2020-02-27, 12:41
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Inte heller när man ringde USA och stoppade dem hade ju LW hittats, så frågan är ju då varför man ringde.

Det kanske var praktiskt att ha SD och HD ”out of town” några dagar ...
Citera
2020-02-27, 12:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo då. Problemet är att om hon skall komma ifrån honom så krävs att hon flyttar. Hade hon tagit sig ifrån honom så hade HAN stalkat henne. Hon tänkte åka till Norge med Jimmy, det tålde han inte - han dödade henne. Det känns nästan som om den här relationen var dömd ÄVEN om hon tog sig ifrån honom.

Nja men det var Lena som väckte svartsjukemonstret i SD. Hade hon inte avslöjat affären för hans hustru hade han knappast behövt vara svartsjuk och ha ångest över att förlora sista kvinnan i sitt liv.

Lena grävde sin egen grav från början till slut under flera års tid.

Lenas beteende kan aldrig försvaras och det förstärkte SD:s galenskap, utan minsta tvekan.
Citera
2020-02-27, 12:47
Medlem
Draifoss avatar
Aftonbladet har skrivit lite de senaste dagarna om bevisningen:

Misstänkt för mordet på Lena Wesström flinade i förhören
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jo4vaJ/misstankt-for-mordet-pa-lena-wesstrom-flinade-i-forhoren

Misstänkte 45-åringen skrattade tyst i rätten
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e84xz4/misstankte-45-aringen-skrattade-tyst-i-ratten

Lenas sista kärleksbild till mannen – hjärtformad kaka
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mKWpd/lenas-sista-karleksbild-till-mannen--hjartformad-kaka

Och här svarar åklagaren i ett videoinslag (en minut in i klippet) på frågan:
- Vad är den viktigaste bevisningen ni har mot den åtalade?:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/sa-kommenteras-mordutredningen-av-polis-och-aklagare
Senast redigerad av Draifos 2020-02-27 kl. 12:59.
Citera
2020-02-27, 13:05
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Förhör med väninnan L*visa:

Lena största skräck var att leva ensam, något hon ofta uttryckte. Hon berättade vid något
tillfälle under uppskattningsvis hösten -17 att hon funderade på nätdejting. Hon trodde att det skulle bli svårt att hitta något på så sätt som kunde passa in i henne hektiska liv.

Kanske en orsak till att hon var så desperat efter SD?

Det tror jag är en av faktorerna. Båda har hektiska liv, båda är snudd på maniska angående GC. SD sover beskrivs som han knappt behöver sömn, därför aktiv även sent på nätterna. Att finna någon i den åldern som har den orken är nog svårt. Och dessutom gillar att åka land och rike runt för att leta GC eller vad man kallar det.
Citera
2020-02-27, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag håller med dig i princip om allt. Du har mycket kloka och insiktsfulla tankar!
L*ena båda hade insikt och kunskap, det är sant. Mer än de flesta i liknande i situation.

Alla har inte samma ryggsäck, står inte lika stadigt på fötterna. Exakt vilka psykiska problem och svagheter L*ena hade vet jag inte. Något som sticker ut är att hon har enormt svårt med skilsmässor av olika slag. Och ett stort behov av uppmärksamhet och var kärlekstörstande. Och alla kanske inte är lika empatilösa som SD. Den kombon som de hade ihop var förmodligen dömd på förhand att sluta mycket illa.

Men som vi alla vet är det inte säkert att man kan hjälpa sig själv, även om man har både stor kunskap och insikt. Nu kanske man inte kan jämföra med rökning eller alkoholism rakt av, men för att åskådliggöra det. En rökare vet ju att det är livsfarligt, men kan ändå inte sluta.

Och kanske finns det här faktorer som gör att det går att likna vid ett beroende? Och det finns grader av psykisk hälsa, där det till sist inte kan räkans som hälsa, utan övergår till ohälsa.

Det finns ju även här grader av ohälsa som gör att du inte kan ta de beslut du kunde tagit om du mått bättre.

Ibland kan man inte lyfta sig i håret?
Det verkar var en gemensam nämnare för människor som hamnar i liknade destruktiva relationer.
Man säger, varför lämnar du inte?
Gör det bara.

Mönstret är likartat. Det blir en osund bindning.

Jag fråntar henne inte allt ansvar för vad dumt och ont hon har gjort, men jag förstår att hon ropar på hjälp samtidigt. Hon håller på att drunkna. Hon söker hjälp och kanske var hon på väg åt rätt håll?

Hon kan inte fråntas allt ansvar, det är helt riktigt. Och hon betedde sig dåligt åt, det erkänner hon själv. Jag säger inte emot dig där. Och manipulerande kan vi nog alla vara till mans. Kanske blir man det mer om man själv utsätts för den behandlingen?

Lena uttryckte till en av sina väninnor att relationen med Stefan var som knark för henne. Det var alltså en tvångsmässig och osund bindning och beroende som hon var i högsta grad medveten om. Därför sökte hon hjälp. Men viss hjälp har Lena också nekats på grund av att hon vägrade att avbryta den destruktiva relationen till Stefan. Hon visste det, att det krävdes viss uppoffring, men istället valde hon att inte bryta kontakten med Stefan.

Hon visste också om att hon avsiktligt var elak mot Hanna på sättet hon berättade om affären i syfte att såra henne. Hon var avundsjuk på Hanna för att hon fick allt det hon själv saknade och åtrådde. Hon medgav också frivilligt att inför sig själv hade hon angett mer moraliskt, högre idealistiska förklaringar och motiverade skäl som att det var i syfte att hjälpa Hanna ur sin negativa relation med Stefan. Hon undrade i sms till sin väninna hur hon hade kunnat sjunka så djupt?

Hennes make Ulf förstod inte heller hur Lena med sitt rättspatos kunde ha ett utomäktenskapligt förhållande med en gift man. Det var olikt henne. Han upplevde att både S och L var besatta av varandra. Att Lena var triumferande över att relationen fortsatte bakom Hannas rygg mot Hannas vilja. Ulf hade sagt att han kommenterat saken med att han inte ville vara hennes bollplank. Att han kunde lyssna men inte vara hennes ventil. Han tyckte att allt var skevt och osunt som kom upp till ytan.

Hennes väninna beskriver att Lena var gränslös, utan omskrivning. Min åsikt kring detta fall och liknande fall har jag redan redogjort för tidigare i tråden. Långt innan fup. Jag har konstaterat att det i destruktiva relationer finns två avgörande faktorer: Själviskheten och gränslösheten som två återkommande inslag.

Det sorgligaste är att Lena trodde aldrig på Stefans hot. Till sin väninna smsar hon om att han bara använder hot som maktspråk för att kontrollera henne. Han kommer aldrig genomföra hoten. Det var alltså så att Lena tog honom ändå inte på allvar, hon missbedömde hans gränser, impulskontroll och våldskapital.

Just därför skickar hon en bild på en kladdkaka och ett hjärta till honom under sin sista dag i livet, i hopp om att han ska komma och smyga förbi och ta sig en smakbit.

Lena var oerhört intelligent, men där brast det. Hennes väninna beskriver Lena som den intelligentare hon känner. Jag menar att det finns olika typer av intelligensen, den intuitiva däremot, var inte Lenas starkaste, men den hon hade behövt som mest.

Hon trodde det de två hade var kärlek. Men det var allt annat än kärlek. Kärlek bygger på osjälviskhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hej och välkommen åter!

Fundrar på vattenspridaren här; borde inte den vara med i det beslag som åklagaren har i sin stämningsansökan OM den fanns?

Ser att hon har en trädgårdsslang med i beslagen, men det står inget specifikt om att det finns en vattenspridare med där. Det är ju en viktig punkt i hennes åtal.

Sedan undrar jag hur dina tankar går nu? Du behöver inte svara, jag har full respekt och förståtele för att allt är på sin spets nu och det kan kännas jobbigt.

Men jag undra kanske mest just med anledning av ditt sista stycke och den här meningen:
"Sen ser ni var vissa fakta används, som borde vara helt omöjliga att veta om man inte gjort på ett visst sätt. Här kommer fallgropen för SD!"
Varför ska det vara jobbigt för mig? Nu åker alla kort upp på bordet och vi ser mer konkret vad som egentligen hänt före, under och efter mordet.

Det finns 2st i denna tråd jag PM:at, allt är inte som det ser ut...

Att SD använde en härskarteknik mot LW och ett sätt jag inte accepterar lägger jag mindre vikt vid. LW verkar inte ha varit så lätt att vara till lags (med det menar jag inte att det ursäktar våld, beteenden eller mord).

Däremot läste jag konversationen mellan SD och HD om dottern T dom var riktigt skrämmande. Hur kan en förälder ens tänka i dom banorna??? Där lyser det igenom att han inte är frisk och dessutom i den graden att det borde bli en djupare undersökning.

Fetningen: SD säger sig veta saker han inte kan veta utan att ha varit i hennes konto.
Att tidpunkter misstas kan man enkelt bortförklara, men inte vem och vad.
Citera
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Strunt, däremot är det inte omänskligt om hon tyckte LW under lång tid stegat upp och grävt sin egen grav.

Visst kan det finnas tacksamhet. Men jag tror HD under hela sin tid med SD (20 år minst) varit hårt kontrollerad och styrd av SD, SD ord är lag.
Citera
2020-02-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Varför ska det vara jobbigt för mig? Nu åker alla kort upp på bordet och vi ser mer konkret vad som egentligen hänt före, under och efter mordet.

Det finns 2st i denna tråd jag PM:at, allt är inte som det ser ut...

Att SD använde en härskarteknik mot LW och ett sätt jag inte accepterar lägger jag mindre vikt vid. LW verkar inte ha varit så lätt att vara till lags (med det menar jag inte att det ursäktar våld, beteenden eller mord).

Däremot läste jag konversationen mellan SD och HD om dottern T dom var riktigt skrämmande. Hur kan en förälder ens tänka i dom banorna??? Där lyser det igenom att han inte är frisk och dessutom i den graden att det borde bli en djupare undersökning.

Fetningen: SD säger sig veta saker han inte kan veta utan att ha varit i hennes konto.
Att tidpunkter misstas kan man enkelt bortförklara, men inte vem och vad.

Var kan man hitta denna?
Citera
2020-02-27, 13:13
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
I ovanstående inlägg av @GilGrissom82 står det att SD svarade på
jobbmail kl.23:00.

Jag har också läst om detta för några dagar sedan, men jag har
problem med att hitta tillbaka till vad jag läst. I början skrev jag
ner en hel del, men insåg att det tog för mycket tid...

Har nu övergått till att läsa FUP på dator istället för på mobilen (ledig dag) och det är en salig röra av mail, datorer, chattar, mess...

Det som rör till det ytterligare är att på vissa sidor så ligger det som "rubrik/etikett" överst på sidan och den täcker över viss information om när korrespondens ägt rum.

Ett annat ämne:
Det första jag läste i FUP var korrespondensen mellan SD och HD.
Där tycker jag att det framkommer lite varstans att SD verkar ha det lite knapert.
Han nämner sitt tomma lönekonto, tjafsar om en elräkning på några hundralappar, ska ha loppis etc.

Tycker att det är intressant i sammanhanget, inte minst med tanke på Honans grävande om Geotouren.
Citera
2020-02-27, 13:13
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nja men det var Lena som väckte svartsjukemonstret i SD. Hade hon inte avslöjat affären för hans hustru hade han knappast behövt vara svartsjuk och ha ångest över att förlora sista kvinnan i sitt liv.

Lena grävde sin egen grav från början till slut under flera års tid.

Lenas beteende kan aldrig försvaras och det förstärkte SD:s galenskap, utan minsta tvekan.

Håller med dig till viss del. LWs del går inte att komma undan, hon har vara påstridigt minst sagt, manisk i att skriva till SD, ställa hot m.m. Men, vi vet ju inte och kommer säkert aldrig få veta vad SD lovar när de fysiskt ses och har sex?

Gräva sin egna grav, ingen ska behöva bli mördad enligt mig. Det jag inte förstår är, varför anmälde inte SD detta som stalking? Visst, han har hotat LW som skulle komma upp då, men det är ju hans egna fel. Utan hoten så skulle han bara kunna anmäla, få kontaktförbud. Men icke.
Citera
2020-02-27, 13:17
Medlem
Du är en sjuk människa. Jag önskar dig just nu stor olycka. Jag skrattar inombords när du bävar inför julen. Du får exakt vad du förtjänar", nästan skriker 45-åringen i samtalet.
Na
Citera
2020-02-27, 13:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Håller med dig till viss del. LWs del går inte att komma undan, hon har vara påstridigt minst sagt, manisk i att skriva till SD, ställa hot m.m. Men, vi vet ju inte och kommer säkert aldrig få veta vad SD lovar när de fysiskt ses och har sex?

Gräva sin egna grav, ingen ska behöva bli mördad enligt mig. Det jag inte förstår är, varför anmälde inte SD detta som stalking? Visst, han har hotat LW som skulle komma upp då, men det är ju hans egna fel. Utan hoten så skulle han bara kunna anmäla, få kontaktförbud. Men icke.

SD har storhetsvansinne. Han vill ha allt d v s få bort Lena helt ur sitt liv och då räcker det inte med att anmäla för hot och stalking. I synnerhet inte när det blir backlash-effekt på honom. Han ville slippa oroa sig för hämndaktioner från hennes sida. Ett mord löste alla hans problem. SD trodde givetvis han var smart nog att komma undan med det. Det är vad jag tror
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in