Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ja, jag håller med dig i princip om allt. Du har mycket kloka och insiktsfulla tankar!
L*ena båda hade insikt och kunskap, det är sant. Mer än de flesta i liknande i situation.
Alla har inte samma ryggsäck, står inte lika stadigt på fötterna. Exakt vilka psykiska problem och svagheter L*ena hade vet jag inte. Något som sticker ut är att hon har enormt svårt med skilsmässor av olika slag. Och ett stort behov av uppmärksamhet och var kärlekstörstande. Och alla kanske inte är lika empatilösa som SD. Den kombon som de hade ihop var förmodligen dömd på förhand att sluta mycket illa.
Men som vi alla vet är det inte säkert att man kan hjälpa sig själv, även om man har både stor kunskap och insikt. Nu kanske man inte kan jämföra med rökning eller alkoholism rakt av, men för att åskådliggöra det. En rökare vet ju att det är livsfarligt, men kan ändå inte sluta.
Och kanske finns det här faktorer som gör att det går att likna vid ett beroende? Och det finns grader av psykisk hälsa, där det till sist inte kan räkans som hälsa, utan övergår till ohälsa.
Det finns ju även här grader av ohälsa som gör att du inte kan ta de beslut du kunde tagit om du mått bättre.
Ibland kan man inte lyfta sig i håret?
Det verkar var en gemensam nämnare för människor som hamnar i liknade destruktiva relationer.
Man säger, varför lämnar du inte?
Gör det bara.
Mönstret är likartat. Det blir en osund bindning.
Jag fråntar henne inte allt ansvar för vad dumt och ont hon har gjort, men jag förstår att hon ropar på hjälp samtidigt. Hon håller på att drunkna. Hon söker hjälp och kanske var hon på väg åt rätt håll?
Hon kan inte fråntas allt ansvar, det är helt riktigt. Och hon betedde sig dåligt åt, det erkänner hon själv. Jag säger inte emot dig där. Och manipulerande kan vi nog alla vara till mans. Kanske blir man det mer om man själv utsätts för den behandlingen?
Lena uttryckte till en av sina väninnor att relationen med Stefan var som knark för henne. Det var alltså en tvångsmässig och osund bindning och beroende som hon var i högsta grad medveten om. Därför sökte hon hjälp. Men viss hjälp har Lena också nekats på grund av att hon vägrade att avbryta den destruktiva relationen till Stefan. Hon visste det, att det krävdes viss uppoffring, men istället valde hon att inte bryta kontakten med Stefan.
Hon visste också om att hon avsiktligt var elak mot Hanna på sättet hon berättade om affären i syfte att såra henne. Hon var avundsjuk på Hanna för att hon fick allt det hon själv saknade och åtrådde. Hon medgav också frivilligt att inför sig själv hade hon angett mer moraliskt, högre idealistiska förklaringar och motiverade skäl som att det var i syfte att hjälpa Hanna ur sin negativa relation med Stefan. Hon undrade i sms till sin väninna hur hon hade kunnat sjunka så djupt?
Hennes make Ulf förstod inte heller hur Lena med sitt rättspatos kunde ha ett utomäktenskapligt förhållande med en gift man. Det var olikt henne. Han upplevde att både S och L var besatta av varandra. Att Lena var triumferande över att relationen fortsatte bakom Hannas rygg mot Hannas vilja. Ulf hade sagt att han kommenterat saken med att han inte ville vara hennes bollplank. Att han kunde lyssna men inte vara hennes ventil. Han tyckte att allt var skevt och osunt som kom upp till ytan.
Hennes väninna beskriver att Lena var gränslös, utan omskrivning. Min åsikt kring detta fall och liknande fall har jag redan redogjort för tidigare i tråden. Långt innan fup. Jag har konstaterat att det i destruktiva relationer finns två avgörande faktorer: Själviskheten och gränslösheten som två återkommande inslag.
Det sorgligaste är att Lena trodde aldrig på Stefans hot. Till sin väninna smsar hon om att han bara använder hot som maktspråk för att kontrollera henne. Han kommer aldrig genomföra hoten. Det var alltså så att Lena tog honom ändå inte på allvar, hon missbedömde hans gränser, impulskontroll och våldskapital.
Just därför skickar hon en bild på en kladdkaka och ett hjärta till honom under sin sista dag i livet, i hopp om att han ska komma och smyga förbi och ta sig en smakbit.
Lena var oerhört intelligent, men där brast det. Hennes väninna beskriver Lena som den intelligentare hon känner. Jag menar att det finns olika typer av intelligensen, den intuitiva däremot, var inte Lenas starkaste, men den hon hade behövt som mest.
Hon trodde det de två hade var kärlek. Men det var allt annat än kärlek. Kärlek bygger på osjälviskhet.