2020-02-26, 21:33
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Bekräftade fall. Kan finnas många i Kina som fått skiten men varit hemma och piggnat till igen vilket gör att de inte räknas med. Så högst 3,4%.

Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Sluta var så jävla tröga och konstatera sånt där. Dödligheten blir skev då detta endast är BEKRÄFTAT antal smittade. Finns ju såklart folk som är smittade, har tillfrisknat och inte ens besökt sjukhus.

Det stämmer, men samtidigt kommer antagligen många fler av de som idag är smittade att dö. Hur vet du vad som kommer växa proportionellt mest?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Viruset har alltså identifierats i Finland, Norge och Sverige på samma dag. Hattrick!
Låter ju lite som "planering" av släppandet, tycker jag
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sjukhuset tiger som muren, men det mest troliga är nog att hon är kvar. Hon tillhör nog den grupp som har den lägsta riskklassningen som kvinna i tjugoårsåldern. Men hon kan ju ha haft något okänt hälsoproblem. Om hon fortfarande är på sjukhuset så förstår man hur oerhört vårdkrävande en coronapatient är. Även om de känner sig friska kan de inte släppas ut förrän man är 100% säker på att de inte smittar. Ett par hundra coronafall i Sverige och vården når kapacitetstaket.

Människan är 100 % knallgul kinesisk kvinna (student från Wuhan vid universitetet). Jag tror att hon är frisk och ute på gatorna igen. Det var hon som ville ha denna strikta sekretess eftersom hon uppfattat det som att asiater riskerar att bli förföljda om lokalbefolkningen kan knyta dem till sjukdomen. Därför har lasarettet i Jönköping lagt locket på.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
7 nya hostare i Bahrain och en på Kanarieöarna. (BNO)
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
På Aktuellt sade Tegnell att risken för smitta om man inte umgås nära i familj eller nära varandra inomhus är låg. Sannolikheten för smitta på Tunnelbanan är låg även om en smittad åker med denna.

Detta är ju rent trams för att lugna folk!!!

Jag skulle gärna vilja veta hur smittan från Italien i så fall har kunnat sprida sig så mycket över Världen? Har alla dessa personer umgåtts nära med andra, eller har de smittats på flygplatsen, på shoppingcentret osv? Det krävs mer än det Tegnell säger för att få den spridningen vi har sett!

Någon borde be honom om en referens för all skit han hittar på! Ska man tro på något sådant så ska det komma från en vetenskaplig studie.
Citera
Medlem
Tror ni att evenemang, säg schacktävling med några hundra deltagare, skulle kunna påverkas av Coronaviruset? Att liknande tillställningar kan komma att ställas in om Coronavirus sprids vidare.
Citera
2020-02-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag baserar min uppfattning på hur långsamt det sprids, och på tidigare pandemier. Medias hysteri bidrar också till min uppfattning. Generellt sett gäller att om media blåser upp någonting till astronomiska proportioner, så är det kraftigt överdrivet. Media är bara intresserade av att generera klick och sälja lösnummer. Endast och enbart.
Viruset sprids inte alls särskilt långsamt. Vilka tidigare pandemier har du jämfört med?

Det du säger om media stämmer, till stor del, men även en trasig klocka visar rätt tid två gånger om dygnet.
Citera
2020-02-26, 21:34
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Han är smittad men frisk och i hemmakarantän.

Nej, han är smittad och sjuk. Hur kan han vara frisk när han är smittad? Frisk är han först när han inte längre bär på viruset. När immunförsvaret tagit hand om viruset.
Citera
2020-02-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Flera av fallen i Italien har ju smittats av att ha råkat vara på samma cafe’ och liknande. Det är väl inte närkontakt. Turister har blivit smittade, hur mycket närkontakt har de med lokalbefolkningen?

En nysning kan sprida droppar flera meter. Så ja det räcker att vara på ett café om någon nyser några gånger. Gör man det i armvecket så är räckvidden betydligt kortare. Det kan vara hela skillnaden.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Viruset har alltså identifierats i Finland, Norge och Sverige på samma dag. Hattrick!

Bara Danmark kvar nu. Konstigt att de har klarat sig hittills.
Citera
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
De är inspärrade för att deras totalitära diktatur har tvingat dem till det.

Även MSB säger att man ska köpa basvaror i händelse av militär konflikt eller längre strömavbrott. Jag förstår inte riktigt din poäng.

Nej, den risken är rätt liten, med tanke på att vi haft viruset här i en månad. Somna om!

Du är lite av en Bagdad Bob liksom Tegnell?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Denna läkare säger att det är pandemiskt läge trots att ingen vill gå ut med det. Han tror även på spridning i Sverige. Kanske dags att börja buffra mat nu. Vilka har redan gjort det?

https://www.expressen.se/premium/nyheter/sa-forbereder-du-dig-for-coronaviruset-i-sverige/

Jag har. Du har en vecka på dig nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in