2020-02-27, 07:52
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Har sagt det förut och säger det igen - detta virus har mycket hög dödlighet och det tar tid att dö när man väl insjuknat med SARS-CoV-2. Det kan ta månader innan man dör av viruset.

Det finns inget vi kan göra. Det är därför socialstyrelsen vill hålla det hemligt hur stor kapacitet vården har. Man vill inte säga sanningen till småfolket. Det skulle hota samhällets säkerhet om sanningen blev känd. Att Sverige inte kan vårda personer som blir svårt sjuka i COVID-19. Det ser inte bra ut

Bravo. Vilda spekulationer, konspirationer och inga källor. kan det bli sämre?
Citera
2020-02-27, 07:53
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckligtmisstag
Flera studier som visar att återhämtade också har skador på testiklarna följande covid 19

Redovisa dina studier.
Citera
2020-02-27, 07:53
Medlem
Undrar hur många italienare som ska köra vasaloppet i år.
Citera
2020-02-27, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Eftersom smittspårningen brutit samman i Tyskland och Danmark fått sitt första fall kan vi räkna med en epidemi i Sverige. Nu gäller det bara att hålla emot med smittspårningen så länge som möjligt. Om vi får lägre än 1000-1500 smittade så räcker nog de 100 respiratorplatserna och skyddskläderna till. Men det kanske inte blir så. Då kommer åldringar att få dö i svår lunginflammation i Sverige.

Jag bokar nog min resa till Albanien inom några veckor, men räknar iskallt med att få avboka och vli av med bokningsavgiften om det hela inte lugnat ned sig tills i sommar.

Märkligt bara att unga bekymrar sig så mycket på flashback. Dödsfallen ibland unga pga Corona är verkligen få.
Jag oroar mig för effekterna av en förort där alla söker vård samtidigt.
Citera
2020-02-27, 07:56
Medlem
ettanollans avatar
En fundering om det nu blir en pandemi och man blir beordrad att stanna hemma ex antal veckor. Kommer folk då att få ersättning ekonomiskt från någon instans? Om inte, då kommer folk INTE stanna hemma eller vad tror ni?
Citera
2020-02-27, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Som jag skrev Svinfluensan var värre men det världen är oroliga över är ju att alla blir smittade samtidigt då dör människor som inte kan få den vård dom behöver på sjukhusen för läkare och sjuksystrar ligger influensa. Ja Sverige och världen stannar
Ja o de innebär väl per automatik att denna är värre än svininfluensan?
Vad som är värst måste väl ändå va de som drabbar samhället o mänskligheten värst inte vad som skulle va sämst för dig som enskild individ o drabbas av?
För då kan jag också rabbla 100-tals sjukdomar som är värre o drabbas av som individ.
Men de ju inte riktigt det denna tråd handlar om.
Citera
2020-02-27, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag skulle säga att samhällets säkerhet äventyras om de inte ger ut den efterfrågade informationen.
Nej. Det riskerar att bli riktigt dålig stämning om det visar sig att det inte finns någon kapacitet eller att återigen; dessa politiker och tjänstemän levererar ingenting av vad de är satta att göra. Det är samhällsfarliga kunskaper.

Men alla ni vill ju ha det så här. Ni får det samhälle ni förtjänar. Tänk om det blir corona-viruset som sätter punkt för utvecklingen av eländet clown-Sverige och att man börjar ställa folk till svars efteråt och kanske komma fram till något bättre i fortsättningen.
Citera
2020-02-27, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnell i TV4:
- I Kina har det lugnat sig, vilket kanske är spännande för det har lugnat sig mycket snabbare än vi kunnat tro.
- I Sydkorea, där verkar man ha ganska stor kontroll.
- Förberedelsen för att ta emot återvändare från Italien efter sportlovet ser bra ut. (vad menar han med detta??)
- Vårt upplägg ser jättebra ut, det rullar jättebra nu.
- Vasaloppet: Jag tror att vid fler och fler av de här stora eventen så har man denna kontroll, att se till att folk med snuva och symptom isolerar sig själva.
Lite lustig men också tragiskt på något vis denne Tegnell, han verkar sympatisk på många vis men anser kanske att han inte har något val än att spruta ur sig goja som knappast lugnar utan tvärtom stärker bilden att Sverige är dåligt rustad för sådant här.

Det finns lite att lära från Kina och Sydkorea. Sydkorea testar just nu 200 000 sektmedlemmar och vi har 5000 testkit och 1400 vårddygn (som med magi kan utökas). Hård och effektiv karantän och jag har svårt att se det ske i vårt land annat än då det gått för långt och myndigheter är handfallna.

Upplägget är alldeles utmärkt om man vill ha en spridning i landet. Det är upp till enskildas välvilja, ungefär som med regioners och landstings beredskap för en stor pandemi.

Ju fler event ju bättre, stör inte folket i dekadensen. Statsministern har väl fullt upp med sitt event i Malmö men jag tror inte många kommer så han sitter väl och surar nu.
Senast redigerad av Moretex 2020-02-27 kl. 08:19.
Citera
2020-02-27, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Har följt detta från start och det jag har observerat så ligger väl den ena av iakttagelserna i konspiration och den andra passar nog här. Men båda förefaller tämligen logiska.

1: Indikationen på att asiater blir sämre av COVID-19 än afrikaner och vita. Vet att det är för tidigt att säga något om det förutom att det man läst och sett finns inget som till dags datum skulle kunna empiriskt motbevisa detta.

2: Temperaturen. Tittar man på smittspridningen så är den på platser som är under 24 grader. Oavsett mörkning, brist på utrustning, provtagning så borde det vid det här laget har märkts av i de varma regionerna någonstans i världen.

Australien har ett tjugotal fall och där är det varmt nu.
Singapore har många fall, varmt där med.
Citera
2020-02-27, 08:07
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Men du har ett stort behov att sitta här och hetsa. Vackert.

Hetsar inte, försöker få folk att inse att det är bättre att vara förberedd... inte naiv som du och alla andra Tegnell knarkare här inne som tror att allting är frid o fröjd.

Vår regering är ett prakt exempel på naivitet och du följer den strömmen likt den sosse du är.

Här har ni lite nytt:

Japanese woman confirmed as coronavirus case for second time, weeks after initial recovery

https://www.reuters.com/article/us-china-health-japan/japanese-woman-confirmed-as-coronavirus-case-for-second-time-weeks-after-initial-recovery-idUSKCN20L 0BI

NÄMEN!
Citera
2020-02-27, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Bravo. Vilda spekulationer, konspirationer och inga källor. kan det bli sämre?
Det var Aftonbladet och Expressen. Det hålls hemligt pga. det är samhällsfarliga kunskaper.

Dra dina egna slutsatser varför det hemligstämplades sent igår ca.
Citera
2020-02-27, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Jaha, så var det ja... Var inte Mr. och Mrs. Chang på skeppet, utan var Mr. och Mrs. Chong på bussen. Men datumen passar bra med inkubationstiden till förra veckan:
On 31 January, two cases were confirmed in Rome. They were two Chinese tourists who arrived in Milan on 23 January via Milan Malpensa Airport and travelled to Rome on a tourist bus
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_outbreak_in_Italy

Bra att dom är friska; här är en räkning på €180.000 för sjukvårdskostnader för deras omdömeslösa Coronaresa till Italien. Resterande €200 miljarder faktureras Xi.

Alla som var i kontakt med dem sattes i karantän i 2 veckor men inga nya fall hittades, inte ens bland övriga turister i bussen. Så de verkar inte ha varit så smittsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in