Citat:
Ursprungligen postat av
Xehke
Jag har alltid trott att det finns ett stort mörkertal i Kina och jag vet att väldigt många inte litar på Kinas rapporter. Jag kollade igenom hela Dr. Bruce Aylwards presskonferens där han gav extremt mycket information om hur läget såg ut i flera provinser och framförallt i Wuhan. Han pratade med flertalet läkare och alla sa att det fanns vårdplatser. Jag tror att Kina har lyckats att minska smittspridningen, jag tror också att det finns ett mörkertal men jag tror inte att Kina medvetet ljuger för tillfället. Bruce Aylwards rapport som är skriven av honom och flertalet högt ansedda forskare kommer ut under dagen. Ska bli intressant läsning.
Bruce Aylward fick även en fråga om "uppgifter" angående miljontals smittade och 250.000 döda. Hans svar var att det inte fanns några indikationer på det men att han inte hade besökt varje hörn av Kina.
Han sade även att kontrollprovtagningar som Kina gjort i flera områden bland populationen för att se om man missar många fall, verkar visa att det berömda "toppen av isberget" av okända fall, som skulle sänka dödligheten inte existerar. Och det var oroande sade han. Dvs, de som hoppas på bra mycket lägre % dödlighet, och R0 egentligen, kan hoppas på för mycket.
Han sade även att han anser att inga andra länder kommer kunna möta smittan så drakonisk och är inte i närheten av resurserna, så vi riskerar sämre R0 och högre dödlighet.