2020-02-26, 23:13
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Jo, den logiken är jag med på, det nämnde jag i trådstarten också.

Så du menar att guldet går upp ännu mer och börsen sjunker till ännu lägre nivåer om epidemin fortsätter? Om virusets spridning fortsätter måste det ju finnas någon sektor – bortsett från guld (och bear market mutual funds) – som går emot börsens trender och stiger, eller hur? Vilket hade det kunnat vara? Någon annan ädelmetall?

Silver, lite mer volatil dock
Citera
2020-02-26, 23:15
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Guldet har faktiskt inte rört sig speciellt mycket. Först steg guldet en del men sedan har det fallit tillbaka till samma pris som innan. Från 1643 till 1649 USD/oz.

Dock är guldet inne i en Bullmarknad. Kolla priser för ett år sedan. Kolla sedan guldgruvbolags index. Tex FTSE golde mines index
Citera
2020-02-26, 23:17
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag längtar efter att Irans hälsominister dör i corona. Och jag är ändå en väldigt vänlig och omtänksam person med fem barn. Men han är rätt långt borta från mitt vardagsliv. Pengar tar fram det värsta i en.

Hahahah, var kanske inte bara jag som log inombords när man såg svetten rinna från honom i TV
Citera
2020-02-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Titta på guldets utveckling så kanske du får några idéer.

-Vad vill du ha sagt med det ?
Titta på guldfonder och deras utveckling sista 2 månaderna om du försöker vara lustig.
Till Ts köp vilken aktie du vill så vågar jag påstå att den är 10% högre om 8 veckor än idag.
Citera
2020-02-26, 23:21
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Vad vill du ha sagt med det ?
Titta på guldfonder och deras utveckling sista 2 månaderna om du försöker vara lustig.
Till Ts köp vilken aktie du vill så vågar jag påstå att den är 10% högre om 8 veckor än idag.
Dem flesta är upp 10-15%, men du är kanske efterbliven?
Citera
2020-02-26, 23:25
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Har just köpt guld. En småpost, drygt 5% av portföljen bara. Men hur mycket vågar man ligga i guld egentligen? Känns jobbigt att liggga 95% i cash. Men jag vill hålla mig borta från aktier i ett par månader och se vad som händer med Corona och sanders osv. Vågar man ligga 100% i guld?

Fattar inte, kör du 95% cash och 5% guld?
Citera
2020-02-26, 23:28
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlander
Alpha pro tech ltd = munskydd

Lakeland Industries Inc = Skyddskläder, (Hazmat suits etc)

Co-Diagnostics Inc = testkit för corona

Moderna inc = vaccin

Den lightair börjar hypas men är tydligen rapport på g. Någon som har koll?

Co-Diagnostics Inc rusade 100% idag, go resa.
Citera
2020-02-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Fattar inte, kör du 95% cash och 5% guld?

Exakt! Men det finns ingen seriös tanke bakom det. Det är bara för att jag aldrig investerat i guld så jag testar med en liten småpost först.

Vet inte hur mycket guld jag vågar köpa. Har ingen erfarenhet av guld och det känns lite som single stock picking jämfört med vad jag brukar ha dvs indexfonder. Även guld kan ju krascha och står i princip på ATH. Så kanske är 20% av portföljen allokerad i guld mer rimligt? 100% vore kanske lite extremt.

Edit: jag låg 100% i indexfonder innan men sålde det mesta i måndags (S&P 500) och resten igår (låg volatilitetsfond).
Citera
2020-02-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Dem flesta är upp 10-15%, men du är kanske efterbliven?

-Vad är upp 10-15% ? Källa ?
-Tror du någon som är efterbliven kan svara på det ?
Citera
2020-02-27, 09:09
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag investerar i guld och olika fysiska valutor.

Bygger ut min BOL, och lägger även en peng
på sprit, kvinnor och rockń roll.
Citera
2020-02-27, 09:18
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Vad är upp 10-15% ? Källa ?
-Tror du någon som är efterbliven kan svara på det ?

Alla guldfonder? Var väl det vi snacka om ditt pack. Inte guldpriset i säg utan fonder som mixar guld och guldgruvbolag/streaming etc.

Eftersom du inte klarar att söka själva ska jag hjälpa dowsnaren.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/236069/franklin-gold---prec-mtls-aaccusd

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/70340/bgf-world-gold-fund-a2rf-eur

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/666676/pacific-precious-a

Kolla även mining index..
Citera
2020-02-27, 09:23
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Exakt! Men det finns ingen seriös tanke bakom det. Det är bara för att jag aldrig investerat i guld så jag testar med en liten småpost först.

Vet inte hur mycket guld jag vågar köpa. Har ingen erfarenhet av guld och det känns lite som single stock picking jämfört med vad jag brukar ha dvs indexfonder. Även guld kan ju krascha och står i princip på ATH. Så kanske är 20% av portföljen allokerad i guld mer rimligt? 100% vore kanske lite extremt.

Edit: jag låg 100% i indexfonder innan men sålde det mesta i måndags (S&P 500) och resten igår (låg volatilitetsfond).

Önskar jag var lika snabb och plockades ut all slla aktiefonder i måndag 😪. Har varit för greedy och tänkt att börsen klättrar ett tag till innan corona skräcken kommer, tänkte redan plocka ut i slutet av jan men men.. ja asså du kan ju stå utanför marknaden ett tag om du vill. Men 5% guld kommer inte göra så mycket, oftast har man det som en hedge mot nedgångar. För vid kraftiga nedgångar ökar guldet. Jag kör 70% aktier och 30% guld nu, men skall nog löra 50/50 här tills våren och oron lägger sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in