2020-02-26, 21:35
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det beror helt på hur folk rör sig i samhället. Får du in smittan på en skola går det fort. Likaså på arbetsplatser mm. Jag är riktigt orolig för kollektivtrafiken och offentliga toaletter, där är det i princip omöjligt att undvika smittöverföring om vi får in superspridare liknande engelsmannen i Alperna.
Den smittade kvinnan i Jönköping ska enligt uppgift vara en student. Tror du inte hon umgicks med andra? Levde hon isolerad ända tills hon blev inlagd? Givetvis inte; ändå ser vi inte hundratals fall i Sverige.
Citera
2020-02-26, 21:36
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Nej, han är smittad och sjuk. Hur kan han vara frisk när han är smittad? Frisk är han först när han inte längre bär på viruset. När immunförsvaret tagit hand om viruset.

Han har smittan men är inte sjuk. Han mår som vanligt, inga symptom. Citerade den norska länken.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Människan är 100 % knallgul kinesisk kvinna (student från Wuhan vid universitetet). Jag tror att hon är frisk och ute på gatorna igen. Det var hon som ville ha denna strikta sekretess eftersom hon uppfattat det som att asiater riskerar att bli förföljda om lokalbefolkningen kan knyta dem till sjukdomen. Därför har lasarettet i Jönköping lagt locket på.
Logik?
Alla visste att hon var kines från början. Om hon hade blivit frisk och utskriven då skulle rasismen frodas?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Mmm... gissar på många fler fall de kommande veckorna. Och spridning...
De flesta läkare har trott på pandemi länge. Att ingen gått ut med det beror på att det skulle påverka ekonomin om alla stannade hemma https://www.expressen.se/premium/nyheter/sa-forbereder-du-dig-for-coronaviruset-i-sverige/

Att sätta ekonomin först i detta läge är både cyniskt och extremt kortsiktigt. Man kan genom att låtsas som det regnar kanske hålla uppe ekonomin ett par veckor längre, men det går ju inte att bara låtsas om att problemet inte existerar. Verkligheten kommer snabbt ifatt och då blir effekten på ekonomin desto värre ifall man inte har vidtagit effektiva åtgärder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz
Jag har. Du har en vecka på dig nu!
Mm... ska buffra i veckan. Dock hoppas jag på mer än en vecka.
Citera
2020-02-26, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Har Löfven uttalat sig angående detta virus? När jag tänker efter kan jag inte minnas att jag sett honom i något sammanhang alls den senaste månaden faktiskt. Den enda man ser då och då är Ann Linde.

Han har gömt sig i ett bomb och virussäkert näste med tidsinställt lås... öppnas först år 2022
Citera
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Du är lite av en Bagdad Bob liksom Tegnell?
Kalla mig vad du vill. Jag ser bara inte anledningen till att man ska spä på någon hysteri bara för att ett förkylningsvirus som sprids sakta och ineffektivt har smittat två personer i Sverige och någon hundradels promille av Italiens befolkning.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Italien reagerade när dom var tvungna - dom kunde ha infört kontroller karantäner osv
Nu får dom stänga ner hela samhället !

Jag ser tydligt att det sprier sig runt omkring norra Italien Frankrike Schweiz Österrike Tyskland Kroatien Makedonien Grekland - förmodligen även Spanien..
De var först med att reagera. Jag vet dock att Salvini försökt plocka politiska poäng genom att gnälla, vilket jag tycker är dålig stil (oavsett om det kommer från höger, vänster eller mitten).

Jag är övertygad om att det finns ett stort mörkertal men att man nu fokuserar på italienare. Ett sätt att göra det enkelt för sig och rädda ansiktet.
Du vet väl om att de flesta andra länder enbart tar prover på de med symptom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Nej, men kommer det in två personer så får den med bästa chansen respiratorn, det räcker mer inte till alla.

Visst är det så men något som också kommer hända är att man helt enkelt inför intagningsstopp på sjukhus. De som redan är på sjukhuset får vård medan andra som kanske skulle ha medicinskt prioritet blir utan vård.

Läkaretiken säger att läkare skall ge sina patienter den bästa vården. Den säger inte att läkare måste åta sig ett omöjligt antal patienter vid en epidemi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Denna läkare säger att det är pandemiskt läge trots att ingen vill gå ut med det. Han tror även på spridning i Sverige. Kanske dags att börja buffra mat nu. Vilka har redan gjort det?

https://www.expressen.se/premium/nyheter/sa-forbereder-du-dig-for-coronaviruset-i-sverige/
Jag har, mat och annat för ett hushåll 1 månad framåt men allt har jag inte hunnit handla.
Citera
Bannlyst
Han läkaren i aktuellt ljuger ju om fallet i Göteborg.
Han säger att dom kontaktat dom som den smittade mannen varit i kontakt med sen han kom till Sverige.
Och om dom uppvisar symptom så ska dom kontakta sjukvården.
Man kan ju för fan vara smittad och sprida viruset i minst två veckor innan man själv får symtom säger många forskare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att sätta ekonomin först i detta läge är både cyniskt och extremt kortsiktigt. Man kan genom att låtsas som det regnar kanske hålla uppe ekonomin ett par veckor längre, men det går ju inte att bara låtsas om att problemet inte existerar. Verkligheten kommer snabbt ifatt och då blir effekten på ekonomin desto värre ifall man inte har vidtagit effektiva åtgärder.
Ja, väldigt dumt. Sverige verkar befinna sig i en bubbla där vi tror att inget ont kan drabba oss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in