2020-02-26, 07:43
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Jo, den logiken är jag med på, det nämnde jag i trådstarten också.

Så du menar att guldet går upp ännu mer och börsen sjunker till ännu lägre nivåer om epidemin fortsätter? Om virusets spridning fortsätter måste det ju finnas någon sektor – bortsett från guld (och bear market mutual funds) – som går emot börsens trender och stiger, eller hur? Vilket hade det kunnat vara? Någon annan ädelmetall?

Alla tycks vara fokuserade på de få som smittas och blir allvarligt sjuka? De stora rörelserna och effekterna blir ju där de stora massorna ändrar sitt beteende, så här är några tips:

+ Home entertainment, typ Netflix, HBO och TV-abonnemang. On-line spel.
+ E-handelsföretag som Zalando, AdLibris & co, men också typ eBay m fl
+ Apotea, MatHem o dyl
+ Home delivery (take away) som Fodora
+ Inom livsmedel så blir det kategorier som chips & snacks, konfektyr som växer mest, men hela dagligvarusektorn går upp då vi äter mindre på restaurang

Lycka till!
Citera
2020-02-26, 08:44
Medlem
remixutoheavens avatar
Guld, spannmål, även typ matkoncerner samt vissa läkemedelsföretag. Sen som någon annan skrev shorta flygbolag men kanske redan försent. Om det finns tillverkare av munskydd osv på börsen, bra att köpa in där om en lite försent även där.
Citera
2020-02-26, 10:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
För sent. Marknaden är redan anpassad. Din tekniska analys är alldeles för långsam.
Du ligger underbart fel i din analys. Marknaden är i förljuget bubbel-läge, finns inte en aktie som har ett "anpassat" värde.

Jag har XACT Bear som är en ETF, handlas som en aktie. Den kortar OMXS30 med en hävstång på 50%. Jag har senaste halvåret köpt för 40mkr och en dag som idag stiger den med 3.3%, senaste veckan 12%. Alla som tror att corona triggat ett bubbel-sprick kan rekommenderas att köpa XACT bear.

Min investering bygger inte på Coronaviruset i sig. Men jag påstår att börserna nu inte direkt dippar pga corona, utan för att alla vet att att vi har bubbelvärden. Men ingen vill vara svartepetter och gå ur sist. Tvärtom tjänar man allra mest om man är med till dagen innan the bitter end. Men nu kommer fler och fler att hoppa av med corona som trigger, och värdena kan lätt dyka 10-20% till.

I övrigt har corona fått upp mina (och andras?) ögon för en hel del saker. Det är inte hållbart att samarbeta med kineser. Kina är inte ett västland. Att vi ständigt reser överallt är inte hållbart. En ny Iphone är inte särskilt viktigt jämfört med vår hälsa, osv. Om en enda av dessa tankar slår rot hos många så kan vi se världens största nergångar på börserna framför oss. Helt enkelt ett paradigmskifte från AI-bubbla till något mer mänskligt.
Citera
2020-02-26, 10:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
En mycket obehaglig tanke! Att hitta den ultimata investeringen på sjuka eller döende människors bekostnad.
Jag längtar efter att Irans hälsominister dör i corona. Och jag är ändå en väldigt vänlig och omtänksam person med fem barn. Men han är rätt långt borta från mitt vardagsliv. Pengar tar fram det värsta i en.
Citera
2020-02-26, 10:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
+1

Jag reser normalt 150+ dagar om aret internationellt och har inte varit pa ett flyg sen borjan av Januari. Har inga resor inplanerade forran en i April som jag tror snart avbokas.

Flyg och hotel ar uppenbara forlorare. I vid mening. Charterturism kommer att ga oerhort daligt den ocksa. Restauranger, biografer osv. Allt som innebar en massa manniskor pa samma plats trots att de inte maste vara dar. Australiens turistbransch skriker redan om katastrof bara pga de uteblivna kineserna. For en turistort med virusutbrott blir det katastrof. Kanske till och med fundera pa valutor for mycket turistunga ekonomier som Thailand?

Vinnare: Om jag ser till vad vi gor pa jobbet sa ar det videokonferens for hela slanten. Skulle tro att manga foretag som inte gjort mycket med den biten tidigare nu kommer att kopa en massa extra utrustning, uppdatera PC's och liknande.

Alla som tillverkar saker som konkurrerar med Kinesiska tillverkare kan fa ett tillfalligt lyft men sen drabbas de ju sjalva nar viruset kommer till dem.

I Kina har onlinespel, streaming och liknande som man kan roa sig med hemma lyft i de drabbade regionerna.
Exakt detta kan i värsta fall bli resultatet av corona. Inga affärer görs på 3 månad. På 6 månader. Resultatet skulle slå oerhört på en aktiemarknad som fullvärderar samtliga företag som om de ska växa 10% till och öka sin vinst även under år 2020.
Citera
2020-02-26, 10:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av >>Gåtan<<
Ni är lite för fokuserade på sjukdomen framför dess potentiella effekter. I Kina såldes det 4900 nya bilar under Februari månad och en stor andel av landets export har stått still i vad, två månader.? Hur länge tror ni en typisk bilhandlare har råd att betala för lokaler, lån och personal utan intäkter? Lägg därtill alla underleverantörer ner till ståltillverkare och koppargruvor så kanske ni börjar förstå omfattningen.

Vinstvarningarna har inte ens börjat komma in och ni tror allt är inprisat? Om bankerna får problem med kreditförluster så måste centralbankerna börja trycka nya pengar i rasande fart och det mina herrar kommer göra guld trångt på en helt ny nivå. Vad ska de göra, sänka räntan? HA.
jag såg en kurva på hur många lägenheter som såldes i Kina 2019 och hittills i år 2020. De har en stark dipp kring det kinesiska nyåret, en hel månad kring januari. Därefter steg antalet sålda lägenheter snabbt i Kina 2019. 2020 februari var kurvan nere på noll. Det säljs inga lägenheter i Kina just nu.

Kurvan var väldigt lik denna, som visar kolkonsumtionen i 6 kolkraftverk i Kina 2019 2020, dvs hur mycket företagen producerar. Scary.
https://si.wsj.net/public/resources/images/OG-DU625_CECON0_4U_20200213122709.png
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-02-26 kl. 11:01.
Citera
2020-02-26, 11:55
Medlem
>>Gåtan<<s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
jag såg en kurva på hur många lägenheter som såldes i Kina 2019 och hittills i år 2020. De har en stark dipp kring det kinesiska nyåret, en hel månad kring januari. Därefter steg antalet sålda lägenheter snabbt i Kina 2019. 2020 februari var kurvan nere på noll. Det säljs inga lägenheter i Kina just nu.

Kurvan var väldigt lik denna, som visar kolkonsumtionen i 6 kolkraftverk i Kina 2019 2020, dvs hur mycket företagen producerar. Scary.
https://si.wsj.net/public/resources/images/OG-DU625_CECON0_4U_20200213122709.png

I senaste sändningen ifrån aktiespararna (Aktiepodden avsnitt 101: Corona, Corona, Corona) så är man förvånade över en nedgång på 4%. Nu parafraserar jag, men en av poddarna sa något i stil med att "det här har ju aldrig hänt tidigare" varpå det slog mig att han, bland många andra är totala sparvar på börsen och har aldrig upplevt en krasch. De är ju trots deras ringa ålder redan fullfjädrade proffs fast de bara investerat i en extrem bullmarknad där de knappt gått att göra fel.

Att läsa om börskrascher är lätt, att stå emot psykologin är svårt när paniken börjar sätta in på allvar. Och vinsterna börjar krympa snabbt. Den verkliga kraschen brukar komma efter 3-4 dagar med nedgångar när alla vill hämta hem sina vinster samtidigt.

Börsen har varit snäll emot min plånbok fram tills nu, men jag sålde allt förutom mina guldaktier i måndags.

Jag tror HSBC kommer trigga en världsomspännande kreditkris med massiva QE som följd. Om QE funkar vågar jag inte sia om, men guld b.la. bör stiga kraftigt om så är fallet. Om någon emot förmodan inte kollat än kan jag rekommendera George Gammons genomgång: https://www.youtube.com/watch?v=QwjiIIht0bw
Senast redigerad av >>Gåtan<< 2020-02-26 kl. 12:14.
Citera
2020-02-26, 12:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
I senaste sändningen ifrån aktiespararna (Aktiepodden avsnitt 101: Corona, Corona, Corona) så är man förvånade över en nedgång på 4%. Nu parafraserar jag, men en av poddarna sa något i stil med att "det här har ju aldrig hänt tidigare" varpå det slog mig att han, bland många andra är totala sparvar på börsen och har aldrig upplevt en krasch. De är ju trots deras ringa ålder redan fullfjädrade proffs fast de bara investerat i extrem bullmarknad där de knappt gått att göra fel.

Att läsa om börskrascher är lätt, att stå emot psykologin är svårt när paniken börjar sätta in på allvar. Och vinsterna börjar krympa snabbt. Den verkliga kraschen brukar komma efter 3-4 dagar med nedgångar när alla vill hämta hem sina vinster samtidigt.
Poddar, precis, finns det någon över 40 som håller på med sådant? Så de har aldrig själva investerat under ett bubbel-sprick. Om jag överdriver så är sannolikheten ändå hög att poddcastare och lyssnare aldrig själva levt igenom en krasch som 2008 eller ännu värre 2000. De vet inte att nasdag gick ner från 6000 till 1200 på bara 2 år, fatta hur mycket pengar som försvann.

Jag satte in 11 mkr för 10 år sedan och de sjönk snabbt ihop till 5mkr. Fy fan, men jag överlevde och efter det spelar ingenting någon roll på börsen längre för mig. Jag kör på det jag tror på oavsett vad fårskocken säger. Det är bubbla nu och den är på gång att spricka. Att corona skulle göra det hade jag ingen aningen om, men det finns 25 andra faktorer som är lika läskiga just nu, det var hugget som stucket.
Citera
2020-02-26, 12:50
Medlem
>>Gåtan<<s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Poddar, precis, finns det någon över 40 som håller på med sådant? Så de har aldrig själva investerat under ett bubbel-sprick. Om jag överdriver så är sannolikheten ändå hög att poddcastare och lyssnare aldrig själva levt igenom en krasch som 2008 eller ännu värre 2000. De vet inte att nasdag gick ner från 6000 till 1200 på bara 2 år, fatta hur mycket pengar som försvann.

Jag satte in 11 mkr för 10 år sedan och de sjönk snabbt ihop till 5mkr. Fy fan, men jag överlevde och efter det spelar ingenting någon roll på börsen längre för mig. Jag kör på det jag tror på oavsett vad fårskocken säger. Det är bubbla nu och den är på gång att spricka. Att corona skulle göra det hade jag ingen aningen om, men det finns 25 andra faktorer som är lika läskiga just nu, det var hugget som stucket.

Aj, aj. Jag hade flyt både 00, 08 och köpte in mig efter kraschen. Min plånbok var dessvärre inte så stor och jag behöll inte mina aktier utan köpte ett hus istället och reste upp pengarna. Kommer ihåg att jag grämde mig över att ha köpt Boliden på 20 spänn och var för feg när den låg på 9kr när det begav sig.
Citera
2020-02-26, 15:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Aj, aj. Jag hade flyt både 00, 08 och köpte in mig efter kraschen. Min plånbok var dessvärre inte så stor och jag behöll inte mina aktier utan köpte ett hus istället och reste upp pengarna. Kommer ihåg att jag grämde mig över att ha köpt Boliden på 20 spänn och var för feg när den låg på 9kr när det begav sig.
Boliden låg länge på 18 kr, jag köpte då. Min vana trogen sålde jag för tidigt vid ca 50 kr. Kunde tjänat 10mkr till om jag väntat. Men det är totalt omöjligt att kunna förutse toppar, vilket jag anser att vi har nu. Det är lättare med bottnar. Kanske kommer det en i år, då kan du gå in igen, jag kommer att göra det.

Din villa har lätt hållit samma värdestegring som Stockholmsbörsen. Man ska investera brett.
Citera
2020-02-26, 20:28
Medlem
Nederlanders avatar
Alpha pro tech ltd = munskydd

Lakeland Industries Inc = Skyddskläder, (Hazmat suits etc)

Co-Diagnostics Inc = testkit för corona

Moderna inc = vaccin

Den lightair börjar hypas men är tydligen rapport på g. Någon som har koll?
Senast redigerad av Nederlander 2020-02-26 kl. 20:40.
Citera
2020-02-26, 20:36
Medlem
Har just köpt guld. En småpost, drygt 5% av portföljen bara. Men hur mycket vågar man ligga i guld egentligen? Känns jobbigt att liggga 95% i cash. Men jag vill hålla mig borta från aktier i ett par månader och se vad som händer med Corona och sanders osv. Vågar man ligga 100% i guld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in