2020-02-26, 22:02
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aznee1
Hur vet du det?

Jag visste också det. Från säker källa:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-02-26, 22:03
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Han sa att det var mer eller mindre omöjligt att Corona skulle smitta på tunnelbanan. Han yrar, garanterat har han instruktioner från regeringen att stävja paniken så gott det går.

Exakt, så funkar det i lagom sverige Regeringens Bagdad Bob
Citera
2020-02-26, 22:04
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag hittar ingen information om det någonstans.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag visste det igår. Det är en säker källa. Socknen konstaterat än om det är så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Dödligheten i Iran är 14%.

Hur hög är dödligheten bland äldre typ 65+ ?
Citera
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Vad exakt baserar du det på?
Spridningen är för långsam helt enkelt, särskilt i förhållande till hur ofattbart mycket människor som rör sig mellan länderna.
Citera
2020-02-26, 22:05
Medlem
Citat:
Han sa att det var mer eller mindre omöjligt att Corona skulle smitta på tunnelbanan. Han yrar, garanterat har han instruktioner från regeringen att stävja paniken så gott det går.

Klart att det finns en risk om någon nyser över en. Vad han menade är oklart för mig, möjligen att risken ökar naturligtvis om man sitter nära någon på jobbet eller på en bar några timmar med någon som är sjuk jämfört med en kort tid på tunnelbanan. Eller för den delen vara på en båt en vecka med sjuka personer jämfört med en kortare exponering på tunnelbanan.
Citera
2020-02-26, 22:06
Medlem
Marknaden vet, hette det för några dagar sedan. Hade varit kul om någon av dessa skribenter har en annan syn på viruset idag? Lite allvarligare, eller?
Citera
2020-02-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Vietnam har ju lyckats bli fria från smittan. Tror faktiskt inte det är omöjligt med samma sak i Sverige. Trots allt har vi två fall varav båda upptäckts ganska fort. Många i tråden pissar rätt hårt på Sveriges beredskap men glömmer fort hur man hanterade svininfluesen eller ebola. Säger inte utan att det kan gå åt fanders, men är väl trots allt få länder som är så glestbefolkat som Sverige.

Korrekt.
Få länder på jorden är så glesbefolkat som
Sverige.
Antal nationaliteter i Sverige i kombination ett ständigt resande gör situationen försvårande dock.
Citera
2020-02-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Ingen är förberedd för en verklig pandemi av digerdödens magnitud. Coronaviruset är förstås trams i jämförelse.
Jaja... fast im det är ett virus som hotar nära och kära så är det ju allvarligt.
Och för att räknas som pandemi krävs det ju omfattande spridning vilket denna har. Sen så vet vi inte den egentliga omfattningen då kina mörkat rejält. Extremt många döda som inte registrerats i siffrorna. Dödligheten rent procentuellt
verkar förövrigt stiga nu när det gått lite mer tid. Den låg ju länge på 2 men nu visar siffror på över 3%.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Nej, nu är det ju du som hetsar. Jag hävdar att ingen pandemi kommer inträffa, och om den gör det, är den så harmlös att man klarar sig med lite bättre hygien.

Bättre lyssna på CDC än dig

https://edition.cnn.com/2020/02/25/health/coronavirus-pandemic-frieden/index.html
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Som jag skrev tidigare har man beräknat r0 till 2.8 på Diamond Princess, en lyxkryssare med 5000-6000 människor som lever tätt inpå varandra. Sen tidigare vet vi att fartyg är riktiga smittohärdar. Om r0 är på 2.8 där så borde rimligtvis r0 i ett samhälle vara betydligt lägre.
Citera
2020-02-26, 22:08
Medlem
Citat:
Kalla mig vad du vill. Jag ser bara inte anledningen till att man ska spä på någon hysteri bara för att ett förkylningsvirus som sprids sakta och ineffektivt har smittat två personer i Sverige och någon hundradels promille av Italiens befolkning.
Det handlar inte om rädsla. Det handlar om handlingskraft, framförhållning och planering. Människor med en stark överlevnadsinstinkt vädrar fara på långt håll och stoppar inte huvudet i sanden. Att ha ett sunt förnuft och en förmåga att tänka flera steg framåt och tänka ut olika scenarier är en bra egenskap för att inte bli hjälplös och tagen på sängen när faran väl kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in