2020-02-26, 20:20
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Det stämmer, här är källa:
https://www.worldometers.info/coronavirus/

2770 döda av totalt 81296 fall = 3,4%

Bekräftade fall. Kan finnas många i Kina som fått skiten men varit hemma och piggnat till igen vilket gör att de inte räknas med. Så högst 3,4%.
Citera
2020-02-26, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Sluta var så jävla tröga och konstatera sånt där. Dödligheten blir skev då detta endast är BEKRÄFTAT antal smittade. Finns ju såklart folk som är smittade, har tillfrisknat och inte ens besökt sjukhus.
Likaså många döda som aldrig besökt sjukhuset utan dött hemma och inte konstaterats smittade. Troligen relativt felr i den första kategorin, men när det gäller äldre i Kina så hamnar de gärna i den andra kategorin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Smittan är minst 30 gånger dödligare än vanlig influensa. Äldre eller sjuka har signifikant större risk att dö jämfört med om du är ung och frisk (väldigt låg chans). Det enda du hade rätt i din kommentar var att det kommer bli kaos på sjukhusen. Och många gamla kommer dö enbart för att dom inte fick plats på sjukhuset (i det bästa välfärdslandet i världen).

Värt att nämna också är att siffrorna idag så är utfallen av coronasmittade 92% friska och 8% dör.

Jobbar du också i vården?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Hur många länder har Italien exporterat smittade till senaste 48 timmarna?

...
Exporterat? Det är knappast nåt de gjort med avsikt.
Det hade varit avsevärt värre om de inte hade agerat så snabbt och resolut som de gjort.
Frågan är snarare hur stort mörkertalet är, och som sen även inte beror på personer som varit i Italien.
Det är ingen tävling i att hitta på häftiga uttryck bakom tangentbordet.
Citera
Medlem
BaraBiffens avatar
Hoppas ni i Göteborg beväpnar er och bunkrar upp med mat nu när eran stad kommer stängas.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Enligt WHO är dödligheten på ca. 1-2%
Sanningen är väl att man inte vet exakt. Det handlar om bedömningar av den data som finns tillgänglig, men att dödligheten är flera gånger högre än "vanlig" säsongsinfluensa verkar ändå väldigt säkert.
Citera
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Alla fall jag hört om i Europa har patienter behövt vara på sjukhus under sjukdomsförloppet. Är det nödvändigt eller kan man kurera sig hemma? Har förstått det som att stadiet med lunginflammation är värst?

Dom flesta gamlingar och människor med svåra sjukdomar måste vara på sjukhus annars lär dom garanterat dö. För vanliga medelåldersmänniskor kommer det mest vara milda symptom som en vanlig influensa. Problemet är då istället att man springer omkring och smittar massa andra jämfört med dom som är fast på sjukhusen i karantän.
Citera
2020-02-26, 20:23
Medlem
okok1s avatar
Dödligheten i Iran är 14%.
Citera
Medlem
Hur många bekräftat smittade & hur många döda Utomlands?
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Det tror jag inte alls, du måste nog producera lite bra referenser på det.

Att 8% dör är fel, vad jag vet.

Jag tror snarare att 1-2% är högt räknat, då alla de som stannat hemma utan provtagning inte räknats med.

Jämförelsen med vanlig influensa är svår, jag har inte hittat pålitliga siffror på dödlighet för säsongsinfluensa

Du måste snarare räkna uppåt än neråt från de 8%:en döda med tanke på att Kina har mycket högre kapacitet än vi har i Sverige att hålla folk vid liv. Kolla de kritiska och allvarliga i Kina nu. De hade alla varit döda om inte de satt i respirator/ECMO. I Sverige har vi kapacitet till att hålla drygt 100 st på den behandlingen bara. Resten kommer alltså dö.

Dödlligheten blir då runt 20% om alla blir infekterade, alltså 2 miljoner kommer dö i Sverige ungefär, med våran "Goda beredskap".

De fantasi-siffror du försöker räkna med är inte bekräftade, men ska man dra in dessa så tillkommer alla de som dog i hemmen oxå, och brändes med dödsorsak "lunginflammation" en annan siffra som är betydligt högre än de som dog på lasarett. Redan i Början av månaden gick Krematorierna 24/7 och brännde tusentals lik om dagen med denna beteckning.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-02-26 kl. 20:28.
Citera
2020-02-26, 20:24
Medlem
Roskorss avatar
Tjenare. Jag lyssnar på P1 just nu. Kvinnan i JKPG är fortfarande sjuk.
Citera
2020-02-26, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Kom igen mannen i gbg måste ju vara aktiv på flashback. Man i 30-årsåldern från gbg. Kom igeen

Jag hade också velat prata med honom. Veta vad han kände för symptom och hur han visste något var fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in