2020-02-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Vaddå karma? Påven är världens snällaste.
Du skämtar väl! Katolska präster & påvar är satans påfund. Inte sett videon när han slår kvinnan som håller hans hand?

Hursomhelst så verkar det som att viruset är mer dödligt än vad de tidigare rapporterna visat. Läskigt att Iran visar siffror på ca 10%. Dock så kan det ju vara endast de sjukaste som sökt vård. Återstår att se...
Citera
2020-02-27, 12:56
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ni konspiratoriker och hypkondondriker, när vågar ni ens gå ut med tanke på hur ni överdriver?

Har knappt rapporterats något fall, har redan börjat ebba ut och snart är det bara tillfrisknade.

Sen har vi länder som Japan som ska spela allan och stänga ner alla skologr, kanske bättre arbeta på och göra något åt sin ekonomi va?

Men kina är snart tillbaka och tar ansvar som vanligt för världsekonomin.

Ut och få lite sol och D-vitamin det är farligare att ha D-vitaminbrist än att få covid

Då kan ju du ställa upp och jobba utan skyddsdräkt på valfritt sjukhus i Sverige, för tillräckligt med personal och utrustning lär det inte finnas. Och ja, din dagverksamhet kommer att stängas innan 1 April.
Citera
Medlem
destinaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Ni konspiratoriker och hypkondondriker, när vågar ni ens gå ut med tanke på hur ni överdriver?

Har knappt rapporterats något fall, har redan börjat ebba ut och snart är det bara tillfrisknade.

Sen har vi länder som Japan som ska spela allan och stänga ner alla skologr, kanske bättre arbeta på och göra något åt sin ekonomi va?

Men kina är snart tillbaka och tar ansvar som vanligt för världsekonomin.

Ut och få lite sol och D-vitamin det är farligare att ha D-vitaminbrist än att få covid
I sverige går det inte att få D-vitamin från solen just nu, den står aldrig tillräckligt högt på himlen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Jag har alltid trott att det finns ett stort mörkertal i Kina och jag vet att väldigt många inte litar på Kinas rapporter. Jag kollade igenom hela Dr. Bruce Aylwards presskonferens där han gav extremt mycket information om hur läget såg ut i flera provinser och framförallt i Wuhan. Han pratade med flertalet läkare och alla sa att det fanns vårdplatser. Jag tror att Kina har lyckats att minska smittspridningen, jag tror också att det finns ett mörkertal men jag tror inte att Kina medvetet ljuger för tillfället. Bruce Aylwards rapport som är skriven av honom och flertalet högt ansedda forskare kommer ut under dagen. Ska bli intressant läsning.

Bruce Aylward fick även en fråga om "uppgifter" angående miljontals smittade och 250.000 döda. Hans svar var att det inte fanns några indikationer på det men att han inte hade besökt varje hörn av Kina.
Han sade även att kontrollprovtagningar som Kina gjort i flera områden bland populationen för att se om man missar många fall, verkar visa att det berömda "toppen av isberget" av okända fall, som skulle sänka dödligheten inte existerar. Och det var oroande sade han. Dvs, de som hoppas på bra mycket lägre % dödlighet, och R0 egentligen, kan hoppas på för mycket.

Han sade även att han anser att inga andra länder kommer kunna möta smittan så drakonisk och är inte i närheten av resurserna, så vi riskerar sämre R0 och högre dödlighet.
Citera
2020-02-27, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men bara om genen skyddar just mot detta virus.

Det sägs ju att många svenskar har ett skydd mot AIDS, p.g.a. att vi är överlevare till pestepidemierna (eller någon av dem, det var ju olika sjukdomar egentligen som kallades "pesten"), p.g.a. likheter mellan HIV-viruset och den medeltida smittan. Afrikanerna har inget skydd alls, eftersom pesten aldrig nådde Afrika söder om Sahara.
Tror du att det finns specifika gener för specifika virus (som ju också muterar)?
Tänker att det handlar om en gen som på det hela taget minskar sårbarheten för infektionssjukdomar.
Är ingen expert, och kanske missuppfattade dig.
Citera
2020-02-27, 12:59
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Han sade även att kontrollprovtagningar som Kina gjort i flera områden bland populationen för att se om man missar många fall, verkar visa att det berömda "toppen av isberget" av okända fall, som skulle sänka dödligheten inte existerar. Och det var oroande sade han. Dvs, de som hoppas på bra mycket lägre % dödlighet, och R0 egentligen, kan hoppas på för mycket.

Han sade även att han anser att inga andra länder kommer kunna möta smittan så drakonisk och är inte i närheten av resurserna, så vi riskerar sämre R0 och högre dödlighet.

Fast det tyder ju på att dödligheten ligger runt 2% och att r0 är lägre, inte att både dödligheten och r0 är högre.
Citera
2020-02-27, 12:59
Medlem
Någon som kan lite om immunförsvar/antivirala. Låt oss säga att jag har ett paket antivirala här, jag tar dem och möter på ett virus, jag blir inte sjuk då jag tagit medicin. MEN är jag ändå immun mot viruset nästa gång det påträffar mitt immunförsvar?
Citera
2020-02-27, 13:01
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.N.T.I.K
Tegnells analysförmåga är uppenbart obefintlig.
Det kommer sannolikt utvecklas till en pandemi det vore klokt att försöka bromsa upp möjliga införselvägar. När Irans minister har fått Corona så känns det som att smittan sannolikt är okontrollerad och då borde man tillfälligt ställa in flygen för att möjligen köpa lite tid. Inte enligt Tegnell.

De verklighetsfrämmande och bisarra analyserna är för att Bagdad-Bob" Tegnell är en knähund till "Vi såg det inte komma" Löfven
Senast redigerad av Uteliggarn 2020-02-27 kl. 13:04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Någon som kan lite om immunförsvar/antivirala. Låt oss säga att jag har ett paket antivirala här, jag tar dem och möter på ett virus, jag blir inte sjuk då jag tagit medicin. MEN är jag ändå immun mot viruset nästa gång det påträffar mitt immunförsvar?
Det är inget vaccin... Det förhindrar tillfälligt att viruset sprider sig i kroppen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86

Absolut inte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
39 stycken har blivit friskförklarade också. 37 i Lombardiet och 2 på Sicilien. (Man använder även en Ebola-medicin för att behandla patienter, antar att det är Remedisivir.)
Ja det är remdesivir.

Citat:
NIH scientists also began testing an antiviral drug called remdesivir that had been developed for Ebola, on a patient infected with SARS-CoV-2. The trial is the first to test a drug for treating COVID-19, and will be led by a team at the University of Nebraska Medical Center. The first patient to volunteer for the ground-breaking study is a passenger who was brought back to the US after testing positive for the disease aboard the Diamond Princess. Others diagnosed with COVID-19 who have been hospitalized will also be part of the study.

https://time.com/5790545/first-covid-19-vaccine/
Citera
2020-02-27, 13:02
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Svenska myndigheter inklusive statsepidemiolog Tegnell tycks mycket rädda för att folk ska drabbas av panik.

Detta är en seriös fråga: Vad är det för panik de faktiskt är rädda för? Är de rädda för att folk ska slå ihjäl varandra inne på Konsum i kamp om den sista tonfiskburken!? Eller är de rädda för att överdrivet många människor ska söka vård för snuva och därmed hindra att folk som faktiskt behöver vård får vård!? Eller vad?

Tror att dom är rädda för att stöta sig med andra länder och att det kan drabba Sverige ekonomiskt. Om man jämför med andra länder så har ju vi i Sverige inte gjort någonting för att stoppa en eventuell spridning hit och inom landet förutom frivillig karantän i hemmet.

Du är nog inne på något med att dom är rädda för att belasta den redan ansträngda vården ännu mer, men får vi en spridning i Sverige så får man ju ändå samma problem och luftslottet Sverige med "världens bästa vård" raseras.

I min värld så vidtar man ju hellre för kraftiga åtgärder för att få stopp på det hela än inga alls, rather safe then sorry så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in