2020-02-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettballl.
Jo, det kan stämma. Tänker mer inhemska, tävlingar i Sverige. Ifall viruset utvecklas, hur det skulle se ut för tävlingar i Sverige. Verkar vara rätt tafatta åtgärder från svenska myndigheter iofs så man kanske inte kan förvänta sig någon särskild åtgärd?

Då finns det hur många tävlingar som helst att välja på. Alla slutspelsmatcher i ishockey. VM i ishockey. Starten på alla serier inom fotbollen till våren.
Lite längre bort EM i fotboll.

Det beror helt på och om spridningen tilltar.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Situationen i Italien fortsätter att förvärras:

Citat:
135 new cases and 1 new death in Italy: a 69-year-old man from the Lodi area who was hospitalized in Emilia Romagna and had existing respiratory problems. The virus has now spread in more than half of the Italian's regions:
- Lombardy: 305 cases and 9 deaths [source]
- Veneto: 87 cases and 2 deaths [source]
- Emilia Romagna: 47 cases and 1 death [source]
- Piedmont: 1 case (2 retracted as false positives)
- Lazio: 3 cases
- Liguria: 6 cases
- Tuscany: 2 cases
- Sicily: 3 cases
- Marche: 2 cases (both in Pesaro [source])
- Puglia: 1 case (a 33-year-old Taranto resident who had visited Codogno in Lombardy) [source]
- Alto Adige: 1 case.

A total of at least 35 cases are currently in intensive care.
- Schools most probably to be closed for another week.
- British Airways cancels 22 flights from Milan due to cancellations.
- Milan (population of about 1.5 million people) has 2 confirmed cases. For comparison, among travelers returning from Milan, there are at least 5 confirmed cases: in Croatia, Germany, France, Spain, and Finland.

Första fallet i Norge:

Citat:
1st case in Norway: the person had returned from China last week. He is now isolated at home. [source]

Källa:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Klockan 21.50
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Norge med i Coronaklubben nu också
Citera
2020-02-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Ja du kan ju tänka dig själv vad det blir för kostnad om halva sverige ska få den gratis på högkostnadskyddet.

Konkurs.

Konkurs blir det ju knappast. Även om 7 miljoner skulle bli smittade och behandlade så talar vi om 28 miljarder. Det är mindre än vad föräldraförsäkringen kostar per år... konkurs lär det knappast bli enbart på grund av läkemedelskostnaden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
En nysning kan sprida droppar flera meter. Så ja det räcker att vara på ett café om någon nyser några gånger. Gör man det i armvecket så är räckvidden betydligt kortare. Det kan vara hela skillnaden.

Så då har Tegnell fel, eller är det en omöjlighet att nysa rakt ut i Stockholms tunnelbana?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag försöker bara lugna ner folk och ge en mer tillbakadragen syn på saken.

Diskutera är ingen fara. Det jag är emot är hetsen till panik. Människor med panik är livsfarliga.
Situationen kan tas på allvar utan att det för den delen behöver förmedla panik. WHO, bland andra, lyckas väl med detta. Att helt avskriva betydelsen av en begynnande spridning av ett nytt virus vilket det saknas utbredd immunitet mot är lika dåraktigt som andra änden av spektrumet i den här tråden, och det är orättvist mot andra mer sansade diskuterande (majoriteten).
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ser just press conferencen.
Dessa läkare vet tydligen INTE att en man kan smitta redan INNAN man visar symptom.
STORT PROBLEM !!! att dom då tydligen inte spårar möjligt smittade som den sjuka mött innan
han fik symptom.

Kan du eller någon annan bidra med länk till presskonferensen? Jag hittar den inte.

Help!!
Citera
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Är du rädd att dessa paniska människor ska bryta sig in i ditt hem och döda dig eller vad?
Nej, mest för att de ska hetsa folk till att plundra affärer och annat som impulsiva människor med panik kan göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Och alldeles nyss i Aktuellt så intervjuades Socialstyrelsens beredskapschef om varför det knappt finns nån skyddsutrustning för vårdpersonal. "Vi får hoppas på samarbete med andra länder" var svaret. Hyllorna i beredskapslagret gapar tomma..

Men varför i helvete har man inte sett till att ha en beredskap för epidemier? Varför finns det bara enstaka vårdplatser i hela Sverige? Hur har man tänkt att svensk vårdpersonal ska kunna vårda ett stort antal smittade om det bara finns skyddsutrustning till ett fåtal och denna kommer att ta slut på nolltid?

Sveriges beredskap är god?? Lena Hallengren och hennes jävla regering kan ju dra åt helvete! Exakt vad gör man just nu för att se till att vårdpersonal kan skydda sig? Ingenting? Finns det verkligen inga företag i hela Sverige som snabbt kan ta fram skyddsutrustning? Det verkar som om vi bara ska sitta och vänta på att få hjälp från andra länder. Precis som när skogsbränderna härjade... Sverige har verkligen inte lärt sig nånting!

Dom har inga lager med någonting sedan utförsäljningen av apoteken tog fart. Så tidigare hade vi lager men inte nu längre. Kanske är för dyrt? Människor dör ju innan dom får vård, så varför skulle dom ha större lager? Allt räknas i pengar, så förvänta dig inget större från svensk sjukvård när det gäller coronaviruset.
Alla regeringar som suttit de senaste 20 åren kan dra åt helvete om du frågar mig. Speciellt utförsäljningarna och det låga ansvarstagandet. Nu kommer efterspelet och facit på detta haveri.

Sahlgrenska är i alla fall bra på smittspårning om det kan vara en tröst. Det har jag sett då det gäller tex mässlingen. Så får man fatt i alla som denna person varit i kontakt med så vinner man mycket för att hämma en spridning. Jag begriper däremot inte att idioter som varit i Kina och norra Italien inte direkt sätter sig i karantän som det första fallet Sverige hade. Norge har sitt första fall i dag också.
Jönköpings regionen vägrar svara på om dom har en smittad patient vilket i sig är totalt sinnessjukt med tanke på oroliga människor.

Andningsskydden verkar också säljas för hutlösa priser just nu dom som finns kvar då dvs.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag försöker bara lugna ner folk och ge en mer tillbakadragen syn på saken.

Diskutera är ingen fara. Det jag är emot är hetsen till panik. Människor med panik är livsfarliga.

Om smittan börjar spridas okontrollerat kommer paniken infinna sig oavsett vad du skriver. Om den inte gör det behöver du inte oroa dig för någon panik.
Citera
2020-02-26, 21:52
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Situationen kan tas på allvar utan att det för den delen behöver förmedla panik. WHO, bland andra, lyckas väl med detta. Att helt avskriva betydelsen av en begynnande spridning av ett nytt virus vilket det saknas utbredd immunitet mot är lika dåraktigt som andra änden av spektrumet i den här tråden, och det är orättvist mot andra mer sansade diskuterande (majoriteten).
Helt riktigt, och det har de min fulla respekt för. Som du kanske märker, är det främst domedagsprofeterna jag vänder mig till.
Citera
2020-02-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Exporterat? Det är knappast nåt de gjort med avsikt.
Det hade varit avsevärt värre om de inte hade agerat så snabbt och resolut som de gjort.
Frågan är snarare hur stort mörkertalet är, och som sen även inte beror på personer som varit i Italien.
Det är ingen tävling i att hitta på häftiga uttryck bakom tangentbordet.
Allt du precis skrev satt enbart i ditt huvud, inte mitt. Du får nog rannsaka dig själv i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in