at, allt är inte som det ser ut...

Att SD använde en härskarteknik mot LW och ett sätt jag inte accepterar lägger jag mindre vikt vid. LW verkar inte ha varit så lätt att vara till lags (med det menar jag inte att det ursäktar våld, beteenden eller mord).

Däremot läste jag konversationen mellan SD och HD om dottern T dom var riktigt skrämmande. Hur kan en förälder ens tänka i dom banorna??? Där lyser det igenom att han inte är frisk och dessutom i den graden att det borde bli en djupare undersökning.

Fetningen: SD säger sig veta saker han inte kan veta utan att ha varit i hennes konto.
Att tidpunkter misstas kan man enkelt bortförklara, men inte vem och vad.

Väldigt insiktsfullt och väl formulerat inlägg. All heder åt dig/er. Och jag håller med om sista punkten också.
Citera
2020-02-27, 13:42
Medlem
"Han har uttryckligen sagt att han inte drar sig för att döda mig om det behövs", säger Lena till väninnan. Den misstänkte sitter just nu och antecknar i sitt block han har framför sig. Han lägger ifrån sig pennan, tittar upp och ler.
Na
Citera
2020-02-27, 13:46
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Aftonbladet har skrivit lite de senaste dagarna om bevisningen:

Misstänkt för mordet på Lena Wesström flinade i förhören
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo4vaJ/misstankt-for-mordet-pa-lena-wesstrom-flinade-i-forhoren

Misstänkte 45-åringen skrattade tyst i rätten
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e84xz4/misstankte-45-aringen-skrattade-tyst-i-ratten

Lenas sista kärleksbild till mannen – hjärtformad kaka
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mKWpd/lenas-sista-karleksbild-till-mannen--hjartformad-kaka

Och här svarar åklagaren i ett videoinslag (en minut in i klippet) på frågan:
- Vad är den viktigaste bevisningen ni har mot den åtalade?:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/sa-kommenteras-mordutredningen-av-polis-och-aklagare
Tack, Draifos.
Första frågan om det varit svårt att hitta bevis ger Hiding ett politiker-icke-svar på. Förståeligt då vi vet att det varit svårt. Ännu mera svårt än att medge det.

Låter som (enl, Nyqvist) tunga indicierna är att det lagts stora resurser på att det inte kan vara någon annan.
Citera
2020-02-27, 13:46
Medlem
Domaren Björn Lindén sitter med armarna i kors, han har en allvarlig min och ser ut att noga väga varje ord som spelas upp i samtalet.
Citera
2020-02-27, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för inhopp och info!
Jag noterade att yngste sonen angav att t ex mormor och morfar hade kod.
Men med en dåres envishet biter jag mig fast i själva ursprungsfrågan:
Vilken var själva orsaken till att LW bytte till kodlås?!

Var det för att nyckel/nycklar var på drift?
Var LW under en tid orolig för att SD [ev] hade en nyckel till hennes bostad? -något som förstås kan ha ändrats med tiden
Var det för att LW då lätt skulle kunna dela ut koder till de män hon för tillfället "bjöd in"?
(tänker på din avslutande mening)

Ur FUP kan man läsa att det fanns 8 koder till dörren. Förutom Lenas barn och exman, så hade M*ats L*arsson och SD en egen kod (varsin). Tre personer delade på en och samma kod: J*örgen J*ohansson, K*arin Z*andén och A*nders L*indström.
Dessa koder är redovisade.
Det ska även ha funnits en gästkod och LW's föräldrar har haft en kod.

Totalt går 10 koder att användas till låset varav ett är en Masterkod som används för att programmera de övriga koderna. Vad denna kod är har ej framkommit.
Det ska även finnas tre brickor som kan öppna och låsa dörren.
Enligt exmannen så har SD hjälpt till att installerat låset under 2017.

I kontakt med tillverkaren framkommer att det inte finns någon egen logg för in och utpassering för just LW's lås eftersom det krävs en extra modul för detta, vilket hon inte hade.

Aktbilaga 157 Teknisk undersökning del A sid 106
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in